-
Thema's en leergebieden
Mens en maatschappij
Taal
-
21e eeuwse vaardigheden
communiceren, kritisch denken
-
Leerdoelen
- De leerlingen gebruiken hun zintuigen en vergroten hun woordenschat.
- De leerlingen ontdekken meer over het leven vroeger en nu.
- De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.
-
Praktische informatie
Lees voor aanvang van het project het lesmateriaal door. Zorg ervoor dat de sleutel en inventarisatielijst vooraf uit de koffer zijn. Bewaar ze goed en doe ze allebei na afloop weer terug in de koffer.
Als de koffer moeilijk open gaat: naast het handvat van de koffer zitten de sluitingen. Daar zitten bij de meeste koffers 2 ‘bolletjes’ op. De linker kan je naar links schuiven en de rechter naar rechts en dan klikt hij open.
Controleer de inhoud van de koffer bij start en na afloop van het project:
- Speldenkussen
- Meetlint
- Porseleinen vingerhoedje in een doosje
- Textielstempel
- Stoffenwaaier
- Blikje met knopen
- Blikje met kralen
- Blikje/zakje met schelpen
- Aantekeningenboekje
- Parfumverstuiver
- Trouwfoto van opa en oma
- Sleutelkistje met bijtring (sleutel zit in een envelop)
- Lokaal voorwerp: tafelbel
- Lokaal voorwerp: schilderijlijst
-
Culturele partner: Gaby Jansen
Gaby Jansen speelt de rol van Charlie die zijn koffer komt halen. Gaby Jansen heeft als verteller, acteur, entertainer, theatermaker en regisseur een palet aan mogelijkheden in huis. Naast de luchtige presentaties als acteur of entertainer heeft hij zich ontwikkeld als trainer, debater en innovator….en uiteraard in het werken met en voor kinderen.
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten.
- Hoe noem je het voorwerp?
- Wat kun je ermee?
- En vooral: van wie is toch die koffer?
Tip: laat de koffer bezorgen als de leerlingen erbij zijn!