Een blik op film

Voorbereiding voor de leerkracht

Binnenkort ga je met je klas het filmprogramma van Een blik op film bekijken. Dit bestaat uit:

  • 4 films in de filmzaal van in het Kunstenhuis of het Theater Aan de Slinger. Bekijk je rooster voor de juiste tijd en locatie.
  • Een Lessonup-les met verdiepingsvragen voor achteraf in de klas. Bij deze les zit ook een opdracht om zelf een vlog te maken. Hiervoor hebben de leerlingen een camera of telefoon nodig.
  • Extra: meer film in de klas; NTR kort!, ZAPP echt gebeurd en Kijk-Goed
  • Extra: NFF filmeducatiemateriaal

 

Nog nooit met Lessonup gewerkt? Bekijk hier korte instructies.
klik hier

De opzet van het filmprogramma


De 4 films:
 Een blik op film bestaat uit vier recente, korte Nederlandse films, geselecteerd in samenwerking met het Nederlands Film Festival (NFF). Presentator Sanne Heymann leidt het filmprogramma in en sluit het af. En blikt na elke film met de leerlingen terug op wat ze gezien hebben.

Vooraf: Bespreek vooraf dat jullie naar het theater gaan om films te kijken. Bespreek met elkaar gepast gedrag tijdens de films.

Achteraf: Gebruik na het zien van de films de Lessonup van Free as a bird voor verdieping. Lessonup is een digitale les. Met filmfragmenten, vragen, informatie en extra achtergrond informatie voor de leerkracht. Ben je nog niet bekend met Lessonup neem de instructies hieronder en de gehele Lessonup deze dan eerst door, voordat je er met de klas mee aan de slag gaat.

Bespreek ook de andere films die de kinderen hebben gezien:

  • Wat voor soort film was het?
  • Welke hoofdpersonages hebben jullie gezien?
  • Welke film was het leukste en waarom?
  • enz.

Het totale programma duurt ongeveer 1,5 uur.
Dit is de volgorde waarin de films worden vertoond:

  1. Salam
  2. Kop op
  3. Free as a bird
  4. Catastrophe
Sanne Heymann

Sanne Heymann is een creatieve duizendpoot en noemt zichzelf ‘Creatiefnemer’. Ze organiseert evenementen, schrijft teksten en is presentator.

Gedrag tijdens het filmkijken

Naar de film gaan is heel leuk, vooral als iedereen zich aan een paar simpele regels houdt. Laat de leerlingen zelf bedenken wat voor gedrag ze storend vinden tijdens de film. Maak naar aanleiding van deze onderwerpen afspraken, zoals: niet eten en drinken, telefoon uit, geen voeten op de stoelen en niet hardop praten tijdens de voorstelling. O ja, en er is geen popcorn.

Beschrijving van de films

 

Salam (25 min.)
Ara en Mo (allebei 11 jaar) zijn beste vrienden en wonen in een asielzoekerscentrum waar het leven niet altijd gemakkelijk is. Helemaal niet, als van de ene op de andere dag je beste vriend spoorloos verdwijnt. Zullen ze elkaar terug vinden, of moeten ze zien door te leven zonder elkaar en het beste van de situatie proberen te maken? In elk geval zullen de herinneringen van hun tijd samen altijd blijven bestaan.

Kop Op (21 min.)
In de korte animatiefilm ‘ Kop Op’ wisselen drie vrienden per ongeluk van hoofd en moeten daardoor elkaars leven overnemen.

Free as a bird (15 min.)
Ariana (12) danst samen met haar vriendje Mikey de hond, door het leven. Helaas ligt er een tijdbom op de loer: twee waardeloze nieren. Als ze wil blijven dansen, moet ze een donor vinden. Ze besluit zelf op zoek te gaan middels een online oproepfilmpje. Maar hoe maak je een filmpje over iets waar je eigenlijk doodsbang voor bent?

Catastrophe (2 min.)
Wanneer een lief en onschuldig parkietje onverklaarbaar dood in haar kooitje ligt, lijken alle vingers te wijzen naar de kater Rodney. De ongelukkige pogingen van Rodney om het leven van het parkietje te redden hebben catastrofale gevolgen.

Soorten films

“Films zijn er in alle soorten en maten – van een aangrijpende documentaire tot een avondvullend dramatisch epos (speelfilm) of een korte tekenfilm (animatie). In de beginjaren van de film werd de nieuwe techniek gebruikt om de werkelijkheid te laten zien: de essentie van een documentaire.”
Uit: Avonturen in het Donker

 

  • Animatiefilm
    In een animatiefilm zijn figuren te zien die zijn getekend, met de hand of op de computer. Maar het kunnen ook poppen van klei of wol of bijvoorbeeld Legosteentjes zijn. Van de figuren worden heel veel beelden gemaakt, steeds in een íéts andere houding. Als je deze beelden achter elkaar afspeelt, lijkt het alsof de figuren echt bewegen.
    Het leuke aan animatiefilms is dat alles kan: je kunt dieren een karakter geven en laten praten, huizen laten vliegen of een boom laten wandelen.

 

  • Documentaire
    Een documentaire is een op feiten gebaseerde film. De hoofdpersonen in deze films bestaan echt, het zijn geen acteurs, en het verhaal in de film is waargebeurd.

 

  • Fictiefilm of speelfilm
    Het meest bekend is waarschijnlijk fictie. Een ander woord voor fictiefilm is speelfilm. Het is een film over een verzonnen verhaal, het verhaal is dus niet echt gebeurd. De personages zijn acteurs. Boekverfilmingen zijn een goed voorbeeld van fictiefilms.