Landschap Erfgoed Utrect

Wind in de zeilen

4 lessen

Groep 7-8

In Nederland zijn veel molens te vinden. Maar waarom eigenlijk?

  • Leerdoelen

    Op verschillende manieren leren de leerlingen over het beroep van molenaar en over de molen in hun eigen omgeving. Ze bezoeken de molen en ontmoeten daar een echte molenaar. Met eigen ogen kunnen ze zien hoe de molen werkt en wat de molenaar allemaal doet.

  • Thema's en leergebieden

    Dit project sluit aan bij de thema’s beroepen, bouwen, wonen en energie. Het sluit aan bij de leergebieden Mens & Maatschappij, Mens & Natuur.

  • 21e eeuwse vaardigheden

    Onderzoeken, samenwerken, communiceren

Het Gilde van Vrijwillige Molenaars zit met een probleem: er zijn te weinig molenaars om alle molens in Nederland te laten draaien. Help het Gilde om nieuwe molenaars te werven! Daarvoor moet je natuurlijk eerst onderzoeken wat een molenaar allemaal moet kunnen en weten. Misschien is het ook wel iets voor jou?

  • Praktische informatie en voorbereiding
    • Vereiste begeleiding voor het bezoek aan de molen: op elke 5 leerlingen is een extra begeleider nodig.
    • Zorg dat iedereen tijdens het bezoek aan de molen stevige schoenen en warme kleding draagt die evt. een beetje vuil mag worden. De molen is meestal onverwarmd.
  • Over Stellingkorenmolen de Windhond

    Molen De Windhond bevindt zich op het hoogste punt van de Soester Eng. Vroeger stond hij verder naar beneden. Hij is in 2008 herbouwd.
    De klas wordt in de molen rondgeleid door de molenaar zelf of door een van de andere vrijwilligers. Kijk voor meer informatie op de website.

    Het Verdiepingsprogramma wordt verzorgd door RegioCultuurCentrum Idea.