De Nieuwe Hollandse Waterlinie

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een super slimme uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Wereld vol feest

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Wereld vol feest

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Wist je dat er heel veel verschillende soorten feesten bestaan? Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je alles over feest en feestvieren. Zo ontdek je dat iedereen feestviert op zijn eigen speciale manier.

De Pyramide van Austerlitz

4 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?

Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Speuren naar sporen

15 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Kijk mee met archeoloog Emile en ontdek welke schatten er onder jouw voeten te vinden zijn. Wat zou jij willen begraven voor de archeoloog van de toekomst?

Zelf speurneuzen!

45 minuten Groep 7-8 Creatief Digitaal

Archeologen vinden de meest bijzondere voorwerpen. Kruip in de huid van een archeoloog en ga op zoek. Welk voorwerp vind je? Wat zou het kunnen zijn? Wat zou je erover willen weten?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Deze blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zijn deze voorwerpen? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart is vrijwilliger bij Museum IJsselstein en weet alles over het klooster dat vlakbij het museum stond. Maar Bart heeft een probleem en daar heeft hij de hulp van de leerlingen bij nodig.

De molen in perspectief

3 lessen Groep 7-8 Cultuureducatie met Kwaliteit (voorbeeldlessen)

Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de kunstgeschiedenis laat kunstenaar Stef Vedder zien hoe je perspectief in je tekening of landschapsschilderij kunt aanbrengen.

Maak het met mediakunst

8 technieken Groep 1-8 Maak het met Mediakunst

Onder begeleiding van kunstenaars ontwikkelden basisscholen binnen het project 'Maak het met Mediakunst' mediakunstprojecten. Andere scholen kunnen deze aanpassen en gebruiken.

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Bart is vrijwilliger in de schaapskooi op landgoed Heidestein. Hij heeft iets vreemds gevonden in de schaapskooi en wil de hulp van de leerlingen inroepen om zijn probleem op te lossen!

Erfgoed doen

10 lessen Groep 1-8 Cultuureducatie met Kwaliteit (voorbeeldlessen)

Als je de verhalen kent achter het erfgoed om je heen voel je je meer verbonden met je plek. Met deze elf losse erfgoedlessen werk je niet alleen aan cultuur, maar ook aan andere vakken.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Op de toren zit een haan (oude versie)

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke bouwwerken, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.

De klas van ’45

4 lessen Groep 7
Groep 7-8
Kunstmenu

Zij zaten alle vijf in De klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.

Wilhelm en Willie

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Willie, een volksmeisje uit Doorn, werkte als dienstmeisje in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Zij laat de leerlingen zien hoe Wilhelm en zijn personeel leven.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Wereld vol feest

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.