Prikkels

Evolutie naar gelijke kansen

Lees verder

“Sinds mensenheugenis trekken mensen van plekken van wanorde naar plekken van orde” zei Jaap De Hoop Scheffer eens in een interview. De mens is een rondtrekker, maar vindt het van nature ook lastig om dat wat hij heeft verzameld te delen met nieuwkomers. Migratie brengt naast verrijking ook polarisatie met zich mee.”

Helden of schurken?

Standbeelden houden de herinnering levend aan onze helden uit het verleden. Maar wie bepaalt wie een held is en van wie we een standbeeld laten maken? En is wie we vroeger een held vonden, dat nu nog steeds? Een erfgoedles in kritisch denken en goed burgerschap!

De Goldbergmachine

Rube Goldberg was een cartoonist die heel ingewikkelde machines tekende die iets heel simpels uitvoerden. Zijn machines maakten gebruik van een ketting van acties en reacties. Domino Day is bijvoorbeeld een kettingreactie van domino-steentjes.

Muzikale kunstwerken

Muzikale lessen van Jeroen Roelofsen, muziekdocent bij Hart Haarlem.

Steekje voor steekje

Borduren is weer helemaal hip! En dat is niet zo gek, want borduren ontstresst! En iedereen kan het. Dus verzamel naalden en verschillende kleurtjes katoengaren en viltjes en ga aan de slag.

Ecologische voetafdrukken

Iedereen gebruikt een stukje van de aarde. Hoe groot is dat van jou?

Gelukspoëzie

Geluk is een eindeloze inspiratiebron. Schrijf er eens een gedicht over. Een Elf bijvoorbeeld.

Kunstkijkdoos

Een kijkdoos is vaak een schoenendoos met een kijkgaatje aan de voorkant en een doorzichtig vel in de bovenkant voor invallend licht. Beetje saai, toch? Zo’n kijkdoos gaan we dus juist niet maken.

Samen eten, samen leven

Midden in de Indische buurt in Amsterdam staat De Indische Buurt School. Mustapha Khaddari werkt daar als adjunct-directeur. Hij vertelt enthousiast over hoe juist de ouders grip hebben gekregen op het verbinden van de school met de buurt.

Een wereld vol kunstenaars

“In ieder mens schuilt een kunstenaar. Dat zijn wij vergeten. We hebben het maken van kunst toebedeeld aan een select groepje specialisten. Maar kunst maken is geen specialisme. Het is een lens waardoor we naar de wereld kunnen kijken, een mindset. En die mindset bezit iedereen.”

Verbindend communiceren

Hoe kan ik verbinding krijgen met kinderen en hoe breng ik kinderen in verbinding met zichzelf? Hoe kan ik beter samenwerken met mijn team? En hoe voer ik gesprekken met ouders? Verbindend communiceren is een houding die je voor al deze vragen veel kan brengen.

Mijn rubric is mijn kapstok

Anna Kok, cultuurcoördinator op het Niftarlake College in Maarssen, volgde de training cultuurcoördinator vo van Kunst Centraal, Mocca en FleCk. Zij maakte een rubric om zichzelf te bevragen wie ze als cultuurcoördinator wil zijn en wat ze wil bereiken.

Droom, durf en verwonder!

Nederland is het enige land, waarin methodes centraal staan binnen het onderwijs. In alle andere landen is het beroep van leerkracht er een van onderwijs geven én onderwijs ontwerpen.” Moniek Warmer begeleidt scholen bij het ontwikkelen van hun eigen onderwijs.

Talent telt

Talentvolle kinderen zie je vaak in de buurt van talentvolle volwassenen. Zij weten intuïtief hoe je een ‘talentmoment’ creëert. Uitdagen is het sleutelwoord.

Kunst- en vliegwerk

De Coronacrisis plaatste ons in een tijdscapsule. Het normale leven vol afspraken, verplichtingen en recreatie stond stil. Iedereen zocht naar een nieuwe balans tussen thuis werken, zorgen, leren en ontspannen. We moesten als het ware onze tijd opnieuw uitvinden.

Lang leve het ambacht!

Maken is een waardevolle manier van leren. In een zelfbedacht en eigengemaakt product geef je vorm aan ideeën, kennis en vaardigheden die je hebt. Maken stimuleert hoofd, hart én handen.

Tijd en ruimte om te ontdekken

“Kinderen vragen vaak: ‘Wat gaan we maken?’ Ik antwoord dan: ik weet het niet precies. En zo is het - je weet van te voren niet wat er uit zal komen.” Techniek- en mediakunstenaar Marcel Fraij leert kinderen niet wat kunst is, maar hoe je als een kunstenaar denkt en werkt.

Groot project met een groot effect

Sinds 2010 is er in Amsterdam De Schoolschrijver. Een kinderboekenschrijver komt wekelijks langs om boeken onder de aandacht te brengen en schrijfles te geven aan groep 3-8. Zo vergroten kinderen hun woordenschat en daarmee groeit ook hun zelfvertrouwen.

Mindmappen & Kennis oogsten

Het International Primary Curriculum (IPC) is een integraal thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Het werd aanvankelijk ontwikkeld door multinational Shell, nu is IPC-Nederland een zelfstandig bedrijf. IPC wordt in meer dan 65 landen gebruikt op zo’n 1.800 scholen. Het besteedt veel aandacht aan 21ste eeuwse vaardigheden.

Het ontsteken van een vuur

We vinden het fijn om alles onder controle te hebben. Met methodes, opbrengstgericht onderwijs en toetsen proberen we het onderwijs te beheersen. Steeds duidelijker wordt dat ook ‘loslaten’ veel oplevert. Hoe doe je dat? Deze wetenschappers en docenten helpen je hiermee.

De kracht van vertellen

In Kamp Amersfoort liggen de verhalen voor het oprapen. Hoe maak je die verhalen relevant voor de leerlingen van nu? Carla Huisman, vakdocent literatuur, gelooft in de kracht van vertellen. Aan de hand van haar werk in Kamp Amersfoort geeft ze praktische tips voor docenten.

Jubileumeditie!

Het moment dat er 5.500 jaar geleden een creatief genie besloot om twee wielen aan een as te bevestigen veranderde de hele wereld. En dat is precies waarom we creativiteit moeten blijven stimuleren. En dat is waar Prikkels aan wil bijdragen, nu al 10 jaar lang.

Lees Prikkels online