Projecten
WaarderingsformulierDe klank van Anansi
Aan de hand van een animatieserie over de eigenwijze spin Anansi, verdiepen leerlingen zich in het maken van een animatiefilm en wat daar allemaal bij komt kijken. Ze gaan natuurlijk ook zelf aan de slag.
Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.
Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.
Kleurrijke buren
In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.
Mijn buurt in beeld
Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?
De wind smaakt naar drop
Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.
POPpulisme
Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt. en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?
Loop rond met de hond
Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.
De zin van je leven
Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.
Koken met woorden
Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.
Kopstukken in kleur
Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!
Wat hoor jij?
Onderweg van huis naar school hoor je ook allerlei geluiden. Wat heb jij gehoord en gezien? Teken de route en maak een beeldgedicht met Kinderboekenschrijver Floor!
Een blik op film
Het Nederlands Film Festival heeft samen met Kunst Centraal een afwisselend programma van korte films samengesteld. Na elk filmpje blikt een presentator met de leerlingen terug.
Stein aan de IJssel
Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er en groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.
Achter de schermen
Vanuit een theaterzaal ziet het toneel eruit als een magische wereld. Maar de wereld achter de schermen blijkt minstens even fascinerend. Tijd voor een kijkje achter de schermen.
Hoor dit!
Elise 't Hart onderzoekt geluiden en neemt die op. Ze heeft al een uitgebreide geluidenbibliotheek. Dat wordt een hele uitdaging om die aan te vullen!
Zooi! Mooi?
Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.
Historische Verhalen – Oorlog zonder vader
In het boek ‘Oorlog zonder vader’ beschrijft schrijfster Martine Letterie haar herinneringen aan het leven van haar opa. Hij zat in de Tweede Wereldoorlog in Kamp Amersfoort.
Een verborgen wereld
In dit mediakunstproject gaan leerlingen in duo's aan de slag met het maken van een 'diorama' waarin zowel het fysieke kunstwerk als de digitale laag samenkomen.
Verhalenpret met Mylo – Prinses Arabella maakt muziek
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijfster Mylo Freeman en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.
Leven in de IJzertijd
Waar wij nu wonen stonden heel lang geleden IJzertijdboerderijen. Wie woonden daar en hoe zag hun leven eruit? En hoe weten we dat allemaal?
Kijkje achter de schermen op locatie
Wist je dat er achter de schermen van een culturele instelling allerlei mensen met een praktische opleiding werken? Vmbo-leerlingen vinden hun rolmodellen!
Kijkje achter de schermen online: Kinepolis
Wist je dat er achter de schermen van een culturele instelling allerlei mensen met een praktische opleiding werken? Vmbo-leerlingen vinden hun rolmodellen!
Spoken word
Lekker spelen met woorden. Een spoken-word-artiest, die dat als de beste kan, komt hij bij jullie in de klas. Daarna draag je je eigen tekst voor op een strakke beat.
Het Hartroerende Verhaal van Hartenhaas
Er is geen druppel water gevallen de laatste weken. En als er geen water is, is er geen leven. Gelukkig verzint beer iets grandioos! Gaat Hartenhaas hem helpen?
NAT! Dans
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit. Bij NAT - dans ligt de focus van de gastles op dans en daarmee de beweging van water.
Mijn weg naar school
Welke plek op jouw weg naar school is voor jou belangrijk? En waarom? Leerlingen vertellen hun verhaal bij de plek die hen dierbaar is en een muzikant speelt hier muziek bij.
Verhalenpret met Sanne – Ik mis Milo
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijfster Sanne te Loo en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.
Behoorlijk boos
Behoorlijk boos is een vrolijke, innemende voorstelling die boosheid op een humoristische manier in de spotlight zet en flink stof tot nadenken én navoelen geeft.
Schoffels en schoorstenen
Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.
Dingen doen dingen
Leerlingen ontdekken het schilderen via een surrealistische invalshoek: wat als dingen net zo graag dingen deden als wij? Hoe zou dat eruit zien? Een ding op zijn of haar lievelingsplek terwijl het doet wat het het liefste doet?
Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg
Wat is klederdracht en waaraan herken je die van Bunschoten-Spakenburg? Dit project gaat over de functie van klederdracht en kenmerkende patronen.
EKKO in de klas!
In dit project maken leerlingen kennis met poppodium EKKO in Utrecht. Eerst via een film en daarna via een ontmoeting met een echte muzikant in de klas!
Pretpark dans
We gaan met danseres Hanna mee naar het pretpark. Voor je het weet hebben we een dansroutine bedacht met de achtbaan, het schommelschip en de draaimolen. Zet de tafels en stoelen aan de kant en voetjes van de vloer!
Zomer-energie
Wist je dat je ook stadsdichter of hiphopburgemeester kunt worden? Tom en Sander maakten een heerlijk zomers nummer over duurzaamheid. Flow mee op de beats en schrijf een extra couplet.
Streetart in je straat
Laat je inspireren door Streetart Frankey en maak je eigen streetart. Met zijn manier van kijken en werken maak je van de straat het grootste museum van Nederland!