Landschap Erfgoed Utrect

Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg

3 lessen

Groep 3-4

Leerlingen leren wat er bijzonder is aan de klederdracht in hun eigen woonplaats.

  • Projectdoelen
    • De leerlingen weten wat klederdracht is.
    • De leerlingen kunnen de belangrijkste kenmerken van de Bunschoter/Spakenburgse klederdracht benoemen.
    • De leerlingen vormen een mening over het belang en de betekenis van klederdracht.
    • De leerlingen kunnen een stof bedrukken met zich herhalende patronen.
  • Thema's en leergebieden

    Dit project kan aansluiten bij geschiedenis en communicatie.

  • 21e-eeuwse vaardigheden

In dit project leren de kinderen wat er bijzonder is aan de klederdracht in hun eigen woonplaats. Ze kijken bewuster naar hun eigen kleding, leren wat klederdracht is en dat dit bij Bunschoten-Spakenburg hoort. Ze brengen onder andere een bezoek aan Museum Spakenburg.

In 2019 maakte RTV Bunschoten bij een korte impressie van het museumbezoek bij dit project aan Museum Spakenburg . Wanneer je het leuk vindt om alvast een indruk te krijgen, bekijk dan dit filmpje.

  • Over Museum Spakenburg

    Op een prachtige plaats aan de oude haven en tegenover de eeuwenoude scheepswerf ligt Museum Spakenburg.

    Het museum vertelt het verhaal van de drie kernen van de gemeente: Bunschoten, Spakenburg en Eemdijk. Sinds 1974 is daar een deel van Hoogland bijgekomen: Zevenhuizen. De verschillende kernen hebben allemaal een rijke historie, die in het museum wordt getoond.

    Stap binnen in de historische oase van het rijke boerenleven, de visserij en oude ambachten en geniet van de prachtige collecties en een grande finale van de mooiste klederdracht!

  • Over Marije Visser

    Marije Visser is Adviseur Cultuureducatie en Vakdocent Beeldend op een basisschool. Ze werkt met veel enthousiasme met grafische technieken als linosnede en etsen en is dol op folklore.