Projecten
Waarderingsformulier
Meer doen met je culturele omgeving
Met je culturele omgeving verrijk je je onderwijs. Want in je culturele omgeving komen verhalen uit boeken voor leerlingen tot leven. Ze ontdekken dat je omgeving een schatkist aan inspiratie is en dat je tal van interessante ontmoetingen kunt hebben.

Organisatievormen
De ene school organiseert wekelijkse ateliermiddagen, de andere kiest voor cultuurdagen of projectweken. Deze training helpt je om de vorm te zoeken die past bij je team en je leerlingen.

Verbind je vakken?
Cultuur leent zich bij uitstek voor verbinding met vakken als geschiedenis en wereldoriëntatie. Breng met cultuur de verhalen uit boeken voor je leerlingen tot leven.

Cultuureducatie op onze school
Bepaal met zijn allen welke functie cultuureducatie heeft in jullie school en hoe jullie de creativiteitsontwikkeling van jullie leerlingen handen en voeten willen geven.

Creatieve kracht
Zowel leerkrachten als ouders vinden het belangrijk dat kinderen hun creatieve vermogens ontwikkelen.Train je leerkracht in de theorie en praktijk van creativiteit.

Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Deze blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zijn deze voorwerpen? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

De zee vertelt met kringloop
Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?

Soep in het bad!
Ben je gastdocent voor het project 'Soep in het bad'? In deze handleiding voor de gastdocent vind je de voorbereiding en tips voor de uitvoering van de gastles in klas.

Doordenkers gezocht
Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

NAT! Erfgoed
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

Soep in het bad!
Hoe zien huizen eruit? Met wie woon jij samen? Doen jullie dit ook zo thuis? Een zoektocht naar antwoorden op vragen over wonen aan de hand van een verhaal.

Vlog de Vrijheid!
Al meer dan 75 jaar vieren we op 5 mei bevrijdigsdag. Voel jij je vrij? Wat wil je hierover laten zien en vertellen? Ga op onderzoek uit, geef je commentaar en breng het in beeld: Vlog de Vrijheid!

Dwaalhuis
Niet alles wat je in je leven meemaakt blijft in het dwaalhuis van je geheugen hangen. Maar muziek neemt een speciale plek in in je herinneringen. Muziek vergeet je namelijk nooit.

De zee vertelt zonder kringloopbezoek
Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?

Schoffels en schoorstenen
Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een super slimme uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Buitenplaatsen (ARCHIEF)
Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Wereld vol feest
Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Wereld vol feest
Wist je dat er heel veel verschillende soorten feesten bestaan? Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je alles over feest en feestvieren. Zo ontdek je dat iedereen feestviert op zijn eigen speciale manier.

Ik dans in een prentenboek
Naar een prentenboek kun je niet alleen luisteren en kijken, maar je kunt het ook gebruiken als uitgangspunt voor een dansles.

De Pyramide van Austerlitz
Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?

Dit Dat Dans
Dit Dat Dans is een voorstelling, een workshop en interactief concept ineen. De leerlingen kijken, bespreken dit met de dansers en beleven vervolgens zelf moderne dans.

De Woordenspeeltuin met Maranke
In de Woordenspeeltuin kun je spelen. Met letters en woorden, en met een beetje hulp van een echte schrijver zelfs met zinnen en verhaaltjes. Echt iets voor groep 3 en 4!

Hieperdepiep Amboula!
Amboula is het Tunesische woord voor ballon: feestelijk, maar ook gevoelig. In deze familievoorstelling wil Achref nieuwe vrienden maken om zijn verjaardag mee te vieren.

Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Van wie is die koffer?
Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Dans Dieren
Als slome slak en haastige haas gaan dansen, dan kiezen ze ieder hun eigen dansmuziek. Klinkt die muziek snel of langzaam? En hoe beweegt het dier daarop? Danseres Isis laat het zien.

Museum in een doosje
Nienke vindt buiten altijd kleine schatten. Een veer die op de hoed van een prinses zat lang, lang geleden, een glinsterende steen. Verzamel je eigen schatten en maak een museum.

Kijk eens wat ik zie!
Coco gaat op bezoek bij dichter Meity. Zij ziet overal waar ze maar kijkt verhalen om zich heen. Fantaseer met ons mee, en maak een brief voor iemand die je lief vindt.

Pep & Lisa vervelen zich
Pep en Lisa van theatergezelschap Heer Otto vervelen zich. Maar wist je dan juist hele leuke nieuwe dingen kunt bedenken? Bekijk het filmpje maar eens en dans en speel met ze mee.

Pep & Lisa maken muziek
Pep en Lisa van theatergezelschap Heer Otto houden van muziek maken. Dus: zoek iets om muziek mee te maken. een viool, een toeter of een pan met een pollepel. En speel mee!

Worteltjes schieten
Het is lente! Kunstenaar Rixt neemt je mee de tuin in. Daar groeien de plantjes met worteltjes in de grond. Lang en kort, kronkelig of recht, dun en dik. Teken ze maar.

Kabouterdrank maken
Bekijk het filmpje met kunstenaar Rixt. Ga op zoek naar planten en bloemen in een vaas, op het balkon of in de tuin. Pak tekenspullen en maak je eigen kabouterdrank.

Het geheime schilderij
In het museum hangt een geheim schilderij. Alleen Hanne en Alexi hebben het gezien. Ze vertellen erover. Pak je verfspullen er maar bij en maak zelf het geheime schilderij.

Filmpje kijken met Cinekid
Cinekid zocht speciaal voor jullie een filmpje uit. Het filmpje gaat over een klein tijgertje dat zich zorgen maakt omdat hij geen strepen heeft. Heel veel kijkplezier!

Ik voel een voet!
Maak kennis met Maranke Rink's dierenvrienden: Schildpad, Vleermuis, Octopus, Vogel en Bok. En als het verhaaltje uit is, teken je je eigen dierenvriendjes in de kleurplaat.