Landschap Erfgoed Utrect

Dit herdenken wij!

4 lessen

Groep 7-8

Stilstaan bij monumenten

  • Leergebieden

    Kunst & Cultuur, Burgerschap, Mens & Natuur

  • 21ste eeuwse vaardigheden

    Creatief denken, Kritisch Denken

  • Leerdoelen
    • Leerlingen ontwerpen een herdenkingsmonument voor in hun eigen gemeente en leren over de uiteenlopende facetten van herdenken.
    • Leerlingen doen historisch & beeldend onderzoek en krijgen basaal inzicht in besluitvormingsprocessen.
  • Lesoverzicht met acties voor de leerkracht

    Vooraf:

    • Bekijk in het rooster wanneer de rondleiding plaatsvindt, waar het startpunt is.
    • Maak een vervoersplan en licht de ouders in.
    • Bekijk in het rooster wanneer de gastles in de klas plaatsvindt, en zet het op de weekplanning
    • Check of de school voldoende klei (grove klei, 1 brood) heeft, bestel zo nodig bij. LET OP; De gastdocent neemt dit niet mee

    Les 1: Herdenken

    Les 2: Naar het monument

    • Kijk voordat je met de klas vertrekt de film in het lesmateriaal
    • Bewaak orde in de groep tijdens de rondleiding door vrijwilligers van de Historische Vereniging

    Les 3: Onderzoek

    • Uitprinten werkblad 1, 2 en 3. Deel de klas op in 3 verschillende groepjes en print voor ieder groepje een ander werkblad. Groepje 1 heeft werkblad 1 enzovoort.
    • Uitprinten werkblad 4, voor elk groepje 1 werkblad.

    Les 4: Ontwerp een monument

    Leg klaar:

    • Ingevulde werkbladen ‘Beeldend onderzoek’
    • Papier A4 (gekleurd en/of wit)
    • Verf en kwasten
    • Touw
    • Klei

Leerlingen ontdekken wat er herdacht wordt in hun omgeving: Wat wordt er herdacht en waarom is het belangrijk? Wie maakt zo’n monument en hoe breng je het onderwerp over? Ze ontwerpen zelf een monument voor hun eigen omgeving.

Tijdens dit project ontwerpen jullie een eigen monument in jullie gemeente.

  • Over Historische Kring ....

    De Historische Kring is opgericht op datum. Het is een vereniging met als doel de geschiedenis van gemeente  te bestuderen, vast te leggen en hierover te vertellen. Ook wil zij de belangstelling voor deze geschiedenis stimuleren.

    Voor meer informatie, zie: www.historischevereniging.nl.

  • Over Maaike Uitenbroek

    Maaike Uitenbroek is in 1999 afgestudeerd aan het Instituut voor Fashion Management en Design, specialisatie Textiel Ontwerpen.In haar werk maakt zij onder andere gebruik van haar ervaring als knitwear-/dessinontwerpster. Door gebruik te maken van een mix aan technieken en materialen prikkelt zij de fantasie van de kinderen. Ze leert hen i stil te staan bij onverwachte, bijzondere en gewone situaties, open naar hun omgeving te kijken en zich te verwonderen. Zo leren de kinderen zich creatief en beeldend te uiten.

    Voor meer informatie, zie: www.creatieveeducatie.nl.