Projecten
WaarderingsformulierBeer en Schaar
Als je heel goed luistert, dan kunnen spullen praten… Luister maar! Schaar wil graag spelen met Beer. Maar wil Beer dat ook? Kijk mee naar het poppenspel van Evelien.
Mag ik meedoen?
Een hondje wil graag bij een club horen. Hij vraagt de katten of hij bij hen mag aansluiten. Hij kan goed zingen, maar niet miauwen. Wat moet het hondje doen om erbij te horen?
De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een super slimme uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Ouderavond met Mark Mieras
Samen organiseren we een ouderavond over cultuureducatie. Ouders krijgen een beeld van de visie van de school en de wijze waarop leerkrachten deze visie in praktijk brengen.
Kunst met het hele team
Welke kunstdiscipline is op jouw school onderbelicht? Met deze teamtraining zet je deze discipline even in de spotlights en doen leerkrachten ideeën op om hier meer body aan te geven in hun klas.
Doorgaande leerlijnen cultuureducatie
Met leerlijnen geef je structuur aan cultuureducatie in je school. Maar hoe ontwerp je een doorgaande leerlijn en hoe zorg je ervoor dat wat er ontwikkeld is in de school wordt geborgd?
Visual Thinking
Visual Thinking is een methode om met kinderen naar kunst te kijken. Leer hoe je deze methode kunt gebruiken voor reflectieopdrachten in de klas. In deze teamtraining krijg je tips en tools.
Erfgoed doen!
Hoe verrijk je je onderwijs met erfgoed? In deze teamtraining doe je ideeën op en krijgt praktische voorbeelden van kant en klare lessen om meteen in de klas mee aan de slag te gaan.
Talent herkennen en stimuleren
Talenten bij leerlingen ontwikkelen kan alleen als je ze weet te herkennen. In deze teamtraining leren we je dit en geven ideeën hoe je hen helpt deze talenten te verder te ontwikkelen.
Creatief met Taal
Spelen met taal, een school vol poëzie, een boek als inspiratie voor een kunstles, dansen met woorden, Engels met muziek. Er is zoveel mogelijk! Leer hoe je taal creatief kunt inzetten.
Zicht op de wereld
Leer hoe je thema's van de vakken 'Burgerschap' en 'Wereldoriëntatie' verbindt aan de cultuurvakken. Je krijgt praktische handvatten en voorbeelden om meteen in de klas te gebruiken.
Team Talent
Wie in jouw team droomt ervan om ook dansles te geven? En wie heeft affiniteit met erfgoed of audiovisuele vorming? Onderzoek elkaars kwaliteiten en ontdek de talenten in je team.
Beeldtaal – Kijken, denken en verwoorden
Door samen hardop naar foto's, schilderijen, voorwerpen of prenten te kijken ontdek je meer dan wanneer je alleen kijkt. Leer hoe je je leerlingen beter kunt leren kijken en associëren.
Thema workshops
Hoe start je een themaweek? Leer hoe je samen met je team kunt brainstormen over een thema en komt tot workshops waar je leerlingen allerlei kanten van het thema kunnen ontdekken.
Maak zichtbaar?
Voor de ontwikkeling van een kind is niet alleen rekenen en taal belangrijk, maar ook creativiteit. Hoe laat je als school aan ouders zien hoe je aan de creativiteit van kinderen werkt?
Reflecteren. Hoe?
Een van de drie kerndoelen van de kunsteducatie luidt: Kinderen leren op eigen werk en dat van anderen reflecteren (kerndoel 55). Waarom is dat belangrijk en hoe kun je dat doen?
Meer doen met je culturele omgeving
Met je culturele omgeving verrijk je je onderwijs. Want in je culturele omgeving komen verhalen uit boeken voor leerlingen tot leven. Ze ontdekken dat je omgeving een schatkist aan inspiratie is en dat je tal van interessante ontmoetingen kunt hebben.
Organisatievormen
De ene school organiseert wekelijkse ateliermiddagen, de andere kiest voor cultuurdagen of projectweken. Deze training helpt je om de vorm te zoeken die past bij je team en je leerlingen.
Verbind je vakken?
Cultuur leent zich bij uitstek voor verbinding met vakken als geschiedenis en wereldoriëntatie. Breng met cultuur de verhalen uit boeken voor je leerlingen tot leven.
Cultuureducatie op onze school
Bepaal met zijn allen welke functie cultuureducatie heeft in jullie school en hoe jullie de creativiteitsontwikkeling van jullie leerlingen handen en voeten willen geven.
Creatieve kracht
Zowel leerkrachten als ouders vinden het belangrijk dat kinderen hun creatieve vermogens ontwikkelen.Train je leerkracht in de theorie en praktijk van creativiteit.
Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Deze blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zijn deze voorwerpen? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?
De zee vertelt met kringloop
Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?
Soep in het bad!
Ben je gastdocent voor het project 'Soep in het bad'? In deze handleiding voor de gastdocent vind je de voorbereiding en tips voor de uitvoering van de gastles in klas.
Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.
NAT! Erfgoed
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.
Soep in het bad!
Hoe zien huizen eruit? Met wie woon jij samen? Doen jullie dit ook zo thuis? Een zoektocht naar antwoorden op vragen over wonen aan de hand van een verhaal.
Vlog de Vrijheid!
Al meer dan 75 jaar vieren we op 5 mei bevrijdigsdag. Voel jij je vrij? Wat wil je hierover laten zien en vertellen? Ga op onderzoek uit, geef je commentaar en breng het in beeld: Vlog de Vrijheid!
Dwaalhuis
Niet alles wat je in je leven meemaakt blijft in het dwaalhuis van je geheugen hangen. Maar muziek neemt een speciale plek in in je herinneringen. Muziek vergeet je namelijk nooit.
De zee vertelt
Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?
De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een super slimme uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Wereld vol feest
Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.
Wereld vol feest
Wist je dat er heel veel verschillende soorten feesten bestaan? Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je alles over feest en feestvieren. Zo ontdek je dat iedereen feestviert op zijn eigen speciale manier.
Ik dans in een prentenboek
Naar een prentenboek kun je niet alleen luisteren en kijken, maar je kunt het ook gebruiken als uitgangspunt voor een dansles.
De Pyramide van Austerlitz
Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?
Dit Dat Dans
Dit Dat Dans is een voorstelling, een workshop en interactief concept ineen. De leerlingen kijken, bespreken dit met de dansers en beleven vervolgens zelf moderne dans.