Kopje onder

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Theaterdocente en poppenspeelster Evelyn Pullens vertelt met handpoppen een interactief verhaal over de vissen in de zee. Na het spel worden de kinderen uitgenodigd om zelf mee te bewegen op de onderwatermuziek.

Mijn buurt in beeld

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?

De wind smaakt naar drop

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

POPpulisme

5 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt. en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?

Kubus kubus kubus

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

De kubusman verkent zijn wereld en laat die tot leven komen! Het regent plotseling binnen, er verschijnen houten poppetjes uit blokken en zijn arm kan ineens héél lang worden.

Eureka

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Eureka houdt van rennen, springen en... vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat moet kunnen als je vader uitvinder is, toch?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Loop rond met de hond

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.

De zin van je leven

60 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.

Koken met woorden

45 minuten Groep 5-6 Inspiratielessen

Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.

Kopstukken in kleur

30 minuten Groep 3-4 Inspiratielessen

Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!

Wat hoor jij?

30 minuten Groep 1-2 Inspiratielessen

Onderweg van huis naar school hoor je ook allerlei geluiden. Wat heb jij gehoord en gezien? Teken de route en maak een beeldgedicht met Kinderboekenschrijver Floor!

Een blik op film

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Het Nederlands Film Festival heeft samen met Kunst Centraal een afwisselend programma van korte films samengesteld. Na elk filmpje blikt een presentator met de leerlingen terug.

Johannes de parkiet

5 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Johannes de Parkiet verhuist van een klein kooitje naar een grote volière met allemaal vreemde vogels. En dat is best een beetje wennen.

Slinger!

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Er zijn drie kinderen. Ze wonen op matrassen. Ze slingeren aan hun stapelbedden. Ze eten bergen patat. Ze mogen alles wat jij niet mag. Ze durven alles. Kom maar eens kijken.

Hoofdschatten

4 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Kunstenares Alice Jetten verzamelt haar gedachten en ervaringen in potjes om er later kunstwerken van te maken. De leerlingen gaan bij Alice in de leer over hoe je je eigen hoofdschatten kan verzamelen.

NAT!

4 lessen + keuzelessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

Stein aan de IJssel

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er en groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.

Catching Cultures Orchestra Nieuwegein

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Kunstmenu

In deze lessen maken de leerlingen kennis met muzikanten en instrumenten uit de Arabische cultuur. En ze maken een muziektheaterconcert mee.

Wie Woont of Werkt Waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Ko is koster in de Pauluskerk in Baarn. Hij heeft een probleem. Help jij hem met het oplossen ervan?

Filosoferen over oorlog

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Tijdens dit project komt de tweede wereldoorlog tot leven. Dit project is gekoppeld aan het verhaal 'Oorlog zonder vader' over dezelfde periode van schrijfster Martine Letterie.

Rondje om de kerk

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerkgebouwen van de dorpjes in onze provincie. Dat waren de hoogste gebouwen in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.

De oorlog in Vianen

3 lessen + keuzeles Groep 7-8 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Tijdens een rondleiding door Vianen komt de tweede wereldoorlog tot leven. Dit project is gekoppeld aan het verhaal 'Oorlog zonder vader' over dezelfde periode van schrijfster Martine Letterie.

Achter de schermen

3 lessen + keuzelessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Vanuit een theaterzaal ziet het toneel eruit als een magische wereld. Maar de wereld achter de schermen blijkt minstens even fascinerend. Tijd voor een kijkje achter de schermen.

Rondje om de kerk

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerkgebouwen van de dorpjes in onze provincie. Dat waren de hoogste gebouwen in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.

NAT! Filosofie

4 lessen + keuzelessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

Wind in de zeilen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Een echte molenaar leidt de kinderen rond in zijn domein. Wanneer werd deze molen gebouwd? Wat was zijn functie? En hoe werkt hij? En hoe leefde een molenaar?

Rondje om de kerk

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerkgebouwen van de dorpjes in onze provincie. Dat waren de hoogste gebouwen in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.

Hoor dit!

3 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Elise 't Hart onderzoekt geluiden en neemt die op. Ze heeft al een uitgebreide geluidenbibliotheek. Dat wordt een hele uitdaging om die aan te vullen!

Rondje om de kerk

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerkgebouwen van de dorpjes in onze provincie. Dat waren de hoogste gebouwen in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.

Zooi! Mooi?

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Oorlog zonder vader

5 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Lees het boek Oorlog zonder vader. De schrijfster Martine Letterie komt in de klas Dit project is gekoppeld aan Historische verhalen. Dit is een bezoek aan Kamp Amersfoort, waarbij het verhaal van Oorlog zonder vader tot leven komt.

Een verborgen wereld

3 lessen Groep 7-8 Inspiratielessen

In dit mediakunstproject gaan leerlingen in duo's aan de slag met het maken van een 'diorama' waarin zowel het fysieke kunstwerk als de digitale laag samenkomen.

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.