Landschap Erfgoed Utrect

De wind smaakt naar drop

4 lessen

Groep 3-4

Leerlingen verzamelen zintuigwoorden en gaan op onderzoek uit.

  • Projectdoelen

    Leerlingen in deze leeftijd zijn volop bezig de wereld om hen heen te ontdekken. De speelse zoekopdrachten waarmee ze de omgeving verkennen sluit aan bij deze behoefte.

    Daarnaast is er het gezamenlijk zoeken en verzamelen van woorden om te vertellen wat je precies hebt gezien, gehoord, geroken, geproefd en aangeraakt.

  • Praktische informatie
    • Lees voorafgaand aan de start van het project de Extra informatie. Je vindt die bovenaan elke les.
    • Verzamel 3 dozen waar de kinderen briefjes met hun ontdekte woorden in kunnen stoppen.
    • Gebruik je een apparaat met een Chrome besturingssysteem zoals op een chromebook of chromebox, dan kun je op de volgende manier bestanden downloaden:
    1. rechter muisklik op het bestand
    2. link opslaan als
    3. bestand wordt in downloads of drive opgeslagen
  • Thema's en leergebieden

    De ontwikkeling van geletterdheid en zeggingskracht

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Natuur, communicatie

In dit project worden leerlingen uitgedaagd om met alle zintuigen het bijzondere in het gewone te ontdekken in de vertrouwde schoolomgeving. Ze verzamelen woorden bij wat ze binnen en buiten zien, horen, proeven, ruiken en voelen. Ze spelen met betekenis door met de volgorde van woorden aan de slag te gaan.
En er komt een schrijver in de klas die de kinderen begeleidt bij het schrijven van een korte verhalende tekst of gedicht met hun woordvondsten.

  • Over de gastdocenten

    Jelle Pieters (De Bilt)

    Kinderen zijn pruttelende taalvulkaantjes. Als er een enigszins gecontroleerde uitbarsting tot stand komt… vuurwerk! Met wat kaders, kennis en kunde kunnen de vulkaantjes de warmste, kleurrijkste verhalen en gedichten uitspuwen. Jelle is er om ze daarbij te helpen. Soms moeten ze überhaupt uit durven barsten, soms moet de lavastroom ietwat gestuurd worden.

    Jelle Pieters (de Man met de Pen) is van oorsprong gymdocent, maar ontwikkelt met de dag een grotere liefde voor taal. Hij is dichter, docent Creatief met Taal, poëzie-performer, schrijver en taalfanaat.

    Website: www.demanmetdepen.nl

    Trea Scholten (Houten)

    Albertha Margaretha
    zo heet ik officieel
    Noem mij maar Trea
    Albertha Margaretha
    Zeg jij Tree, dan zeg ik ja
    Want ook al is het maar een deel
    Albertha Margaretha
    klinkt zo officieel

    Trea schrijft voor bedrijven en organisaties. Ze is nieuwsgierig en altijd op zoek naar dat ene verhaal dat nog verteld moet worden. Eigenlijk is ze de hele dag 26 letters en een paar leestekens aan het husselen. Maar dan wel zo, dat het een mooi, verdrietig, ontroerend of grappige tekst wordt.

    Website: www.leftmetletters.nl en www.toolvoortaal.nl

    Carlijn Verstappen (UH)

    Met liefde voor taal en een gretige interesse voor digitale kunst probeert Carlijn als maker en gastdocent anderen te inspireren, engageren, verbinden, ontroeren, vervreemden en verwonderen met poëzie en mediakunst.

    https://www.madamepq.nl/

    Conny Plomp (UH, Rhenen)

    “Conny (61) is 26 jaar getrouwd, heeft een zoon en twee kleinkinderen van 3 en 6 jaar. Al ruim dertien jaar woont ze in Rhenen, daarvoor in Rijswijk en Oegstgeest. Na ruim 40 jaar in de zorg te hebben gewerkt, is ze in maart 2022 met vervroegd pensioen gegaan, maar ze is niet uitgewerkt. Ze heeft ruim 13 jaar een eigen bedrijf onder de naam “SchrijfPassie”. Conny heeft als missie de wereld een beetje creatiever te maken en doet dat door schrijfcursussen en workshops te geven op het gebied van creatief schrijven en op basisscholen creatieve kunstlessen. Ze geniet van wandelen, knutselen met haar kleinkinderen, fotografie, schilderen en nog veel meer. Nu gaat ze met jou de smaak van wind proeven!”

    Simone Arts (De Ronde Venen)