Design Thinking

Onderzoeken

40 minuten

Waar wil je meer over te weten komen?

Stap 2 heeft als doel om onderzoek te doen en meer te leren over het onderwerp. Door zelf op onderzoek uit te gaan krijgen de leerlingen een diepgaand begrip over het vraagstuk en de context van het onderwerp.

Het eerste deel kan ook als huiswerkopdracht worden meegegeven. Deel twee duurt 20 minuten klassikaal.
  • Leerdoelen
    • Leerlingen krijgen door onderzoek een diepgaand begrip over het vraagstuk door de context daarvan en de doelgroep te onderzoeken
    • Leerlingen leren dat dit onderzoek ervoor zorgt dat het eindproduct/concept/idee beter aansluit bij de context, behoeften en wensen van de doelgroep.
    • Leerlingen maken op een laagdrempelige manier kennis met onderzoeken.
  • Benodigdheden
  • Aantal leerlingen

    Eerst individueel, daarna in groepjes van 3-5 leerlingen

Optioneel

Geef de opdracht mee als huiswerkopdracht. Leerlingen maken vooraf zelf foto’s op hun route naar school, of thuis, op en rondom school etc. waarbij ze nadenken over wat er wel en misschien bij dit thema/onderwerp hoort.

1.

Geef iedereen individueel het werkblad ‘Wat is het wel en niet?’. De twee vragen worden ingevuld door plaatjes te plakken. Dit kunnen afbeeldingen zijn uit tijdschriften of de Prikkelkaartjes.

Prikkelkaartjes
Download Prikkelkaartjes

2.

Vraag de leerlingen om in het kort een toelichting te schrijven waarom ze een plaatje kiezen en opplakken.

3.

Geef ieder groepje leerlingen het werkblad ‘Overleggen in de groep’ op A3-formaat. De leerlingen gaan binnen hun groepje de resultaten van de vorige opdracht met elkaar delen. Het gesprek gaat over de vragen hier beneden. Stimuleer de leerlingen ook op nog eigen aan elkaar te stellen en deze op het werkblad in te vullen

  • Heb je dezelfde soort onderwerpen/afbeeldingen gekozen?
  • Ben je eens met elkaar? En waarom wel of niet?
  • Verschil je van mening over wat belangrijk is binnen dit thema/onderwerp?
  • Wat vinden jullie het allerbelangrijkst?

4.

De belangrijkste punten uit dit gesprek schrijven ze op het werkblad op. Dit is de basis voor de volgende fase, de analysefase.