NAT! Filosofie

4 lessen + keuzelessen

Groep 3-4

Onderzoek samen met Professor Spetter alles wat nat is.

Dit is professor Spetter. Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Er zijn veel vragen waar ze nog een antwoord op zoekt. Kunnen jullie haar helpen? Trek je kaplaarzen en onderzoeksjas maar aan!

  • Gebruik van dit modulaire lesmateriaal

    NAT! is een modulair programma. Dat houdt in dat er lessen zijn die van essentieel belang zijn en keuzelessen.

    Zeker doen:

    • Hallo, Professor Spetter!
    • Waar is water?

    De filosofiedocent geeft de gastles:

    • Heeft water een stem?

    Eigen keuze

    • Uit de overige lessen kan je zelf een keuze maken.

    Ter afsluiting van het project

    • Dag, professor Spetter!

     

     

  • Over de gastdocent

     

    Acht jaar heb ik voor de klas gestaan en dit is wat ik het liefste doe met een groep kinderen: spelen met vragen. Vragen die aanzetten tot denken, verwondering, het sociaal gewenste voorbij gaan, vragen die verbinden en uitnodigen tot samen onderzoeken. Nu begeleid ik filosofische gesprekken in het onderwijs. In dit project ga ik samen met kinderen het begrip Water verder onderzoeken.

    Ik heb veel zin in alle verschillende antwoorden en kritische vragen van de kinderen hierover.

  • Thema's in het project

    Dit project sluit aan bij thema’s als natuurverschijnselen- en elementen en heeft samenhang met de leergebieden Mens & Natuur, Filosofie en Sociaal- emotionele ontwikkeling.

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Creatief denken en handelen, probleem oplossen