Kunst Centraal Instagram

Kunst Centraal versterkt creatieve kracht van leerlingen, leerkrachten en docenten in het primair en voortgezet onderwijs.

Lid van Raad van Toezicht gezocht

We zijn op zoek naar een nieuw lid voor onze Raad van Toezicht (onbezoldigd). Iemand die affiniteit heeft met kunst en cultuur en belang hecht aan goed kunst- en cultuuronderwijs, met kennis van het werkveld, van gemeentelijk beleid en subsidiebeleid.

Bekijk de vacature

22 mei: Vuur voor cultuur

Vier de verschillen tijdens Vuur voor cultuur op 22 mei in Castellum Hoge Woerd. Hoe geef jij het Vuur voor Cultuur door op jouw school? We vieren de verschillen, met vurige presentaties en diverse workshops.

Meld je aan!

18 juni: CKV vmbo-netwerk

De presentatiedag van STT-produkties en Impresariaat Uit de Kunst. Deze presentatiedag midden juni is dé kans voor CKV-docenten om in een korte tijd zes (!) voorstellingen te bekijken en uit het aanbod een keuze te maken voor in de klas. Bekijk het aanbod en meld je aan!

Meld je aan!
Zooi! Mooi? in Baarn

Zooi! Mooi?

“Zet de bakken en de zakken vol met rommel aan de straat. Schiet nou op, daar komt de wagen, anders ben je nog te laat!” Het Vuilnismannenlied is een vast onderdeel van het klassenproject Zooi! Mooi?, dat een ode brengt aan de held van iedere kleuter: de vuilnisophaler.

Bij de gastles in JPS Montini was de Baarnse wethouder Mark Veldhuizen namens de gemeente Baarn als toeschouwer aanwezig.

Lees over het presentatiemoment

Vuur voor cultuur

Op 22 mei vieren we de verschillen tijdens Vuur voor cultuur voor po! Iedereen is anders. Hoe kan cultuuronderwijs ons helpen deze diversiteit te omarmen? Van 15:30 tot 17:30 uur nemen we je mee in vurige presentaties, forumgesprekken en workshops, op het Romeinse fort Castellum in Hoge Woerd.

Lees verder

Tijd en ruimte om te ontdekken

“Kinderen vragen vaak: ‘Wat gaan we maken?’ Ik antwoord dan: ik weet het niet precies. En zo is het – je weet van te voren niet wat er uit zal komen.” Techniek- en mediakunstenaar Marcel Fraij leert kinderen niet wat kunst is, maar hoe je als een kunstenaar denkt en werkt.

Lees verder

Kinderboekenfeest 4 september 2024

Dompel je onder in creatieve werkvormen rond het thema ‘Lekker eigenwijs’ tijdens het Kinderboekenfeest op 4 september. Door een bezoek aan het feest bereid je je voor op een creatieve invulling van de Kinderboekenweek door middel van een sprankelende act, inspirerende workshops en een boekenpakket van 8 titels vol sterke personages. Bezoek onze website en bekijk de invulling van die middag.

Meld je aan!

Snelle les: Ecologische voetafruk vormgeven

Iedereen gebruikt een stukje van de aarde. Hoe groot is dat van jouw leerlingen? De voetafdruktest van WNF laat zien of ze fantastisch duurzaam op zijn bent of dat er nog werk aan de winkel is. Vervolgens geeft de ‘snelle les’ in Prikkel’s jubileumnummer je lestips over hoe je leerlingen hun voetafdruk kunnen vormgeven.

Doe de snelle les

Rijker kijken

Op donderdag 18 april organiseren we ‘Rijker kijken’: de digitale inspiratieworkshop. We behandelen kijkstrategieën (zoals Visual Thinking Strategies) die je met je leerlingen kunt toepassen bij het kijken naar kunst, (erfgoed)voorwerpen of foto’s.

Meld je aan!

In welke wereld wil jij wonen?

In Prikkels ‘Groen’ staan drie lestips om samen met je leerlingen te filosoferen over de wereld van morgen. Onderzoek samen en daag je leerlingen uit door middel van een gedicht, een manifest en een wordcloud. Het is vragen en doorvragen en soms ontdekkingen doen.

Bekijk lestips

Vuur voor cultuur

Op 22 mei vieren we de verschillen tijdens Vuur voor cultuur! Want iedereen is anders. Hoe kan cultuuronderwijs ons helpen deze diversiteit te omarmen? Van 15:30 tot 17:30 nemen we je mee in vurige presentaties, forumgesprekken en workshops, op het Romeinse fort Castellum in Hoge Woerd. Kom je ook?

Meld je aan!

Anders doen: 20 maart

Doe anders, doe mee! Hoe zorg je als CC’er, beleidsmedewerker of directeur dat jouw beleid ook realiteit wordt? Kom kijken, luisteren en meedenken op 20 maart bij ‘Anders doen’.

klik hier

Lessuggestie slavernijverleden

Wil je als vmbo- of gastdocent leerlingen kennis bijbrengen over het slavernijverleden, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ga aan de slag met de les over Utrecht ontwikkeld op Mapping Slavery. Door middel van een route door bijzondere plekken in de stad en een korte presentatie leren leerlingen te samenwerken en informatie te verwerken. Leuk te wandelen en/of met de leerlingen op het digibord te doen.

klik hier

Vacature: enthousiaste kantoormedewerkers (16 à 24 uur)

Heb jij ervaring met een veelzijdig takenpakket én hou je van planmatig en nauwkeurig werken? We zoeken jou! Bekijk onze vacature en stuur je reactie uiterlijk 17 maart naar ellen.van.dijk@kunstcentraal.nl.

klik hier

Proeflokaal op 24 maart & 11 april 2024

Heb jij als gastdocent ook interesse aan te sluiten bij een Proeflokaal? Kom naar ‘Samen zie je meer’ op 12 maart of naar ‘Vervelende kinderen bestaan niet?!’ op 11 april.

