Als handen konden praten…
Lees verder“Ze zijn er!” De leerlingen van 7-8 van Basisschool St. Victor worden met open handen ontvangen door Het Filiaal theatermakers voor een speciaal combinatieprogramma: een schaduwspelworkshop én de voorstelling ‘Talking Hands’.
Spelen met ogen
Van de straat een museum maken. Dat is wat Frankey doet. Met zijn verrassende streetart maakt hij mensen aan het lachen. Stap in de schoenen van Frankey en maak je eigen streetart in je straat!
De Digitale Tekendoos
De bieb is allang niet meer alleen een plek waar je boeken kunt lenen. In het FabLab van Bibliotheek Veenendaal werken kinderen aan digitale geletterdheid, zoals ontwerpen en programmeren. Groep 7b van de Grondtoon ontwierp een nieuw plein voor de bieb.
Componeren
Hoe krijg je leerlingen zo ver dat ze uit het idee stappen van ‘dat kan ik niet’. Componist Anne-Maartje Lemereis gebruikt spelelementen en toevalligheden. Binnen no time zitten de leerlingen midden in het maakproces!
Klassefoto
"Buitenles voelt vrij!’ De Jan van Rijckenborgschool in Heiloo heeft er een speciaal buitenlokaal voor. Wekelijks hebben de groepen er een uur les. Groep 5 krijgt er een spellingles.
Leren is een spel
Ooit hebben wij spelen en leren losgekoppeld. Leren doe je op school, spelen doe je maar thuis. En dat is gek, want spelen is niet alleen leuk en gezellig, maar ook heel leerzaam. Dit is een pleidooi van vele wetenschappers, filosofen en pedagogen om spelen en leren weer te verbinden.
Zet de beleving centraal
“Leren denken als een kunstenaar, dat is wat we kinderen zouden moeten aanleren in kunstonderwijs”, vindt Muriël Besemer. “Simpelweg omdat iedereen baat heeft bij het doorlopen van een creatief denkproces, waar ruimte is voor nieuwe gedachten. En voor verwarring! Dat dan de wolken wegtrekken en je denkt: Oh, zo kan het ook!”
Kinderen gedijen bij vrijheid
Wat vinden ICC'ers / leerkrachten Anouk Elzas en Meru de Vries-Imming van de stelling 'Kinderen gedijen bij vrijheid'?
Spel is leven
Hoe zet je als maker spel in om te komen tot een voorstelling? En hoe gebruikt een leerkracht spel in zijn onderwijsproces? Danschoreograaf Josephine van Rheenen en basisschoolleerkracht Jesse Smale geven elkaar een kijkje in hun keuken.
Ontwerp een nieuwe soort
Door klimaatverandering en vervuiling verdwijnen diersoorten. Maar er kunnen ook weer nieuwe ontstaan. In deze kunstwerkles gaan we met dierenplaatjes (onderbouw) of oude knuffels (bovenbouw) nieuwe soorten ontwerpen.
Een ‘gewone’ eindfilm
Als afsluiting van het schooljaar geen eindmusical, maar een heuse eindfilm? Lilian Pruis, ICC-er op de Antoniusschool voor speciaal onderwijs in Schagen, kreeg het met haar team en de leerlingen uit groep 7 en 8 voor elkaar!
Kinderen die vragen
Misschien ken je de maker van dit kunstwerk wel: Karel Appel. Hij gebruikte veel felle kleuren en simpele vormen, een beetje zoals kinderen tekenen. Dat deed hij expres. Hij heeft ook vaak kinderen geschilderd en getekend, bijvoorbeeld de tekening 'Vragende kinderen'.
Prikkels Vrij spel
De mens is een spelend wezen. Door te spelen doen we kennis op en ontwikkelen we onze vaardigheden. De behoefte om te spelen is niet iets van kinderen alleen, ook volwassenen hebben spel nodig.
Cultuuronderwijs is bij uitstek een plek in het rooster waar de ruimte voor spelen ontstaat. Waar je eigenwijs mag zijn en je eigen keuzes mag maken. Waar je aan je eigen ontwikkeling werkt op de manier die past bij jou. Deze Prikkels is een pleidooi voor vrij spel.
Lees Prikkels online