Nieuws
september 20
2022

Voortgezet onderwijs

Voldoende, goed en excellent

Anna Kok is naast mentor, muziekdocent en sectieleider ook cultuurcoördinator op het Niftarlake College in Maarssen. Ze volgde als een van de eersten de training cultuurcoördinator vo.

“Ik werkte als sectieleider van de kunstvakken samen met de cultuurcoördinator. Toen zij ging stoppen vond ik het een mooie kans om die taak van haar over te nemen. Ik wist alleen niet zo goed waar ik moest beginnen. Ik had het in mijn hoofd heel groot gemaakt. We hebben toen besloten dat ik de training zou gaan volgen en dat zij mij nog een jaar zou begeleiden. De training cultuurcoördinator vo zou ik iedere beginnende cultuurcoördinator aanraden.

Een eyeopener

In de cursus kwam ik erachter dat cultuureducatie over veel meer gaat dan kunst alleen. Het is ook erfgoed en het is niet alleen het vak kunst, maar schoolbreed. De casussen die ik in de opleiding inbracht gingen in het begin steeds over leiding geven aan de kunstsectie. Van de andere cursisten heb ik geleerd dat ik schoolbreed moet denken. De cultuurcoördinator is méér dan de kunstsectie, het is de verbinder binnen school die alle secties samenbrengt en het overzicht heeft over de inzet van cultuur op de hele school. Als ze bij Engels een creatieve verwerkingsopdracht willen inzetten dan kan de cultuurcoördinator daar óók over meedenken. Dat was echt een eyeopener.

Je bent als cultuurcoördinator sparringpartner voor je collega’s. Ik was laatst in een les levensbeschouwing. De docente zette daar een creatieve opdracht in. Zij verwachtte dat het creatieve gedeelte van de opdracht iets was dat vanzelf zou gaan bij de leerlingen. Maar ze kwam er tijdens het lesgeven achter dat het van jou als docent wat vraagt om leerlingen ook daarin te begeleiden. Samen concludeerden we dat het bij creatieve opdrachten belangrijk is om je vooraf te verdiepen in hoe je een creatief proces moet begeleiden. De kunstdocenten kunnen je daarbij helpen.

Rubric

Ik vond het heerlijk dat ik in de training lekker kon gaan zitten en nieuwe input ontvangen. Ik kon de waan van de dag achter me laten en luisteren naar allemaal nieuwe informatie. Als ik de hele tijd dingen had moeten presenteren en maken dan was dat voor mij veel minder fijn geweest. Als afsluiting van de training heb ik wel zelf een rubric gemaakt om mee te evalueren. Die gebruik ik nog steeds heel vaak. Daarin heb ik mezelf vragen gesteld over wie ik als cultuurcoördinator wil zijn en wat ik wil bereiken.

Ik vond bijvoorbeeld dat ik als cultuurcoördinator zichtbaar moet zijn in de school. Wat dat zichtbaar zijn inhield heb ik in drie stapjes verwoord: voldoende, goed en excellent. De eerste stap daarin is: culturele activiteiten organiseren voor leerlingen binnen het curriculum van de school. Als je dat doet ben je naar mijns inziens voldoende zichtbaar. Maar het kan nog beter. De tweede stap is als je ook activiteiten voor docenten organiseert en dat je bij het ontwerpen van de activiteiten ook rekening houdt met het niveau en de behoefte van de leerling. Als je het echt excellent wilt doen dan breng je docenten ook op de hoogte van activiteiten die culturele instellingen in de buurt organiseren en je biedt alle leerlingen gelijke kansen en mogelijkheden om te participeren in culturele activiteiten op school. Zo heb ik voor mezelf gedefinieerd wie ik ben als cultuurcoördinator en waar ik voor sta. Mijn rubric is mijn kapstok.

Freespace

Wat ik ook ontzettend inspirerend aan de opleiding vond is om in een groep te zitten met allemaal mensen die op een andere school werken, maar wel allemaal dezelfde pet op hebben. Van iemand die cultuurcoördinator was op een cultuurprofielschool tot iemand met een school van 400 leerlingen die deze taak erbij had gekregen. Ik heb tijdens de opleiding heel veel contact gehad met mijn medecursisten. Het is echt een netwerk. Ik had bovendien ook nog het geluk dat ik de training tegelijk volgde met een andere cultuurcoördinator van de school die naast het Niftarlake staat. Dat was heel waardevol.

Ik sta te trappelen om aan de slag te gaan: een overzicht te schetsen van wat wij allemaal op school aan cultuur doen, te verbinden, samen te brengen en een plan te maken. Maar nu de training is afgelopen mis ik de ruimte om aan al deze dingen te werken. Ik ben zo druk met lesgeven, het mentoraat en het leiden van de sectie. Laatst kwam projectleider Mariska de Wit van Kunst Centraal langs voor een gesprek. Het ging over het schrijven van een nieuwe lessenserie over erfgoed samen met de geschiedenissectie. Maar in de loop van het gesprek leerde ik heel wat anders: ik moet echt bewust tijd vrij gaan maken hiervoor. Coaching van Kunst Centraal helpt daarbij. Zij stellen de vragen die mij ervan bewust maken wat ik nodig heb. De schoolleiding staat overal voor open, ik moet het alleen wel zelf vragen. Zonder deze coaching is het lastig om boven de dagelijkse drukte uit te stijgen. Ik heb Kunst Centraal nodig om mijn vuurtje aan te wakkeren. Kunst Centraal brengt mij weer op het pad dat ik gauw vergeet, maar wel het liefst bewandel.”

Meer info

De training Cultuurcoördinator vo is in 2020 ontwikkeld door Kunst Centraal, Mocca  en FleCk. De certificering wordt verzorgd door het LKCA.

Op 6 oktober start er een nieuwe training. Er zijn nog een paar plekken vrij. Meer info en aanmelden