Bekijk de agenda

Creatief Digitaal

Heb je als leerkracht een half uurtje lestijd te vullen of wil je je leerlingen creatieve tips geven voor tijdens de kerstvakantie? Dan zijn de Creatief Digitaal lessen iets voor jou! Deze lessen kan iedereen direct opzetten zonder voorbereiding, via een video neemt de kunstenaar je mee in zijn of haar wereld en kan je aan de slag. Leuk om in je les te gebruiken of voor leerlingen om thuis (tijdens de vakantie) aan de slag te gaan.

Bekijk alles op onze website

Storytelling tools Brikki & Boekentrailer

Ontdek de verhalenverteller in je leerlingen met twee eenvoudige digitale tools: Brikki & Boekentrailer. Lees hoe de onder- en bovenbouw ermee aan de slag kan gaan in Prikkels ‘Van taal naar verhaal’.

Lees verder

Anders doen op 20 maart

Wat kun je als directeur, beleidsmedewerker of wethouder doen om cultuurbeleid op jouw school of in je gemeente handen en voeten te geven? Hoe sluit je aan op maatschappelijke thema’s als burgerschap en kansengelijkheid? Tijdens ‘Anders doen’ op 20 maart krijg je aansprekende voorbeelden van andere po- en vo-scholen en gemeenten. Je krijgt de kans met elkaar in gesprek te gaan en te ervaren wat een cultuurles met je doet.

Kom je ook?

Tips slavernijverleden

Speciaal voor leerkrachten, en voor iedereen met interesse, zetten we met Landschap Erfgoed Utrecht lessuggesties, voorstellingen, lees- en kijktips op een rij in het kader van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden.

Bekijk de tips

Weerbaar met kunst

In een snel veranderende samenleving biedt cultuuronderwijs waardevolle tools om de mentale weerbaarheid van jongeren in het voortgezet onderwijs te versterken. Op 6 februari bespreken we essentiële tools zoals samenwerken, het ontwikkelen van een eigen stem en maatschappijkritisch denken. Vo-(kunst)vakdocenten en -cultuurcoördinatoren ontvangen theoretische en praktische handvatten om cultuuronderwijs actief in te zetten voor het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Mis deze kans niet om bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling en mentale kracht van jouw leerlingen!

Lees verder en meld je aan!

Proeflokaal 1: Te gast in de klas

Ben jij een gastdocent of culturele partner en sta je voor de klas? Het is de laatste week dat je je kunst aanmelden voor Proeflokaal 1 op 12 december! Ontdek deze middag op Landgoed Oostbroek hoe je, ondanks onverwachte situaties, met de juiste houding en voorbereiding invloed kunt uitoefenen op het succes van je les, met inzicht in leerstijlen, betekenisvol leren, en de kracht van een creatief proces. Geef je gastles een boost!

Lees verder en meld je aan

Post hbo Cultuurbegeleider

Heb jij de ICC-cursus afgerond? Meld je aan voor de post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider die start op 12 januari 2024, meteen na de kerstvakantie. In negen studiedagen zijn praktisch opgezet en je koppelt theorie aan de praktijk; denk aan coachingsvaardigheden, verandermanagement en inspiratie. De vier thema’s zijn Inhoud en samenhang cultuuronderwijs, Randvoorwaarden en verandermanagement, Leerlijnen en vakintegratie en Plan van aanpak.

Lees verder en doe mee!

Peter peper in Bunnik

Of ze volgend jaar weer mag komen, vraagt Bunnikse wethouder Julie d’Hondt. Vorige week was ze uitgenodigfd om de voorstelling ‘Peter Peper’ bij te wonen, samen met leerlingen van groep 7 & 8 van de Bunnikse scholen. Vooral de bijzondere vorm waarin de geschiedenis de kinderen bereikt, sprak haar aan.

Lees verder

Training cultuurcoördinator vo

Hoe kan je het beste een verandering teweegbrengen bij jou op school? Wat is jouw invloed en hoe kan je die vergroten? Dit zijn een aantal vragen die we hebben behandeld tijdens de tweede bijeenkomst van de training cultuurcoördinator vo. Hilde Tuinstra, educatiemaker bij Dox, heeft uitgebreid verteld over de samenwerking met vo-scholen en hun educatieprogramma.
Wil jij volgend jaar ook meedoen met de Training cultuurcoördinator vo? 
Schrijf je in!

Debatbijeenkomst ‘Ai ai ai!’ op 1 november

Hoe zit het met AI – Artificial Intelligence – de technologie die zich op dit moment als een razende ontwikkelt? Óf we er op school mee moeten leren leven is niet zozeer de vraag, maar hóé. Dat werd woensdag 1 november al snel duidelijk tijdens de debatbijeenkomst in theater Aan de Slinger in Houten.

Lees de terugblik