Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit

3 lessen Groep 5-6 Op Maat

Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Landschappen met stijl

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Het MODElab

1 les Kunstmenu

Iedereen gaat een eigen mode accessoire maken, maar tijdens de gastles vorm je duo’s om elkaar te helpen. Wat je maakt hoeft niet draagbaar te zijn.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Kleurrijke buren

3 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Langs de Limes

5 lessen Groep 5-6 Cultuurzoekers

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Droge voeten in Kinderdijk

3 lessen Groep 7-8 Cultuurzoekers

De dijken, molens en gemalen van Kinderdijk houden al ruim 700 jaar de voeten droog. Wat is hun functie? En hoe werken zij? En hoe leefde een molenaar?

Zooi! Mooi?

4 lessen Groep 1-2 Cultuurzoekers

Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Bij jou en bij mij

5 lessen Groep 5-6 Cultuurzoekers

Wat bepaalt wie je bent, jouw ‘ik’, je identiteit? Is dat jouw uiterlijk of zit het dieper? Is de ‘ík’ anders door een andere culturele achtergrond? En bestaat ‘De Nederlander’?

Landschappen met stijl

5 lessen Groep 7-8 Cultuurzoekers

Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

AI

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Ontdek hoe je kunst maakt samen met kunstmatige intelligentie. Hoe werkt dat, hoe kan de computer leren? Wat doet de mens, en wat doet de machine? En is dat wel kunst dan? Schrijf de liedtekst van Tom Strik af met AI. Wie komt er op de aftiteling, jij of AI?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Filmtrailer

4 lessen Voortgezet Onderwijs Projecten voor leerlingen

In het project ‘Filmtrailer’ maakt een groep leerlingen een korte film, van idee tot eindproduct. Dit projectformat is ontwikkeld door Het Klooster in samenwerking met KUVO.

Kopje onder

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Theaterdocente en poppenspeelster Evelyn Pullens vertelt met handpoppen een interactief verhaal over de vissen in de zee. Na het spel worden de kinderen uitgenodigd om zelf mee te bewegen op de onderwatermuziek.

Mijn buurt in beeld

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?

De wind smaakt naar drop

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

POPpulisme

5 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt. en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?

Kubus kubus kubus

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

De kubusman verkent zijn wereld en laat die tot leven komen! Het regent plotseling binnen, er verschijnen houten poppetjes uit blokken en zijn arm kan ineens héél lang worden.

Eureka

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Eureka houdt van rennen, springen en... vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat moet kunnen als je vader uitvinder is, toch?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Loop rond met de hond

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.

Op stap met Jet en Jan

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

De zin van je leven

60 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.

Koken met woorden

45 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.

Kopstukken in kleur

30 minuten Groep 3-4 Creatief Digitaal

Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!

Wat hoor jij?

30 minuten Groep 1-2 Creatief Digitaal

Onderweg van huis naar school hoor je ook allerlei geluiden. Wat heb jij gehoord en gezien? Teken de route en maak een beeldgedicht met Kinderboekenschrijver Floor!

Een blik op film

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Het Nederlands Film Festival heeft samen met Kunst Centraal een afwisselend programma van korte films samengesteld. Na elk filmpje blikt een presentator met de leerlingen terug.

Johannes de parkiet

5 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Johannes de Parkiet verhuist van een klein kooitje naar een grote volière met allemaal vreemde vogels. En dat is best een beetje wennen.

Slinger!

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Er zijn drie kinderen. Ze wonen op matrassen. Ze slingeren aan hun stapelbedden. Ze eten bergen patat. Ze mogen alles wat jij niet mag. Ze durven alles. Kom maar eens kijken.

Hoofdschatten

4 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Kunstenares Alice Jetten verzamelt haar gedachten en ervaringen in potjes om er later kunstwerken van te maken. De leerlingen gaan bij Alice in de leer over hoe je je eigen hoofdschatten kan verzamelen.