Projecten
Waarderingsformulier
Wat droom jij?
In dromen kan zomaar van alles gebeuren. De theatermakers van Het Filiaal maakten een droomvoorstelling. Geïnspireerd op hun werk ga je zelf aan de slag met pen en papier.

Droomflarden
Met woorden en korte stukjes tekst uit oude kranten of tijdschriften maak je je droomflarden werkelijkheid. Door de woorden op te plakken maak je er een gedicht van.

Robotdans
Na elke beweging stoppen, geen emotie op je gezicht en alle lichaamsdelen apart bewegen. Dat is de robotdans! Maar hoe ziet dat er precies uit? Bekijk het filmpje en dans mee!

Kleipoppetje
Pak de klei, een plank of placemat en een mesje en maak je eigen kleipoppetje. Je zet hem in de houding die jij wilt In het filmpje zie je hoe je dat doet.

Kijken naar dans! Wat zie ik?
In deze kijkles zie je verschillende dansstijlen voorbijkomen. Modern, streetdance, hiphop, klassiek ballet. Wat vind je mooi? Wat spreekt je aan? En wat wil je zelf doen?

On Stage!
Wat weet jij van musicals? In deze kijkles zie je verschillende musicals voorbijkomen, van alle tijden. Wat spreekt jou aan? En welke musical zou jij wel in het echt willen zien?

Storyscope
De Storyscope is een digitaal schimmenspel. Je beweegt met blokjes over een glasplaat en brengt zo silhouetten op het scherm tot leven. Een verhalenverteller komt in de klas om te helpen met het bedenken van je eigen verhaal.

De molen in perspectief
Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de kunstgeschiedenis laat kunstenaar Stef Vedder zien hoe je perspectief in je tekening of landschapsschilderij kunt aanbrengen.

Maak het met mediakunst
Onder begeleiding van kunstenaars ontwikkelden basisscholen binnen het project 'Maak het met Mediakunst' mediakunstprojecten. Andere scholen kunnen deze aanpassen en gebruiken.

Door het oog van…
Door het oog van een lens bekijk je de wereld om je heen scherper. Met deze twaalf losse lessen ontwikkel je deze scherpe blik, maar ook de digitale vaardigheden en eigen ideeën van je leerlingen.

Erfgoed doen
Als je de verhalen kent achter het erfgoed om je heen voel je je meer verbonden met je plek. Met deze elf losse erfgoedlessen werk je niet alleen aan cultuur, maar ook aan andere vakken.

Wie Woont of Werkt Waar?
Bart werkt in het archief van het Gemeentehuis in Woudenberg. Help jij hem de inwoners van Woudenberg op de hoogte te brengen van de gave geheimen die daar zijn opgedoken?

De Geluidenjager
Fedde ten Berge is geluidenjager. Hij is gefascineerd door geluid en maakt geluidskunstwerken. Help hem geluiden te vangen en ontdek samen met hem wat je daarmee kunt doen.

Kijken en Kieken
In dit project onderzoeken je leerlingen hun omgeving door middel van het maken van foto’s. Via kaartjes met plaatjes die ze in hun foto neerleggen, laten ze hun mening zien. Wat de een grappig vind, vind de ander saai. En andersom! Door met de klas de foto's te sorteren zie je overeenkomsten en verschillen die je kunt bespreken.

Schaduwdoos
Met de schaduwdoos van Held & Bloem richt je in je kleuterklas een kunsthoek in. Leerlingen kunnen er zelfstandig mee spelen en schaduwverhalen vertellen.

Creativiteit
Wat is creativiteit en waarom is het belangrijk? Hoe gedragen creatieve mensen zich? Zijn er voorwaarden voor een creatieve omgeving? Hoe werk jij in de klas aan creativiteit?

Wat een portret!
Portretfoto's vertellen verhalen over de geportretteerden. In dit project zoeken de leerlingen naar die verhalen en maken met een fotograaf een 'antiportret'.

Timbre
Gebruik je stem als gamecontroller, en ontdek welke vormen er bij welke klanken horen. Maak samen met de klas een geluidsschilderij in deze interactieve installatie van Monobanda.

Groeien in Houten
Van piepklein zaadje naar een prachtige grote zonnebloem, of van een kleine lieve schattige puppy naar een sterke stoere hond. Alles en iedereen verandert voortdurend.

Op weg
Kunstenares Hanneke Bloemen maakte mobiele huisjes om mee op weg te gaan. Haar werk inspireert de leerlingen tot een collage van een eigen avontuur met een vliegend huisje.

Nachtreis
Sahand was nog maar vijf jaar oud toen zijn moeder hem midden in de nacht wakker maakte. Hij moest over zijn pyjama heen een warme jas aandoen en werd zo de stad uit gereden.

Fungus
Wat maak je samen als de een alleen maar vierkantjes heeft, de ander rondjes, de derde streepjes en de vierde driehoeken en je ook nog allemaal regels moet volgen? Een fungus!

Een wagen vol
Kunstenares Dagmar de Kok maakt heel speciale auto’s van klei. Auto’s die niet op straat rijden, maar die alleen bedoeld zijn om naar te kijken. Kun jij er zelf een maken?

De Woordenspeeltuin
In de Woordenspeeltuin kun je spelen. Met letters en woorden, en met een beetje hulp van een echte schrijver zelfs met zinnen en verhaaltjes. Echt iets voor groep 3 en 4!

ICC-cursus
In deze cursus word je begeleid bij het schrijven van een beleidsplan voor cultuureducatie. Je krijgt tips en tools om je collega's en directeur hierbij te betrekken.

Wilhelm en Willie
Willie, een volksmeisje uit Doorn, werkt als dienstmeisje in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Zij laat de leerlingen zien hoe Wilhelm en zijn personeel leven.

Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Stukjes & Beetjes
Saskia van der Linden maakt kunstwerkjes met stukjes en beetjes van van alles en nog wat! Haar kijkkastjes inspireren de leerlingen om hun eigen kunstwerkje te maken.