Design Thinking in de klas

4 uur

Voortgezet Onderwijs

Onderzoekend naar een vraagstuk kijken

Design Thinking is een methodiek die iedereen kan helpen bij het doen van onderzoek en het bedenken van oplossingen. Het is niet alleen een manier van denken en doen, maar biedt ook een verzameling van tools en werkvormen. Hierbij ligt de nadruk op het proberen te begrijpen van de gebruiker en het vraagstuk. Het helpt om bewust te worden van aannames en deze in twijfel te trekken. Het proces omvat een voortdurend onderzoekende houding door zoveel mogelijk te testen en te experimenteren, om zo tot passende, duurzame en innovatieve oplossingen te komen.

Door leerlingen deze manier van werken eigen te laten maken leren ze onderzoekend naar een vraagstuk te kijken en vanuit een gebruikersperspectief oplossingen te bedenken. Ook leren ze hiermee out-of-the-box te denken, echt de breedte op te zoeken en zo tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen. Dit is een vaardigheid waar ze de rest van hun leven profijt van kunnen hebben.

Deze training is voor minimaal 5 deelnemers, het kost €125,- per persoon (voor scholen binnen de provincie Utrecht).

  • Partner
  • Wat houdt de training in?
    • In een workshop van 4 uur leer je de basisprincipes van design thinking
    • Je leert de verschillende werkvormen en daarbij horende werkbladen voor in de klas kennen
    • Je leert deze werkvormen te vertalen naar jouw lessen, zodat je na de workshop direct zelf met jouw leerlingen aan de slag kunt!
  • Wat kun je na deze training?
    • Je begrijpt wat Design Thinking is
    • Je kunt Design Thinking in je eigen lessen inzetten
    • Je hebt verschillende lesbrieven en werkvormen, die je kunt blijven inzetten in je lessen

Interesse?

Neem contact op met Haike de Visser.

Werkbladen

De methode van Design Thinking bestaat uit 6 stappen. Binnen elke stap maken leerlingen een of meerdere werkbladen. Om docenten te helpen deze methode toe te passen maakten we een website voor hen waarin per stap uitleg staat en praktische tips.

Bekijk docentenhandleiding