Projecten
WaarderingsformulierRondje om de kerk
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerkgebouwen van de dorpjes in onze provincie. Dat waren de hoogste gebouwen in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Dit herdenken wij! Canon Maarssen
Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?
Dit herdenken wij!
Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?
Schoffels en schoorstenen
Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.
Rondje om de kerk
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Rondje om de kerk
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Rondje om de kerk
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Rondje om de kerk (oude versie)
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Rondje om de kerk
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Rondje om de kerk (oude versie)
Reizigers van lang geleden oriënteerden zich op de kerktorens van de dorpjes in onze provincie. Die waren het hoogste gebouw in de wijde omtrek én ze waren allemaal uniek.
Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg
Wat is klederdracht en waaraan herken je die van Bunschoten-Spakenburg? Dit project gaat over de functie van klederdracht en kenmerkende patronen.
Teamtraining op maat
Wil je met je (kunstvak)sectie ergens aan werken? Of juist met collega’s van andere vakken een training volgen? Er zijn verschillende trainingen en workshops op maat.
Een schatkist aan inspiratie
Met erfgoed kun je je lessen verlevendigen en verrijken. In deze teamtraining geven verschillende docenten praktische tips hoe je dit kunt doen.
Draagvlak vergroten
Organisatieadviseur Ine de Leeuw weet alles over het creëren, behouden en verbreden van draagvlak voor bijvoorbeeld cultuurbeleid op school.
Filmeducatie
Bewegend beeld is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Maar hoe leer je leerlingen hier bewuster en kritischer naar kijken?
Thuis zijn in vreemde streken
In dit mediakunstproject maken de leerlingen hun eigen VR beeldentuin. Zo nemen zij hun eigen leefomgeving mee naar de digitale wereld!
Wind in de zeilen
Een echte molenaar leidt de kinderen rond in zijn domein. Wanneer werd deze molen gebouwd? Wat was zijn functie? En hoe werkt hij? En hoe leefde een molenaar?
Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...
Wie woont of werkt waar?
De chauffeurs van Dierenhulpverlening Woerden zijn elke dag op pad met de dierenambulance om dieren te redden. Ze hebben jullie hulp nodig!
Wie woont of werkt waar?
De leerlingen helpen de maatjes van de scheepsmaker op Museumwerf Vreeswijk. En als de kinderen op bezoek gaan krijgen ze een rondleiding over de werf en leren over haar geschiedenis.
Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.
Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.
Wie woont of werkt waar?
Boerin José heeft samen met haar man Rick boerderij De Elihoeve. De leerlingen gaan bij haar op bezoek, want de boerin heeft hun hulp nodig!
Sporen in het land
Ook het landschap om je heen heeft een geschiedenis. Leerlingen ontdekken het verhaal en geven daar samen met een beeldend kunstenaar hun eigen vorm aan.
De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Beschermd: Dit herdenken wij -Stef Vedder variant
Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 75 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?
De Grebbelinie
De Grebbelinie was tijdens de Tweede Wereldoorlog de hoofdverdedigingslinie van Nederland. In dit project zien de leerlingen de sporen hiervan terug in hun eigen omgeving.
Het Carillonproject
De melodieën die uit de klokkentoren opklinken worden gespeeld door de beiaardier op een carillon. Kom luisteren naar het carillon en doe mee met de Grote Carillonquiz!
Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...
Op stap met Jet en Jan
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden leefden? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.