Vrij spel

De Digitale Tekendoos

DOOR HUN OGEN

Tekst: Marjolein Hovius
Beeld: Marieke Duijsters

De bieb is allang niet meer alleen een plek waar je boeken kunt lenen. In het FabLab van Bibliotheek Veenendaal werken kinderen aan digitale geletterdheid, zoals ontwerpen en programmeren. Groep 7b van de Grondtoon ontwierp een nieuw plein voor de bieb.

Sofie (11 jaar)

“Je kon met dat programma allemaal dingen op het plein zetten, zoals poppetjes, auto’s, fietsen. En die kon je dan groter of kleiner maken of omdraaien. En je kon ook zelf dingen maken in een ander programma. Dan heb je bijvoorbeeld een driehoekje of een blokje en die kon je dan ook op alle manieren draaien en groter en kleiner maken. Zo kon je er allemaal dingen van maken en naar de foto exporteren. Ik heb een ijskraam gemaakt voor op het plein.

Ons groepje ging gewoon allemaal leuke dingen maken, zoals een ijskraam, een bloemenkraam, een danspodium en een zwembad. We werkten met z’n vieren aan het plein. Wij konden op onze computer, in de foto, ook zien wat de andere twee deden. We hadden wel een beetje overlegd, maar we zagen ook ineens een fontein met een orka in onze foto. En er kwam ineens water omhoog!

Je moest eerst leren hoe het werkt, maar je went er snel aan. Toen het makkelijker werd, werd het echt wel een soort van spelletje. Soort van Minecraft, dat is een beetje hetzelfde. Maar dit was leuker, omdat je alles kan laten bewegen. Je kan eigenlijk alles maken wat je wilt. Het was echt heel leuk. Ik ga dit wel vaker doen. En ik ga een keer iets maken in het FabLab.”

Wessel (11 jaar)

“Ik heb op de computer met de app Cospaces een plein versierd door allemaal dingen te maken. Wij hadden het thema Egypte met een dierentuin. Ik heb een Pyramide gemaakt en Pyramidepoppetjes. In de app Cospace zit een bibliotheek waarin je allemaal dingen kan opzoeken die je kan gebruiken. En er was nog een app waar je zelf allemaal dingen in kon maken.

Ik ben best wel blij met hoe het geworden is. Al had ik nog wel iets in de lucht willen doen, een draak, en nog een kasteel, maar daar was geen tijd meer voor.

Je kan er ook thuis mee verder, maar ik denk niet dat ik dat doe. Thuis speel ik Brawl Stars, Fifa en Fortnite. Daarvan leer ik bijvoorbeeld Engels en beter omgaan met m’n verlies. Ik was wel een keer eerder in het FabLab geweest, samen met Diago. Toen hebben we met de laserprinter een klokje gemaakt voor vaderdag.

Op school gebruiken we de chromebooks voor taalblobs, rekenblobs en we hebben ook rekentuin en Words and Birds. Dat is Engels. Op de computer leren is leuker dan normaal leren, want je bent op een andere manier bezig. Daarom onthoud je het beter. De meester heeft ons ook een programma geleerd, Scratch, waar in je zelf een spel kan maken. Vandaag heb ik geleerd hoe je 3D moet tekenen. Het was leuk omdat je alles zelf kan verzinnen.

Jille (11 jaar)

“We hebben met een computer op het Kees Stipplein met 3D allemaal dingen gemaakt. Je mocht zelf het thema kiezen en wat je wilde maken. Ik wilde dierentuin, omdat we in het programma allemaal dieren zagen waar we wel iets leuks van konden maken, de andere twee uit ons groepje wilde Egypte. Toen werd het dierentuin en Egypte samen.

In het ene programma kon je het plein zien; een foto helemaal rondom. In het andere programma kon je 3D dingen maken. Die kon je daarna in de foto plakken. Ik heb een poort gemaakt met de tekst Egypte erop. Dat was de poort naar de dierentuin. Het plein was best wel mooi geworden uiteindelijk. Ik vond het nog best wel moeilijk om uit te vinden hoe alles werkt. Maar als je het door hebt, is het leuk. Ik kan nu in een programma hele leuke 3D dingen maken.

Onze meester is ook de ICT-er, daarom doen wij in de klas wel wat meer op de computer. We hebben ook wel eens iets gemaakt op de computer met dieren die je kon laten lopen. Escapesrooms op de chromebook hebben we ook vaak gedaan.”

CoSpaces is een Virtual Reality app, de basisversie is gratis. Tinkercad is een gratis webapp voor het ontwerpen van 3D objecten. De Bibliotheek Veenendaal biedt diverse workshops aan voor het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van digitale technieken, programmeren en robotica.

Prikkels Vrij spel

De mens is een spelend wezen. Door te spelen doen we kennis op en ontwikkelen we onze vaardigheden. De behoefte om te spelen is niet iets van kinderen alleen, ook volwassenen hebben spel nodig.

Cultuuronderwijs is bij uitstek een plek in het rooster waar de ruimte voor spelen ontstaat. Waar je eigenwijs mag zijn en je eigen keuzes mag maken. Waar je aan je eigen ontwikkeling werkt op de manier die past bij jou. Deze Prikkels is een pleidooi voor vrij spel.

Lees Prikkels online