Doe mee met de dansers

15 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Hoe doe je dat eigenlijk, een dans maken? De Dansers laten het zien! Van puffen in de woestijn tot bibberen op de Noordpool, het is niet moeilijk. Je kunt gewoon meedoen op je plaats.

Kijk als een kunstenaar

15 minuten Groep 3-4 Creatief Digitaal

Een kunstenaar ziet andere dingen. Kijk maar eens wat kunstenares Joke ziet als ze om zich heen kijkt. Heb jij ook kunstenaarsogen? Test maar eens in huis, in het park of bij oma.

Zo plat als de wereld

30 min. Groep 3-4 Creatief Digitaal

Waarom hangen de wolken boven ons? En zit de vloer beneden? In 'Zo plat als de wereld' lijkt alles verschoven. Iemand loopt tegen de muur op en stapt rond op de wolken.

Fantasie fruit

30 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

Kunstenares Britt Dorenbosch woont boven haar atelier aan de Kersenboomgaard. Op haar fruitschaal liggen bijzondere vruchten. Herken jij de framappel of komkomeloen?

Stemportretten

20 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

We nemen een kijkje in de geluidsstudio van Tomas. Hij spreekt stemmetjes in voor luisterboeken. Jij gaat luisteren naar geluidsfragmenten en daar de poppetjes bij verzinnen.

Stop-motion dans

10 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Wassim danst popping. Dat is een dansstijl waarbij je je spieren om de beurt spant en ontspant. De beweging ziet er dan net uit als een stop-motion film. Hij leert je hoe het moet.

De Sprokkelshop

45 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

Saar is kunstenaar én sprokkelaar. De hele dag kijkt ze om zich heen of ze bijzondere spulletjes kan vinden. En van al deze oude spulletjes maakt ze dan weer iets nieuws.

Spelen met woorden

15 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Kun jij soms ook zo genieten van mooie zinnen? Schrijf eens een mooie zin over uit je lievelingsboek. Knip de woorden los en speel ermee. Zo kan er zomaar een gedicht ontstaan.

Filmpje kijken met Cinekid

60 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Twee animatiepoppetjes zijn aan elkaar gelinkt via hun haar. Ze beïnvloeden elkaars bewegingen en moeten elkaar volgen. Zouden jullie elkaar ook zonder praten kunnen volgen?

Pannenkoekenvis

30 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

Kunstenaar Mark van Praagh maakt vreemde vissen van broccoli, linzen en pannenkoeken. Met kooktijdschriften, lijm, een schaar, papier en potloden kun jij ze ook maken!

Golvende lijnen

30 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

Met golvende lijnen en verf brengt kunstenaar Mark van Praagh de zee tot leven. In het filmpje legt hij uit hoe hij dat doet. Probeer het daarna zelf ook maar eens uit.

Maak je eigen flessencarillon

60 minuten Groep 5-6 Creatief Digitaal

Je eigen muziekinstrument maken hoeft helemaal niet duur te zijn! Met lege flessen en water maak je in een handomdraai je eigen flessencarillon. Je speelt er de mooiste liedjes op.

Mijn miniwereld

45 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

Creëer je eigen miniwereld. Kunstenares Saar van Gerwen doet je voor hoe dat moet. Je kunt de bestaande wereld namaken, maar je kunt natuurlijk ook een hele nieuwe wereld creëren.

Enkeltje Mars

30 min. Groep 5-6 Creatief Digitaal

We gaan naar Mars. De vraag is niet of we gaan maar wanneer we gaan. En wie er gaan. En wat we er aantreffen in die hele nieuwe wereld. Maar eerst heeft missie aarde een logo nodig.

Plankenkoorts

45 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Ga mee het theater in met Cocopops en kijk hoeveel verschillende helden we op het podium kunnen toveren. Als jij de held mocht spelen, hoe zou je die dan vormgeven?

Stippenspel

30 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Naomi King maakt prachtige illustraties met behulp van dotwork. In haar tekeningen zet ze alleen maar stippen. Lukt jou het ook om stip voor stip je eigen beeld op te bouwen?

Mode ontwerpen

30 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Coco gaat op bezoek bij modeontwerpster Kim van de Veerdonk. Zij maakt de mooiste kleding. In het filmpje zie je hoe. Hoe ziet jouw favoriete kledingstuk eruit?

Wat zeg jij nu?!?

30 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Striptekenaars zijn verhalenvertellers. Kies één van de lege strips uit en maak er een grappige tekst bij. Heb je de smaak te pakken? Maak dan een strip met jou als hoofdpersoon!

Zelf speurneuzen!

45 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Archeologen vinden de meest bijzondere voorwerpen. Kruip in de huid van een archeoloog en ga op zoek. Welk voorwerp vind je? Wat zou het kunnen zijn? Wat zou je erover willen weten?

Bassen met Maarten

10 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Basgitarist Maarten Bakker vertelt je van alles over zijn bijzondere instrument. Daarna kun je op het digibord of je eigen computer zelf aan slag met de digitale basgitaar.

Je eigen baslijn

30 min. Groep 7-8 Creatief Digitaal

Bassist in een popgroep. Lijkt het je wat? Hier kun je vast oefenen met Maarten! Maak je eigen baslijn met Musicca.com en laat die aan je klasgenoten horen als je weer op school bent.

Wat droom jij?

15 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

In dromen kan zomaar van alles gebeuren. De theatermakers van Het Filiaal maakten een droomvoorstelling. Geïnspireerd op hun werk ga je zelf aan de slag met pen en papier.

Droomflarden

30 min. Groep 7-8 Creatief Digitaal

Met woorden en korte stukjes tekst uit oude kranten of tijdschriften maak je je droomflarden werkelijkheid. Door de woorden op te plakken maak je er een gedicht van.

Robotdans

5 min. Groep 7-8 Creatief Digitaal

Na elke beweging stoppen, geen emotie op je gezicht en alle lichaamsdelen apart bewegen. Dat is de robotdans! Maar hoe ziet dat er precies uit? Bekijk het filmpje en dans mee!

Beeld voor beeld

2 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Wist jij dat je voor een animatiefilm wel 24 beeldjes per seconde nodig hebt? Wat een werk, dat animeren! En wie kan daar beter over vertellen dan een animatiekunstenaar?

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

NAT!

4 lessen + keuzelessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

NAT!

4 lessen + keuzelessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

Kleipoppetje

45 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Pak de klei, een plank of placemat en een mesje en maak je eigen kleipoppetje. Je zet hem in de houding die jij wilt In het filmpje zie je hoe je dat doet.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Deze blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zijn deze voorwerpen? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart is vrijwilliger bij Museum IJsselstein en weet alles over het klooster dat vlakbij het museum stond. Maar Bart heeft een probleem en daar heeft hij de hulp van de leerlingen bij nodig.

Kijken naar dans! Wat zie ik?

1 les Groep 7 Cultuureducatie met Kwaliteit (voorbeeldlessen)

In deze kijkles zie je verschillende dansstijlen voorbijkomen. Modern, streetdance, hiphop, klassiek ballet. Wat vind je mooi? Wat spreekt je aan? En wat wil je zelf doen?

Verhalenpret met Mylo – Arabella in het museum

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijfster Mylo Freeman en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.

Verhalenpret met Sanne – Ieber en Knoert

3 lessen + keuzelessen Groep 1-2 Kunstmenu

Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijfster Sanne te Loo en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.