Landschap Erfgoed Utrect

Plaatselijke figuren

5 lessen

Groep 5-6

Op zoek naar portretten en hun betekenis

  • Projectdoelen

    Leerlingen:

    • leren wat een portret is
    • leren hoe de eerste fotografische portretten werden gemaakt
    • maken kennis met portretten van plaatselijke figuren
    • leven zich in, in een andere persoon en een andere tijd
    • oefenen in het maken van een portretfoto
  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Digitale media: Fotograferen
    • Vroeger en nu

    Leergebieden:

    • Oriëntatie op jezelf en de wereld
    • Kunstzinnige oriëntatie
  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Communicatie

  • Overzicht acties leerkracht

    Voor aanvang project:

    • Print de ouderbrieven met toestemming AVG uit en geef ze mee met de kinderen
    • Verzamel de ingevulde toestemmingen en doe ze in een mapje. Zorg dat er van alle kinderen een formulier is ingevuld voor aanvang van les 4.
    • Reserveer het speellokaal op de datum dat de fotograaf komt.
    • Zoek een oude portretfoto van jezelf om te laten zien

    Voor aanvang les 1:

    Tijdens les 2:

    • inventariseer welke foto’s de groepjes gekozen hebben en print de bijbehorende werkbladen uit: ( 2A, 2B, 2C, 2D en 2E )

    Voor aanvang les 3:

    Voor aanvang les 4:

    • Kijk of het gereserveerde speellokaal leeg is
    • Print werkblad 4A, 4B, 4C, 4D, 4E, 5 of 6x uit (afhankelijk van de klassengrootte)
    • Zorg ervoor dat elk groepje alle meegenomen spullen hebben klaarliggen en eventueel speciale kleding al aanhebben voor de komst van de fotograaf.

    Voor aanvang les 5:

    • Kijk of de foto’s die de fotograaf via Wetransfer gestuurd heeft, binnen gekomen zijn op je mail.
    • Kijk of de poster formaat foto afdrukken per post binnen gekomen zijn

     

  • Olivier van Hartingsveldt

    De relatie tussen mensen en de verhoudingen tussen mens en dier zijn een vaak terugkerend thema in mijn werk. Vooral de wijze waarop huisdieren in Nederland volledig geïntegreerd zijn in de leefomgeving van de mens vind ik fascinerend en heeft geresulteerd in het langlopende project ‘Pronkstukjes’ Het is een antropologische zoektocht naar de mens via het dier.

  • Historische verenigingen

    De oude portretfoto’s in het lesmateriaal zijn beschikbaar gesteld door de volgende historische verenigingen:

    Het land van Brederode

    De HV Het land van Brederode heeft zichzelf als doel gesteld om de  interesse te wekken van de historie van Vianen en haar directe omgeving. Dat doet zij onder meer door het houden van voordrachten, excursies en tentoonstellingen.

    Historische Vereniging Ameide en Tienhoven

    De Historische Vereniging Ameide en Tienhoven is opgericht in 1989. Zij houdt zich bezig met de bevordering van de belangstelling voor de plaatselijke historie. Daarnaast houdt de vereniging zich actief bezig met de beoefening van de plaatselijke en regionale geschiedenis.

    Vereniging Historisch Lexmond en Hei -en Boeicop

    De doelstelling van de Vereniging Historisch Lexmond en Hei -en Boeicop is het bevorderen van de kennis en de geschiedenis in het algemeen en die van Lexmond en Hei- en Boeicop in het bijzonder.

    Stichting Honswijk-Everdingen

    Het doel van de Stichting is:

    • het bevorderen van het behoud én de ontwikkeling van beide Forten en hun omgeving.
    • het bevorderen en verstrekken van informatie en het bijdragen aan educatie over de cultuurhistorische en natuurwaarden van de Forten en hun omgeving.
    • het promoten en zelf organiseren van activiteiten.