Jasje Jurkje

3 lessen

Groep 3-4

Kleren maken de rol

In deze lessen leren de leerlingen door te zien en te doen wat je allemaal met kleding kunt doen, zijn en worden.

In les 2 komt er een theaterdocent op bezoek. De gastdocent neemt een kist met kleding en accessoires mee. Kinderen transformeren met behulp van kledingstukken in personages. Door middel van uitdagende en prikkelende opdrachten worden kinderen uitgedaagd gebaande paden te doorbreken.

  • Voorbereiding en benodigdheden

    LES 1

    • Geen voorbereidende acties

    LES 2 (gastles)

    • Zorg dat het speellokaal of de gymzaal op de dag van de gastles gereserveerd, leeg en schoon is. 

    LES 3

    • Print 1 werkblad uit per leerling (Yara of Kamiel)
    • Zorg voor stiften, kleurpotloden, scharen en plakstiften
    • Verzamel eventueel oude tijdschriften, kranten en andere dingen waaruit geknipt kan worden
    • Eventueel een waslijn en knijpers
  • Lesdoelen
    • Leerlingen worden zich ervan bewust dat kleding een rol speelt in hoe iemand overkomt op anderen.
    • Leerlingen worden zich ervan bewust dat kleding effect heeft (of: kan hebben) op gedrag en hun ervaring.
    • Leerlingen spelen aan de hand van kleding en accessoires met stereotiepe rollenpatronen en gedragspatronen en ervaren daarmee de transformatieve kracht van kleding(stukken).
    • Leerlingen creëren personages door het combineren van verschillende kostuumelementen en accessoires. 
  • Thema's
    • Kleding
    • Omgaan met elkaar
    • Mens & Maatschappij
  • Aansluiting kerndoelen

    ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD 

    Kerndoel 52

    De leerlingen leren door middel van kleding over kenmerkende aspecten van de bepaalde tijdvakken

    KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE 

    Kerndoel 54  

    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren. 

    Kerndoel 55  

    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. 

    Kerndoel 56  

    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 

  • 21e-eeuwse vaardigheden
    • Sociale en culturele vaardigheden 
    • Creatief denken
    • Communiceren 
    • Kritisch denken
  • Methode

    See Think Wonder (Do) 

    Dit project is ontwikkeld volgens de “See Think Wonder”-methode, die ontwikkeld is aan de Harvard University (Ritchhart et al., 2011). 

    Deze methode onderschrijft het zetten van gezamenlijke, bewuste stappen zodat je op elkaars denken door kunt bouwen. Voor dit programma is het aangevuld met de stap Do – om het zien, denken en verwonderen in de creatieve praktijk te brengen. 

  • Partners

    Tijn Caro de Jong