Het Carillonproject

5 lessen Groep 5-6

De melodieën die uit de klokkentoren opklinken worden gespeeld door de beiaardier op een carillon. Kom luisteren naar het carillon en doe mee met de Grote Carillonquiz!

DRAAG het VOOR

3 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Jullie gaan aan de slag met zelf een gedicht samenstellen hoe het voor jou het beste leest, en vertalen dat samen met een voordrachtskunstenaar naar hoe je dat dan “ten tonele” brengt.

Training cultuurcoördinator VO

8 bijeenkomsten Voortgezet Onderwijs

Wil jij een erkend en gecertificeerd cultuurcoördinator worden? Volg dan onze training!

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Langs de Limes

6 lessen Groep 6

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Bij jou en bij mij

7 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

In dit project onderzoek je je geboorteplek, kleding, lievelingseten en taal. Ga je zelf jabberen en komt er een dramadocent met een speciaal verhaal in de klas.

Clip & Klaar

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Kleuters maken met de abstracte vormen van kunstenaar Merijn Hos een eigen animatiefilmpje! Niet het verhaal, maar beweging, vormen, patronen en kleuren staan centraal.

Sporen in het land

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Zandverstuivingen, heide en bos kenmerken het landschap van de Soesterduinen. In dit landschap zien we sporen van het verleden. De leerlingen voegen hier hun eigen (tijdelijke) sporen aan toe.

Zooi! Mooi?

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma, Cultuurzoekers

Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zit erin? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Hoofdschatten

4 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Kunstenares Alice Jetten verzamelt haar gedachten en ervaringen in potjes om er later kunstwerken van te maken. De leerlingen gaan bij Alice in de leer over hoe je je eigen hoofdschatten kan verzamelen.

Beeld voor beeld

3 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Wist jij dat je voor een animatiefilm wel 24 beeldjes per seconde nodig hebt? Wat een werk, dat animeren! En wie kan daar beter over vertellen dan een animatiekunstenaar?

MODElab

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Tijdens de MODElab challenge kruipen de leerlingen in de rol van modeontwerper. Met kosteloos materiaal kun je de tofste modestukken maken.

Een Kleine Anatomie

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Een Kleine Anatomie laat zien en voelen dat onze lichamen allemaal verschillend zijn. Soms passen ze perfect in elkaar, soms zit er net een grote teen in de weg.

Laat me met rust

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

Supergênante ouders, je kamer moeten opruimen, maar geen elektrische fiets krijgen voor je ritjes naar school... Jasper Smit snapt helemaal hoe zwaar je leven als (bijna) tiener is!

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 6
Groep 7
Groep 8
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Het Prinsensprookje

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Als je een prins bent moet je trouwen met een prinses, of kan het ook anders? Een muzikale voorstelling over de liefde die voor iedereen anders is.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Buitenplaatsen

5 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Tinten

3 lessen Groep 7-8

Tinten is een kleine dialoogvoorstelling in de klas rondom de belevenissen van een danser van kleur. Hoe voelt het voor haar om op dit moment in Nederland te leven? Wat maak je mee? Wat hoor je?

Buitenplaatsen

4 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5
Groep 5-6
Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Op de toren zit een haan

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke gebouwen, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.

Kunst, Wetenschap & Techniek

8 opdrachten Groep 1-8 CmK

Kunst, techniek en wetenschap een ver-van-je-bedshow? Dat valt mee! In deze lessen maak je spelenderwijs kennis met de disciplines kunst, wetenschap en techniek.

Peter Peper

3 lessen Groep 5-6
Groep 7-8
Kunstmenu

In Peter Peper versmelten muziektheater, poppenspel, en live-animatiefilm tot een spannende, grappige en ontroerende vertelling, waarin echt wordt gekookt en je echt mag proeven!

Nest

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Bij welke ouders hoort dit lammetje? En deze rups? Wat gebeurt er als er gezinsuitbreiding komt? En hoe neem je afscheid van iets waar je aan bent gehecht?

VONK Pixel Plankton

3 lessen Groep 8

Leerlingen worden zelf lichtkunstenaars: Ze maken een animatie voor lichtkunstfestival VONK! Het festival inspireert jong en oud met lichtkunstwerken die laten zien hoe wij in relatie staan tot onze omgeving.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Dansen met voorrang

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Al vanaf dat je kunt fietsen leer je wat er allemaal wel of niet mag in het verkeer en wat voor tekens daarbij passen. Welke weg mag ik niet in? Waar moet ik lopen? Mag ik hier stilstaan? Wanneer heb ik voorrang?

Door de ogen van

60 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Je kunt met zijn allen naar hetzelfde landschap kijken, en tóch allemaal iets anders zien. Loop rond door het digitale 360 landschap, en kijk mee door de ogen van fotograaf Birgit Matschullat.

Superhelden

60 minuten Groep 3-4 Inspiratielessen

Met theatermakerij Storm en docent Floris gaan leerlingen zelfbedachte superhelden spelen, een superhelden parcours bouwen voor superheldentraining en een scene met schurken en helden spelen. Lekker fysiek bezig zijn met fantasie.

Oeps…Vlekken!

45 minuten Groep 1-2 Inspiratielessen

Met kunstenaar Manja Eland gaan leerlingen uit groep 1-2 vlekken maken met koude thee, koffie of limonade. Manja laat zien hoe je vlekken maakt en legt uit wat toeval is. Nadat de vlekken zijn opgedroogd gaan leerlingen hier (fantasie)dieren in tekenen.