-
Projectdoelen
De lessen in deze handleiding voldoen aan de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie en de kerndoelen die aansluiten bij ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. De leerlingen onderzoeken hun eigen omgeving, maken kennis met een kunstwerk over hun buurt en reflecteren hierop in woord en beeld.
-
Projectthema's
Mijn omgeving en/of buurt, kaarten, kunst.
-
21e-eeuwse vaardigheden
Samenwerken, creatief denken en handelen.
-
Praktische informatie over de lessen
In les 2 komt gastdocent Laura Koldenhof in de klas, met een koffer vol kaarten en atlassen van Bibliotheek Lek & IJssel.
In les 3 ga je samen met de leerlingen het spel Buurtbeesten doen, ter voorbereiding op de les van de kunstenaar. De leerlingen verkennen zelfstandig de school en het schoolplein.
In les 4 komt kunstenaar Gonneke prak in de klas, om met de zelfgemaakte plattegronden aan de slag te gaan.
Atlas, wegenkaart, wandelkaart, hoogtekaart? In het project Mijn buurt in beeld komen de leerlingen het een en ander te weten over kaarten in alle soorten en maten. Van heel praktische kaarten tot prachtige geïllustreerde exemplaren uit de 16e eeuw.
In het project komt kunstenaar Gonneke Prak langs in de klas om samen één grote plattegrond te maken van de omgeving van de school. Voorafgaand gaan de leerlingen met het spel Buurbeesten op ontdekkingstocht op het schoolplein.