Projecten
Waarderingsformulier
Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit
Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Landschappen met stijl
Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Het MODElab
Iedereen gaat een eigen mode accessoire maken, maar tijdens de gastles vorm je duo’s om elkaar te helpen. Wat je maakt hoeft niet draagbaar te zijn.

Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Plaatselijke figuren
Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Kleurrijke buren
In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.

Plaatselijke figuren
Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Droge voeten in Kinderdijk
De dijken, molens en gemalen van Kinderdijk houden al ruim 700 jaar de voeten droog. Wat is hun functie? En hoe werken zij? En hoe leefde een molenaar?

Zooi! Mooi?
Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Bij jou en bij mij
Wat bepaalt wie je bent, jouw ‘ik’, je identiteit? Is dat jouw uiterlijk of zit het dieper? Is de ‘ík’ anders door een andere culturele achtergrond? En bestaat ‘De Nederlander’?

Landschappen met stijl
Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

AI
Ontdek hoe je kunst maakt samen met kunstmatige intelligentie. Hoe werkt dat, hoe kan de computer leren? Wat doet de mens, en wat doet de machine? En is dat wel kunst dan? Schrijf de liedtekst van Tom Strik af met AI. Wie komt er op de aftiteling, jij of AI?

Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Filmtrailer
In het project ‘Filmtrailer’ maakt een groep leerlingen een korte film, van idee tot eindproduct. Dit projectformat is ontwikkeld door Het Klooster in samenwerking met KUVO.

Kopje onder
Theaterdocente en poppenspeelster Evelyn Pullens vertelt met handpoppen een interactief verhaal over de vissen in de zee. Na het spel worden de kinderen uitgenodigd om zelf mee te bewegen op de onderwatermuziek.

Mijn buurt in beeld
Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?

De wind smaakt naar drop
Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.

Woorden in de wijk
Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk
Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

POPpulisme
Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt. en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?

Kubus kubus kubus
De kubusman verkent zijn wereld en laat die tot leven komen! Het regent plotseling binnen, er verschijnen houten poppetjes uit blokken en zijn arm kan ineens héél lang worden.

Eureka
Eureka houdt van rennen, springen en... vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat moet kunnen als je vader uitvinder is, toch?

Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Loop rond met de hond
Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.

Op stap met Jet en Jan
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

De zin van je leven
Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.

Koken met woorden
Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.

Kopstukken in kleur
Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!

Wat hoor jij?
Onderweg van huis naar school hoor je ook allerlei geluiden. Wat heb jij gehoord en gezien? Teken de route en maak een beeldgedicht met Kinderboekenschrijver Floor!

Een blik op film
Het Nederlands Film Festival heeft samen met Kunst Centraal een afwisselend programma van korte films samengesteld. Na elk filmpje blikt een presentator met de leerlingen terug.

Johannes de parkiet
Johannes de Parkiet verhuist van een klein kooitje naar een grote volière met allemaal vreemde vogels. En dat is best een beetje wennen.

Slinger!
Er zijn drie kinderen. Ze wonen op matrassen. Ze slingeren aan hun stapelbedden. Ze eten bergen patat. Ze mogen alles wat jij niet mag. Ze durven alles. Kom maar eens kijken.

Hoofdschatten
Kunstenares Alice Jetten verzamelt haar gedachten en ervaringen in potjes om er later kunstwerken van te maken. De leerlingen gaan bij Alice in de leer over hoe je je eigen hoofdschatten kan verzamelen.