Landschap Erfgoed Utrect

Van wie is die koffer?

5 lessen

Groep 1-2

  • Thema's en leergebieden

    Mens en maatschappij

    Taal

  • 21e eeuwse vaardigheden

    communiceren, kritisch denken

  • Leerdoelen
    • De leerlingen ontdekken de voorwerpen en stellen hier vragen over. Ze gebruiken hun zintuigen en vergroten hun woordenschat.
    • Ze proberen onder woorden te brengen waar de voorwerpen voor gebruikt worden, waarom ze in de koffer zitten en welke relatie het tot de andere voorwerpen heeft.
    • Ze ontdekken de functie van de voorwerpen en ontdekken zo meer over het leven vroeger en nu.
    • De leerlingen ervaren dat voorwerpen een (gezamenlijk) verhaal kunnen vertellen.
  • Praktische informatie

    Lees voor aanvang van het project het lesmateriaal door en maak een planning voor de activiteiten die je wilt doen. Meestal vereisen de activiteiten weinig voorbereiding. Zorg ervoor dat de sleutel en inventarisatielijst vooraf uit de koffer zijn. Bewaar dit goed en doe het allebei na afloop weer terug in de koffer.

    Controleer de inhoud van de koffer bij start en na afloop van het project.

    Als de koffer moeilijk open gaat: naast het handvat van de koffer zitten de sluitingen. Daar zitten bij de meeste koffers 2 ‘bolletjes’ op. De linker kan je naar links schuiven en de rechter naar rechts en dan klikt hij open.

Inhoud van de koffer
bekijk

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

  • Werken met erfgoedvoorwerpen

    Het aardige van voorwerpen is dat ze – zeer kostbaar of zeer gewoon – altijd ongeveer dezelfde vragen oproepen: wat is dit, waar is het voor, waar komt het vandaan, vind ik het mooi, waarom en hoe wordt het bewaard?

    In de koffer bevinden zich voorwerpen die iets vertellen over de identiteit van de eigenaar, zowel gewone voorwerpen als erfgoedvoorwerpen. In het lesmateriaal zit een kijkwijzer om open vragen te stellen bij voorwerpen. Er zit ook uitleg over een aantal erfgoedvoorwerpen bij zodat je meer gerichte vragen aan de leerlingen kunt stellen.

    Cultureel erfgoed
    In de koffer zitten kleine erfgoedvoorwerpen. Voorwerpen van vroeger. Onder cultureel erfgoed wordt verstaan: ‘datgene wat in tastbare zin is overgebleven uit het verleden en wat men van belang vindt om te behouden’.

    Erfgoed is:

    • Gebouwen en/of objecten in de bebouwde omgeving.
    • De vormgeving van het landschap of de inrichting van de ruimte.
    • Voorwerpen van kunst en cultuur, van wetenschap, techniek en geschiedenis, die bewaard worden door musea, oudheidkamers en universiteiten.
    • Foto’s en films.
    • Originele documenten in archieven.
    • Sporen van het verleden, verborgen onder de grond.
    • Verhalen (oral history), tradities en folklore.
  • Gaby Jansen

    Gaby Jansen speelt de rol van Charlie die zijn koffer komt halen. Gaby Jansen heeft als verteller, acteur, entertainer, theatermaker en regisseur een palet aan mogelijkheden in huis. Naast de luchtige presentaties als acteur of entertainer heeft hij zich ontwikkeld als trainer, debater en innovator….en uiteraard in het werken met en voor kinderen.

  • Colofon

    Het lesmateriaal op deze leerkrachtensite en de bijbehorende leerlingenpagina’s zijn eigendom van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht en partners. Het maakt onderdeel uit van het Kunst- en Cultuurmenu en mag gebruikt worden door alle deelnemende scholen. Het is partijen niet toegestaan dit lesmateriaal te kopiëren, verspreiden en/of te gebruiken voor andere doeleinden. Bij interesse in overname van het lesmateriaal kunt u contact opnemen met Landschap Erfgoed Utrecht.