Prikkels

Leren is een spel

Lees verder

Ooit hebben wij spelen en leren losgekoppeld. Leren doe je op school, spelen doe je maar thuis. En dat is gek, want spelen is niet alleen leuk en gezellig, maar ook heel leerzaam. Dit is een pleidooi van vele wetenschappers, filosofen en pedagogen om spelen en leren weer te verbinden.

Zet de beleving centraal

“Leren denken als een kunstenaar, dat is wat we kinderen zouden moeten aanleren in kunstonderwijs”, vindt Muriël Besemer. “Simpelweg omdat iedereen baat heeft bij het doorlopen van een creatief denkproces, waar ruimte is voor nieuwe gedachten. En voor verwarring! Dat dan de wolken wegtrekken en je denkt: Oh, zo kan het ook!”

Kinderen gedijen bij vrijheid

Wat vinden ICC'ers / leerkrachten Anouk Elzas en Meru de Vries-Imming van de stelling 'Kinderen gedijen bij vrijheid'?

Spel is leven

Hoe zet je als maker spel in om te komen tot een voorstelling? En hoe gebruikt een leerkracht spel in zijn onderwijsproces? Danschoreograaf Josephine van Rheenen en basisschoolleerkracht Jesse Smale geven elkaar een kijkje in hun keuken.

Ontwerp een nieuwe soort

Door klimaatverandering en vervuiling verdwijnen diersoorten. Maar er kunnen ook weer nieuwe ontstaan. In deze kunstwerkles gaan we met dierenplaatjes (onderbouw) of oude knuffels (bovenbouw) nieuwe soorten ontwerpen.

Een ‘gewone’ eindfilm

Als afsluiting van het schooljaar geen eindmusical, maar een heuse eindfilm? Lilian Pruis, ICC-er op de Antoniusschool voor speciaal onderwijs in Schagen, kreeg het met haar team en de leerlingen uit groep 7 en 8 voor elkaar!

Kinderen die vragen

Misschien ken je de maker van dit kunstwerk wel: Karel Appel. Hij gebruikte veel felle kleuren en simpele vormen, een beetje zoals kinderen tekenen. Dat deed hij expres. Hij heeft ook vaak kinderen geschilderd en getekend, bijvoorbeeld de tekening 'Vragende kinderen'.

Prikkels Vrij spel

De mens is een spelend wezen. Door te spelen doen we kennis op en ontwikkelen we onze vaardigheden. De behoefte om te spelen is niet iets van kinderen alleen, ook volwassenen hebben spel nodig.

Cultuuronderwijs is bij uitstek een plek in het rooster waar de ruimte voor spelen ontstaat. Waar je eigenwijs mag zijn en je eigen keuzes mag maken. Waar je aan je eigen ontwikkeling werkt op de manier die past bij jou. Deze Prikkels is een pleidooi voor vrij spel.

Lees Prikkels online