Projecten
Waarderingsformulier
Stein aan de IJssel
Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er en groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.

Historische Verhalen – Oorlog zonder vader
In ‘Oorlog zonder vader’ beschrijft schrijfster Martine Letterie haar herinneringen aan het leven van haar opa. Hij zat in de Tweede Wereldoorlog in Kamp Amersfoort.

Leven in de IJzertijd
Waar wij nu wonen stonden heel lang geleden IJzertijdboerderijen. Wie woonden daar en hoe zag hun leven eruit? En hoe weten we dat allemaal?

Schoffels en schoorstenen
Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.

Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg
Wat is klederdracht en waaraan herken je die van Bunschoten-Spakenburg? Dit project gaat over de functie van klederdracht en kenmerkende patronen.

Thuis zijn in vreemde streken
In dit mediakunstproject maken de leerlingen hun eigen VR beeldentuin. Zo nemen zij hun eigen leefomgeving mee naar de digitale wereld!

De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.

De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.

De Grebbelinie
De Grebbelinie was tijdens de Tweede Wereldoorlog de hoofdverdedigingslinie van Nederland. In dit project zien de leerlingen de sporen hiervan terug in hun eigen omgeving.

De klas van ’45
Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.

Creatief Digitaal
Geniet van de korte, kant-en-klare videolessen met opdrachten van kunstenaars. Of kies voor een actieve dans- of muziekles van een half uurtje tussendoor! Er is voor elk wat wils!

Wat is hier gebeurd?!
Bob Thissen is Urban Explorer. Hij ontdekt de verhalen achter verlaten gebouwen. Stap in zijn schoenen. Hoe zou jouw school of huis er uit zien als het 200 jaar leeg zou staan?

Schoffels en schoorstenen
Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.

Meer doen met je omgeving!
In je culturele omgeving liggen volop kansen! Wat leerlingen daar ontdekken en wie ze ontmoeten zijn herinneringen en ervaringen die ze voor altijd meedragen.

De Pyramide van Austerlitz
Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?

Speuren naar sporen
Kijk mee met archeoloog Emile en ontdek welke schatten er onder jouw voeten te vinden zijn. Wat zou jij willen begraven voor de archeoloog van de toekomst?

Zelf speurneuzen!
Archeologen vinden de meest bijzondere voorwerpen. Kruip in de huid van een archeoloog en ga op zoek. Welk voorwerp vind je? Wat zou het kunnen zijn? Wat zou je erover willen weten?

De molen in perspectief
Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de kunstgeschiedenis laat kunstenaar Stef Vedder zien hoe je perspectief in je tekening of landschapsschilderij kunt aanbrengen.

Maak het met mediakunst
Onder begeleiding van kunstenaars ontwikkelden basisscholen binnen het project 'Maak het met Mediakunst' mediakunstprojecten. Andere scholen kunnen deze aanpassen en gebruiken.

Erfgoed doen
Als je de verhalen kent achter het erfgoed om je heen voel je je meer verbonden met je plek. Met deze elf losse erfgoedlessen werk je niet alleen aan cultuur, maar ook aan andere vakken.

Wilhelm en Willie
Willie, een volksmeisje uit Doorn, werkt als dienstmeisje in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Zij laat de leerlingen zien hoe Wilhelm en zijn personeel leven.

Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...