Tweetakt op het fort

2 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Tweetakt organiseert jaarlijks een festival vol theater, muziek en kunst voor alle leeftijden in Fort Ruigenhoek. De leerlingen ontdekken tussen de bunkers allerlei kunstinstallaties.

De magie van dans

4 lessen Groep 5-6
Groep 7-8
Cultuur Actief

Kinderen leren dansen op eigentijdse, opzwepende beats!

Een muzikale rondreis

4 lessen Groep 5-6
Groep 7-8
Cultuur Actief

Kinderen maken kennis met diverse muziekinstrumenten zoals viool, cello, contrabas en saxofoon.

Popvoices

4 lessen Groep 7-8 Cultuur Actief

Ontdek je eigen stem en geniet van het samen zingen. In dit project leer je niet alleen een aantal popliedjes meerstemmig te zingen, maar krijgt ook stemtechnieken mee.

Bij jou en bij mij

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

In dit project onderzoek je je geboorteplek, kleding, lievelingseten en taal. Ga je zelf jabberen en komt er een dramadocent met een speciaal verhaal in de klas.

De klank van Anansi

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Aan de hand van een animatieserie over de eigenwijze spin Anansi, verdiepen leerlingen zich in het maken van een animatiefilm en wat daar allemaal bij komt kijken. Ze gaan natuurlijk ook zelf aan de slag.

Hexa – visiespel en training

2 uur Voortgezet Onderwijs Teamtrainingen

Onder begeleiding van een trainer verzamel je spelenderwijs met (een deel van) je team de ingrediënten voor een visie op cultuureducatie in school.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Musicus in de klas: trompet, gitaar & blokfluit

3 lessen Groep 5-6 Op Maat

Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Piet is kunstschilder. Hij is gefascineerd door de Oostzijdse molen in Abcoude. Keer op keer heeft hij deze molen al geschilderd. En nu heeft hij een probleem waarvoor hij de hulp van de leerlingen nodig heeft.

Musicus in de klas: viool, accordeon & dwarsfluit

3 lessen Groep 5-6 Op Maat

Een musicus in de klas liet de leerlingen kennismaken met zijn of haar instrument. In deze les worden de trompet, gitaar en blokfluit uitgelicht door middel van drie korte opdrachten per instrument.

Landschappen met stijl

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Het MODElab

1 les Kunstmenu

Iedereen gaat een eigen mode accessoire maken, maar tijdens de gastles vorm je duo’s om elkaar te helpen. Wat je maakt hoeft niet draagbaar te zijn.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Kleurrijke buren

3 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen gaan op onderzoek uit in hun omgeving en leren hoe mooi en bijzonder de plek is waar ze wonen.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

AI

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Ontdek hoe je kunst maakt samen met kunstmatige intelligentie. Hoe werkt dat, hoe kan de computer leren? Wat doet de mens, en wat doet de machine? En is dat wel kunst dan? Schrijf de liedtekst van Tom Strik af met AI. Wie komt er op de aftiteling, jij of AI?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Filmtrailer

4 lessen Voortgezet Onderwijs Projecten voor leerlingen (VO)

In het project ‘Filmtrailer’ maakt een groep leerlingen een korte film, van idee tot eindproduct. Dit projectformat is ontwikkeld door Het Klooster in samenwerking met KUVO.

Kopje onder

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Theaterdocente en poppenspeelster Evelyn Pullens vertelt met handpoppen een interactief verhaal over de vissen in de zee. Na het spel worden de kinderen uitgenodigd om zelf mee te bewegen op de onderwatermuziek.

Mijn buurt in beeld

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Kunstmenu

Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar heb je weleens vanuit andere ogen naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld vanuit de ogen van een hond? Of geit? Of vogel? Hoe ziet jouw omgeving er dan uit?

De wind smaakt naar drop

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Kijken doe je met je ogen. Maar wat kunnen je mond, neus of je oren je vertellen over de wereld om je heen? In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit met hun zintuigen.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

POPpulisme

5 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Het koninkrijk Berg en Dal bestaat uit twee delen: Berg, dat in de zon ligt. en Dal dat in de schaduw is. Dat is nou eenmaal hoe het is. Of toch niet?

Kubus kubus kubus

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

De kubusman verkent zijn wereld en laat die tot leven komen! Het regent plotseling binnen, er verschijnen houten poppetjes uit blokken en zijn arm kan ineens héél lang worden.

Eureka

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Eureka houdt van rennen, springen en... vliegen. Ze droomt ervan om astronaut te worden. Dat moet kunnen als je vader uitvinder is, toch?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Loop rond met de hond

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Honden zien de wereld heel anders dan mensen omdat ze vanuit een veel lager standpunt kijken. In dit project bekijken de leerlingen hun wereld door hondenogen.

Op stap met Jet en Jan (Archief)

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

De zin van je leven

60 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Wat zou jij schrijven als je één dichtregel mag schrijven over zin van je leven! Kijk mee met kinderboekenschrijver Floor en doe mee aan de straatpoëzie opdracht.

Koken met woorden

45 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Bedenk wat je hoort, ruikt, ziet of proeft. Voor je het weet, heb je genoeg woorden verzameld om een gedicht mee te koken! Kinderboekenschrijver Floor Tinga neemt jullie stap voor stap mee.

Kopstukken in kleur

30 minuten Groep 3-4 Creatief Digitaal

Met drie kleuren kun je je eigen honden- of kattenportret inkleuren. Welke kleurcombinatie gebruik je? Warm of koud? Buurkleuren of tegenover kleuren? En welke kleur op welke plek? Doe maar mee!