Landschap Erfgoed Utrect

Soep in het bad!

6 lessen

Groep 1-2

Iedereen woont anders. Hoe woon jij?

Dit is het verhaal van Sara, een klein meisje uit Andersom Stad, een stad hier heel ver vandaan. Op een dag is zij haar gele laarsjes kwijt. Wat te doen? Op zoek naar haar fijnste laarsjes ontmoet Sara allerlei kleurrijke bewoners in bijzondere huisjes die haar verder helpen.

Aan de hand van het verhaal Soep in het bad! onderzoeken de leerlingen het onderwerp wonen. Hoe zien huizen eruit? Zijn ze allemaal hetzelfde? Met wie woon jij samen? Doen jullie dit ook zo thuis?

 

  • Achref Adhadhi (Houten), Kira Kool (Stichtse Vecht), Cindy van Wieringen (De Ronde Venen), Isalinde Glerum (De Bilt), Marit Goetjaer (De Bilt), KunstenHuis Idea, Rosanne Geerdes- BOINK Theater (Bunnik)

    Achref Adhadhi verhuisde een paar jaar geleden voor de liefde vanuit Tunesië naar Nederland, waar hij zijn leven, carrière en vriendschappen opnieuw op moest bouwen. Hij is acteur, scriptschrijver, regisseur en theaterdocent. Toen Achref in Nederland kwam wonen, richtte hij theatergroep YALLA YALLA op, als hoognodige creatieve uitlaatklep tijdens het inburgeren. Achref won met de eerste versie van zijn voorstelling Amboula in 2017 de publieksprijs bij het Café Theater Festival en met de solo Amaan die hij voor Likeminds maakte, kreeg hij de prijs voor Beste fysieke acteur tijdens het Go!Go!Go! Festival in 2018.

    Kira Kool is geboren en getogen in Bunschoten-Spakenburg, waar ze al snel de liefde voor muziektheater ontdekte. Zo vroeg haar juf in groep 3 ooit aan haar ouders of ze thuis wel eens sprak, omdat ze op school alleen maar zong. Een anekdote die symbool staat voor het werk van Kira. Verhalen zijn veel mooier wanneer ze gezongen of gespeeld worden!

    Tijdens de opleiding Muziektheater heeft Kira zich gespecialiseerd in de performerskant van het vak. Met extra zang- en acteervakken ontwikkelde ze zich op deze vlakken, wat uiteindelijk samenkwam in haar eindexamen Superficial Supremacy. Dit schreef, componeerde en regisseerde zij zelf, terwijl ze ook nog eens een van de hoofdrollen speelde.

    Bekijk hier de website van Kira

    Cindy van Wieringen

    Cindy van Wieringen is een bevlogen theaterdocent en actrice.

    ‘Door verbeeldingskracht, humor, muziek en beweging de expressie van kinderen, jongeren en /of volwassenen tot uiting te laten komen, voelt elke keer weer als pure vrijheid.’

    Cindy heeft ruime ervaring als theaterdocent, maakt jeugdvoorstellingen, projecten op maat en is werkzaam als trainingsactrice.

     

    Isalinde Glerum

    Isalinde maakt en speelt jeugdtheater en heeft een grote affiniteit voor de jonge doelgroep. Het allerleukste vindt ze het om meerdere rollen te combineren en tijdens haar lessen veel muziek in te zetten. Ook speelt ze vaak met kinderen mee in oefeningen. Ze zegt daarover: ‘Het belangrijkste vind ik contact maken, eigenaarschap geven en heel veel lol hebben!’

    Marit Goetjaer

    Mijn naam is Marit Goetjaer. In 2018 ben ik afgestudeerd als docerend theatermaker aan de HKU. Sindsdien geef ik musical en theaterlessen op verschillende jeugdtheaterscholen. Ook regisseer ik studenten en volwassenen bij verschillende stichtingen en verengingen. Ook schrijf en maak ik eigen voorstellingen.

    Rosanne Geerdes- Boink Theater

    Rosanne Geerdes is theatermaker met een passie voor beweging.
    Sinds haar afstuderen in 2017 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, werkt ze als maker, choreografe en verhalenvertaler.
    Ze werkt dan ook met een brede doelgroep aan nieuwe voorstellingen; kinderen, volwassenen, anderstaligen en professionele dansers. Als docent is ze een van de vaste gezichten van de BO!NK Theaterschool in Bunnik.

    Bij BO!NK Theater is iedereen maker. We onderzoeken samen, creëren, om vervolgens aan het einde van het proces een voorstelling te presenteren.

    Meer informatie:
    www.boinktheater-school.nl

  • Praktische informatie over het lesmateriaal en het verhaal

    Dit lesmateriaal bestaat uit een kern en keuzelessen. De kern in dit lesmateriaal bestaat uit les 1 en les 2, voeg naar keuze 1 of meerdere lessen toe.

    Let op: in de verschillende lessen wordt steeds naar een deel van het verhaal over het avontuur van Sara verwezen. Wanneer je niet alle lessen doet, mis je dus stukken.
    Ga als volgt te werk: als je bijvoorbeeld alleen de les over het huis van Dun en Smal doet, lees dan eerst het stukje over Het huis van Apo en Amo voor. Tot slot kies je zelf een handig tijdstip voor de rest van het verhaal.
    De leerlingen zijn natuurlijk razend nieuwsgierig hoe het met het avontuur van Sara afloop!

  • Thema's in het project

    Dit project sluit aan bij thema’s als bouwen en wonen en heeft samenhang met de leergebieden Mens & Maatschappij

  • 21-e eeuwse vaardigheden

    Creatief denken en handelen