Projecten
WaarderingsformulierWereld vol feest
Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.
Peter Peper
In Peter Peper versmelten muziektheater, poppenspel, en live-animatiefilm tot een spannende, grappige en ontroerende vertelling, waarin echt wordt gekookt en je echt mag proeven!
Nest
Bij welke ouders hoort dit lammetje? En deze rups? Wat gebeurt er als er gezinsuitbreiding komt? En hoe neem je afscheid van iets waar je aan bent gehecht?
VONK Pixel Plankton
Leerlingen worden zelf lichtkunstenaars: Ze maken een animatie voor lichtkunstfestival VONK! Het festival inspireert jong en oud met lichtkunstwerken die laten zien hoe wij in relatie staan tot onze omgeving.
NAT!
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.
Op stap met Jet en Jan
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.
Dansen met voorrang
Al vanaf dat je kunt fietsen leer je wat er allemaal wel of niet mag in het verkeer en wat voor tekens daarbij passen. Welke weg mag ik niet in? Waar moet ik lopen? Mag ik hier stilstaan? Wanneer heb ik voorrang?
Plaatselijke figuren
Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.
Door de ogen van
Je kunt met zijn allen naar hetzelfde landschap kijken, en tóch allemaal iets anders zien. Loop rond door het digitale 360 landschap, en kijk mee door de ogen van fotograaf Birgit Matschullat.
Superhelden
Met theatermakerij Storm en docent Floris gaan leerlingen zelfbedachte superhelden spelen, een superhelden parcours bouwen voor superheldentraining en een scene met schurken en helden spelen. Lekker fysiek bezig zijn met fantasie.
Oeps…Vlekken!
Met kunstenaar Manja Eland gaan leerlingen uit groep 1-2 vlekken maken met koude thee, koffie of limonade. Manja laat zien hoe je vlekken maakt en legt uit wat toeval is. Nadat de vlekken zijn opgedroogd gaan leerlingen hier (fantasie)dieren in tekenen.
Tekenen met je oren
Bij een film speelt niet alleen het beeld een rol, ook geluiden dragen bij aan het verhaal. Filmmaker Katja laat je zien hoe je kunt tekenen met je oren.
Op de toren zit een haan
Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke gebouwen, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.
Design Thinking in de klas
Wil jij met je leerlingen aan de slag gaan op een ontwerpende manier? Dan is deze training van Kunst Centraal en Zeewaardig echt iets voor jou!
Design Thinking
Op deze website hebben Kunst Centraal en Zeewaardig uitleg voor docenten op een rijtje gezet over iedere stap van het Design Thinking proces met de daarbij horende werkbladen voor leerlingen.
Voor het eerst
Wat moet een baby echt een keer in zijn leventje ervaren? Kunstenaar Maarten Bel en kersverse vader gaat samen met de leerlingen op zoek naar alle eerste keren.
De dans van de zee
Het Catching Cultures Orchestra en Joey Von Grumbkow nemen de leerlingen mee op een muzikale reis door de wereld. Met instrumenten als de ud, de darbuka en nog veel meer.
Tweetakt op het fort
Tweetakt organiseert jaarlijks een festival vol theater, muziek en kunst voor alle leeftijden in Fort Ruigenhoek. De leerlingen ontdekken tussen de bunkers allerlei kunstinstallaties.
Bij jou en bij mij
In dit project onderzoek je je geboorteplek, kleding, lievelingseten en taal. Ga je zelf jabberen en komt er een dramadocent met een speciaal verhaal in de klas.
De klank van Anansi
Aan de hand van een animatieserie over de eigenwijze spin Anansi, verdiepen leerlingen zich in het maken van een animatiefilm en wat daar allemaal bij komt kijken. Ze gaan natuurlijk ook zelf aan de slag.
Hexa – visiespel en training
Onder begeleiding van een trainer verzamel je spelenderwijs met (een deel van) je team de ingrediënten voor een visie op cultuureducatie in school.
Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...
Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.
Wie woont of werkt waar?
Piet is kunstschilder. Hij is gefascineerd door de Oostzijdse molen in Abcoude. Keer op keer heeft hij deze molen al geschilderd. En nu heeft hij een probleem waarvoor hij de hulp van de leerlingen nodig heeft.
Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.
Landschappen met stijl
Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.
Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.
Het MODElab
Iedereen gaat een eigen mode accessoire maken, maar tijdens de gastles vorm je duo’s om elkaar te helpen. Wat je maakt hoeft niet draagbaar te zijn.
Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.
Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.
Plaatselijke figuren
Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.
Kleurrijke buren
In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.
Plaatselijke figuren
Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.
AI
Ontdek hoe je kunst maakt samen met kunstmatige intelligentie. Hoe werkt dat, hoe kan de computer leren? Wat doet de mens, en wat doet de machine? En is dat wel kunst dan? Schrijf de liedtekst van Tom Strik af met AI. Wie komt er op de aftiteling, jij of AI?
Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?
Filmtrailer
In het project ‘Filmtrailer’ maakt een groep leerlingen een korte film, van idee tot eindproduct. Dit projectformat is ontwikkeld door Het Klooster in samenwerking met KUVO.