Schaduwdoos

2 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Met de schaduwdoos van Held & Bloem richt je in je kleuterklas een kunsthoek in. Leerlingen kunnen er zelfstandig mee spelen en schaduwverhalen vertellen.

Wereld vol feest

Groep 3-4 Cultuurprogramma

In dit project vertellen Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens je alles over feest en feestvieren. Kijk, luister en ga aan de slag. En ontdek dat feesten op verschillende manieren kan.

Vogel het uit!

Groep 5-6 Cultuurprogramma

Spot vogels rondom school en bekijk de bijzonderheden van hun gedrag. Ga met hen mee in vogelvlucht over het landschap. En ontdek waarom elke plek zijn eigen vogels heeft.

Vlog it

5 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Wat vind jij van je omgeving? Wat zou je aan anderen wel willen laten zien? Ga op onderzoek uit, geef je commentaar en breng het in beeld in een kort filmpje: Vlog it!

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Soep in het bad!

6 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Hoe zien huizen eruit? Met wie woon jij samen? Doen jullie dit ook zo thuis? Een zoektocht naar antwoorden op vragen over wonen aan de hand van een verhaal.

Creativiteit

Leerkrachten Cultuureducatie met Kwaliteit

Wat is creativiteit en waarom is het belangrijk? Hoe gedragen creatieve mensen zich? Zijn er voorwaarden voor een creatieve omgeving? Hoe werk jij in de klas aan creativiteit?

Zooi! Mooi?

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Wat een portret!

4 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Portretfoto's vertellen verhalen over de geportretteerden. In dit project zoeken de leerlingen naar die verhalen en maken met een fotograaf een 'antiportret'.

Schoffels en schoorstenen

Groep 7-8
Groep 8
Cultuurprogramma

Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat hen het werken in de fabrieken ervaren.

Rondje om de kerk

Groep 5-6 Cultuurprogramma

Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.

Pyramide van Austerlitz

Groep 7 Cultuurprogramma

Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?

Op stap met Jet en Jan

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Op de toren zit een haan

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke bouwwerken, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.

Mijn weg naar school

Groep 3-4 Cultuurprogramma

Welke plek op jouw weg naar school is voor jou belangrijk? En waarom? Leerlingen vertellen hun verhaal bij de plek die hen dierbaar is en een muzikant speelt hier muziek bij.

Leven in de IJzertijd

Groep 6 Cultuurprogramma

Waar nu het industriepark Zenderpark is, stonden in de prehistorie boerderijen. Uit gevonden voorwerpen weten we wat de mensen in de ijzertijd aten, wat ze droegen en hoe ze woonden.

Langs de Limes

Groep 5 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Landschappen met stijl

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

Kijken en kieken

Groep 1-2 Cultuurprogramma

In dit project onderzoeken je leerlingen hun omgeving door middel van het maken van foto’s. Door over de foto’s te praten en fotopuzzels te maken kijken ze nog beter!

Jits Bakker

Groep 8 Cultuurprogramma

De klas bezoekt het atelier en de beeldentuin van Jits Bakker, de beroemde schilder, mozaïekkunstenaar en beeldhouwer uit De Bilt. Natuurlijk ga je daarna zelf aan de slag.

Het instrumentencircuit

Groep 5
Groep 5-6
Cultuurprogramma

Maak kennis met de muzikanten van de plaatselijke muziekvereniging. De leerlingen maken van dichtbij kennis met hun instrumenten. En daar hoort zelf proberen natuurlijk bij!

Ik dans in een prentenboek

Groep 1-2 Cultuurprogramma

Naar een prentenboek kun je niet alleen luisteren en kijken, maar je kunt het ook gebruiken als uitgangspunt voor een dansles. Een dansdocent gaat met de leerlingen aan de slag.

Timbre

4 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Timbre is een installatie van Monobanda, waarin de stem wordt gebruikt als een gamecontroller. De installatie transformeert klanken van leerlingen naar vormen en kleuren.

Groeien

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Van piepklein zaadje naar een prachtige grote zonnebloem, of van een kleine lieve schattige puppy naar een sterke stoere hond. Alles en iedereen verandert voortdurend.

Foto’s van vindsels

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Zeg, ken jij de Vindselman? De Vindselman verzamelt mooie dingen uit de natuur. Takjes, blaadjes, bessen… En daarmee maakt hij de meest bijzondere foto’s. Kun jij dat ook?

Escher de denktank

Groep 7-8 Cultuurprogramma

De wereldberoemde grafisch kunstenaar M.C. Escher woonde en werkte 30 jaar lang in Baarn. De leerlingen gaan op zoek naar sporen van zijn werk en leven in hun woonplaats.

Doordenkers gezocht

Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te zoeken. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Dit herdenken wij

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 75 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?

De zee vertelt

Groep 3-4 Cultuurprogramma

Dit project maakt de leerlingen op speelse wijze bekend met het probleem van de plastic zwerfafval en de plasticsoep in de zee. Hoe ga je duurzaam met plastic om?

De Wilg in beeld

Groep 5-6 Cultuurprogramma

In veel Utrechtse polders staan wilgen. Ontdek waar de wilg vandaan komt en wat er allemaal mee gemaakt kon en kán worden, door kunstenaars, ambachtslieden en door jou!

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Groep 5-6
Groep 6
Cultuurprogramma

De forten van De Nieuwe Hollandse Waterlinie liggen als 'gevonden voorwerpen' verspreid in het landschap. Dit project haalt deze verborgen geschiedenis boven water.

Willie Wurm in beeld

Groep 1-2 Kunstmenu

Willie Wurm en zijn vriendjes moeten verhuizen. Hun woonplekken moeten plaats maken voor grote, grijze tegels. De leerlingen helpen de vluchtelingen aan een nieuw huis.

Zwanenmeer

Groep 5-6 Kunstmenu

Meng het beroemde ballet van Pjotr Tjaikovski ‘Het Zwanenmeer’ met het sprookje ‘De Wilde Zwanen’ van Hans Christian Andersen en voeg een vleugje Assepoester toe.

Wij blijven bij elkaar

Groep 7-8 Kunstmenu

1938. Er dreigt oorlog. Sonni en haar broertjes en zusjes worden door hun moeder op de trein naar Nederland gezet. Maar zijn ze daar wel veilig? Sonni moet ze bij elkaar houden.

Werktuig

Groep 5-6 Kunstmenu

Erik verhuist met zijn ouders naar een ieniemini dorp waar nooit iets gebeurt. Tot hij op een nacht met zijn verrekijker uit zijn raam kijkt en licht ziet branden in de schuur.

Wat een portret!

Groep 7-8 Kunstmenu

Met een foto vertel je een verhaal. Over iets, maar ook over iemand. In dit project leren de leerlingen een portret te maken van zichzelf zonder dat hun gezicht erop staat.