Projecten
Waarderingsformulier
Meer doen met je omgeving!
In je culturele omgeving liggen volop kansen! Wat leerlingen daar ontdekken en wie ze ontmoeten zijn herinneringen en ervaringen die ze voor altijd meedragen.
De Pyramide van Austerlitz
Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch... Wie heeft deze piramide gebouwd en waarom?
Speuren naar sporen
Kijk mee met archeoloog Emile en ontdek welke schatten er onder jouw voeten te vinden zijn. Wat zou jij willen begraven voor de archeoloog van de toekomst?
Zelf speurneuzen!
Archeologen vinden de meest bijzondere voorwerpen. Kruip in de huid van een archeoloog en ga op zoek. Welk voorwerp vind je? Wat zou het kunnen zijn? Wat zou je erover willen weten?
De molen in perspectief
Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de kunstgeschiedenis laat kunstenaar Stef Vedder zien hoe je perspectief in je tekening of landschapsschilderij kunt aanbrengen.
Maak het met mediakunst
Onder begeleiding van kunstenaars ontwikkelden basisscholen binnen het project 'Maak het met Mediakunst' mediakunstprojecten. Andere scholen kunnen deze aanpassen en gebruiken.
Erfgoed doen
Als je de verhalen kent achter het erfgoed om je heen voel je je meer verbonden met je plek. Met deze elf losse erfgoedlessen werk je niet alleen aan cultuur, maar ook aan andere vakken.
Wie Woont of Werkt Waar?
Bart werkt in het archief van het Gemeentehuis in Woudenberg. Help jij hem de inwoners van Woudenberg op de hoogte te brengen van de gave geheimen die daar zijn opgedoken?
Wilhelm en Willie
Willie, een volksmeisje uit Doorn, werkt als dienstmeisje in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Zij laat de leerlingen zien hoe Wilhelm en zijn personeel leven.
Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...