Projecten
Waarderingsformulier
Superhelden
Met theatermakerij Storm en docent Floris gaan leerlingen zelfbedachte superhelden spelen, een superhelden parcours bouwen voor superheldentraining en een scene met schurken en helden spelen. Lekker fysiek bezig zijn met fantasie.

Oeps…Vlekken!
Met kunstenaar Manja Eland gaan leerlingen uit groep 1-2 vlekken maken met koude thee, koffie of limonade. Manja laat zien hoe je vlekken maakt en legt uit wat toeval is. Nadat de vlekken zijn opgedroogd gaan leerlingen hier (fantasie)dieren in tekenen.

Tekenen met je oren
Bij een film speelt niet alleen het beeld een rol, ook geluiden dragen bij aan het verhaal. Filmmaker Katja laat je zien hoe je kunt tekenen met je oren.

Voor het eerst
Wat moet een baby echt een keer in zijn leventje ervaren? Kunstenaar Maarten Bel en kersverse vader gaat samen met de leerlingen op zoek naar alle eerste keren.

Concert CCO: De dans van de zee
De leerlingen maken kennis met de instrumenten en de mensen uit het Catching Cultures Orchestra uit Utrecht en gaan afsluitend naar een concert.

Bij jou en bij mij
In dit project onderzoek je je geboorteplek, kleding, lievelingseten en taal. Ga je zelf jabberen en komt er een dramadocent met een speciaal verhaal in de klas.

De klank van Anansi
Aan de hand van een animatieserie over de eigenwijze spin Anansi, verdiepen leerlingen zich in het maken van een animatiefilm en wat daar allemaal bij komt kijken. Ze gaan natuurlijk ook zelf aan de slag.

Vogel het uit!
Spot vogels rondom school en bekijk de bijzonderheden van hun gedrag. Ga met hen mee in vogelvlucht over het landschap. En ontdek waarom elke plek zijn eigen vogels heeft.

Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Kleurrijke buren
In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.

Mijn buurt in beeld
Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?

De wind smaakt naar drop
Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.

POPpulisme
Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?

Loop rond met de hond
Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.

De zin van je leven
Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.

Koken met woorden
Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.

Kopstukken in kleur
Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!

Wat hoor jij?
Onderweg van huis naar school hoor je ook allerlei geluiden. Wat heb jij gehoord en gezien? Teken de route en maak een beeldgedicht met Kinderboekenschrijver Floor!

Een blik op film
Het Nederlands Film Festival heeft samen met Kunst Centraal een afwisselend programma van korte films samengesteld. Na elk filmpje blikt een presentator met de leerlingen terug.

Stein aan de IJssel
Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er en groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.

Achter de schermen
Vanuit een theaterzaal ziet het toneel eruit als een magische wereld. Maar de wereld achter de schermen blijkt minstens even fascinerend. Tijd voor een kijkje achter de schermen.

Hoor dit!
Elise 't Hart onderzoekt geluiden en neemt die op. Ze heeft al een uitgebreide geluidenbibliotheek. Dat wordt een hele uitdaging om die aan te vullen!

Zooi! Mooi?
Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Historische Verhalen – Oorlog zonder vader
In ‘Oorlog zonder vader’ beschrijft schrijfster Martine Letterie haar herinneringen aan het leven van haar opa. Hij zat in de Tweede Wereldoorlog in Kamp Amersfoort.

Een verborgen wereld
In dit mediakunstproject gaan leerlingen in duo's aan de slag met het maken van een 'diorama' waarin zowel het fysieke kunstwerk als de digitale laag samenkomen.

Verhalenpret met Mylo – Prinses Arabella maakt muziek
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijver Mylo Freeman en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.

Leven in de IJzertijd
Waar wij nu wonen stonden heel lang geleden IJzertijdboerderijen. Wie woonden daar en hoe zag hun leven eruit? En hoe weten we dat allemaal?

Kijkje achter de schermen op locatie
Wist je dat er achter de schermen van een culturele instelling allerlei mensen met een praktische opleiding werken? Vmbo-leerlingen vinden hun rolmodellen!

Kijkje achter de schermen online: Kinepolis
Wist je dat er achter de schermen van een culturele instelling allerlei mensen met een praktische opleiding werken? Vmbo-leerlingen vinden hun rolmodellen!

Spoken word
Lekker spelen met woorden. Een spoken-word-artiest, die dat als de beste kan, komt hij bij jullie in de klas. Daarna draag je je eigen tekst voor op een strakke beat.

Het Hartroerende Verhaal van Hartenhaas
Er is geen druppel water gevallen de laatste weken. En als er geen water is, is er geen leven. Gelukkig verzint beer iets grandioos! Gaat Hartenhaas hem helpen?

NAT! Dans
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit. Bij NAT - dans ligt de focus van de gastles op dans en daarmee de beweging van water.

Mijn weg naar school
Welke plek op jouw weg naar school is voor jou belangrijk? En waarom? Leerlingen vertellen hun verhaal bij de plek die hen dierbaar is en een muzikant speelt hier muziek bij.

Verhalenpret met Sanne – Ik mis Milo
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijver Sanne te Loo en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.

Behoorlijk boos
Behoorlijk boos is een vrolijke, innemende voorstelling die boosheid op een humoristische manier in de spotlight zet en flink stof tot nadenken én navoelen geeft.