-
Lesdoelen
- Leerlingen doen historisch onderzoek naar de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit hun gemeente en weten zich hiermee op hun eigen wijze mee te verbinden.
- Leerlingen doen beeldend onderzoek naar de vertaling van inhoud en betekenis naar vorm en uitvoering.
- Leerlingen krijgen een basaal inzicht in de besluitvorming m.b.t. het realiseren van een herdenkingsmonument.
-
Voorbereiding
Voor het historische onderzoek
- Uitprinten werkblad 1, 2 en 3. Deel de klas op in 3 verschillende groepjes en print voor ieder groepje een ander werkblad. Groepje 1 heeft werkblad 1 enzovoort.
Voor het beeldende onderzoek
- Uitprinten werkblad 4, voor elk groepje 1 werkblad.
Historisch onderzoek (20 min.)
Zoals Stef jullie eerder vertelde, begint het ontwerpen van een monument bij het verdiepen in het onderwerp. Dat doe je door onderzoek te doen.
Dat hoort erbij en is trouwens hartstikke interessant en leuk!
Beeldend onderzoek (30 min.)
Nu je meer weet over wat je met je monument gaat herdenken, kan je beginnen met een beeldend onderzoek. Tijdens dat onderzoek bepaal je welke materialen je gebruikt, hoe je de materialen gebruikt (techniek), en welke kleuren of vormen je gebruikt.
Stef vertelt je waar je allemaal over na kunt denken en welke keuzes je maakt als je bezig bent met je ontwerp.
Bekijk de materialen waar je in de gastles mee kunt werken, en maak een schets voor je ontwerp op het werkblad
VERDIEPING: Wie is er voor?
Je hebt een onderwerp, een verhaal en een idee hoe je je monument wilt vormgeven. Nu moet je nog genoeg mensen enthousiast maken om jouw plannen steunen.
Als je dat niet lukt, mag je namelijk alsnog je monument niet bouwen.