Wilhelm en Willie

4 lessen

Groep 5-6

Stap terug in de tijd van Keizer Wilhelm II.

  • Projectdoelen

    De leerlingen:

    • leren hoe het leven er 100 jaar geleden uitzag;
    • leren wat een ‘eeuw’ is;
    • doen kennis op over het dagelijks leven van 100 jaar geleden;
    • leren over de geschiedenis van de Keizer in Huis Doorn;
    • leren over het verschil tussen arm en rijk rond 1921;
    • maken kennis met erfgoed in de eigen omgeving.
  • Thema's en leergebieden

    Burgerschap, Mens & Maatschappij.

    Het project draagt tevens bij aan de volgende kerndoelen:

    • 51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
    • 54 De leerlingen leren beelden (…) te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
    • 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
  • 21e eeuwse vaardigheden

    Sociale & culturele vaardigheden

Stel je voor… Je wordt terug geslingerd naar het jaar 1920. Wat als jij in die tijd zou hebben geleefd? Hoe zou je dag er dan uit hebben gezien?

In dit project stappen de leerlingen terug in de tijd. Dit doen ze echter niet alleen, maar samen met Willie: een volksmeisje uit Doorn dat als dienstmeisje terecht komt in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Daar ziet zij hoe Wilhelm en zijn personeel leven.

  • Over Huis Doorn

    Huis Doorn dankt zijn bekendheid vooral aan de Duitse ex-keizer Wilhelm II. Wilhelm vlucht na de Duitse nederlaag in de Eerste Wereldoorlog naar het neutrale Nederland en bewoont dit landgoed op de Utrechtse Heuvelrug van 1920 tot zijn overlijden in 1941. Hij omringt zich in Doorn met persoonlijke objecten die herinneren aan het verleden:  kunst, zilverwerk, meubilair en tapijten die eeuwen vorstelijke Duitse geschiedenis weerspiegelen.

    Kijk voor meer informatie op de website.

  • Praktische informatie bezoek Huis Doorn
    • Zorg dat de eerdere lessen gedaan zijn voor het bezoek, daar wordt namelijk voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • Het museum stelt de eis dat er per 5 leerlingen 1 begeleider aanwezig is. Naast de leerkracht zijn er voor bij de activiteiten minimaal 3 begeleiders nodig. Gebruik hiervoor de brief voor begeleiders (pdf)
    • In Huis Doorn ben je als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De museummedewerker / vrijwilliger kan zich dan geheel op de inhoudelijke kant van de les richten.
    • Het is handig de klas op school al in 6 groepjes te verdelen. Drie groepjes beginnen met het activiteitencircuit, de andere drie krijgen een rondleiding door Huis Doorn op de plekken waar Willie in het verhaal is geweest. Na een half uur wordt er gewisseld.
    • Als bezoeker mag je niet alleen door Huis Doorn lopen, dus je bent als leerkracht bij de activiteiten óf bij de rondleiding. Houd daar rekening mee bij de indeling van de groepjes.
    • Het adres van Huis Doorn is Langbroekerweg 10 in Doorn. Je kunt parkeren op de parkeerplaats rechts van het Poortgebouw. Let op: vanaf de ingang bij het poortgebouw is het nog ongeveer 10 minuten lopen naar het grote huis. Zorg dat je op tijd bent, er komen soms meerdere groepen op een dag.
  • Colofon

    Dit lesmateriaal is eigendom van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht en partners. Het maakt onderdeel uit van het Kunst- en Cultuurmenu en mag gebruikt worden door alle deelnemende scholen. Het is partijen niet toegestaan dit lesmateriaal te kopiëren, verspreiden en/of te gebruiken voor andere doeleinden. Bij interesse in overname van het lesmateriaal kunt u contact opnemen met Landschap Erfgoed Utrecht.