Landschap Erfgoed Utrect

Dit herdenken wij! Canon Maarssen

4 lessen

Groep 8

Stilstaan bij monumenten

  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en de wereld

    Kunstzinnige oriëntatie

    Burgerschap

  • 21ste eeuwse vaardigheden

    sociale en culturele vaardigheden

    creatief denken

  • Leerdoelen
    • Leerlingen ontwerpen een herdenkingsmonument voor hun eigen gemeente en leren over de uiteenlopende facetten van herdenken.
    • Leerlingen doen historisch & beeldend onderzoek en krijgen basaal inzicht in besluitvormingsprocessen.

In Nederland staan meer dan 5000 monumenten en die zijn allemaal anders. Er zijn monumenten die herinneren aan de daden van dappere mensen, monumenten ter nagedachtenis aan verkeersongelukken. En er zijn monumenten die je laten nadenken over tijden die nooit meer mogen terugkeren.

Wat moet er allemaal gebeuren voordat je een herdenkingsmonument kunt bouwen? Welke onderwerpen zijn geschikt? En wie bepaalt hoe monumenten eruit komen te zien?

Tijdens dit project ontwerpen jullie een eigen monument in jullie gemeente.

  • Over Historische Kring Maarssen

    De Historische Kring Maarssen is opgericht in 1972. Het is een vereniging met als doel de geschiedenis van Stichtse Vecht  te bestuderen, vast te leggen en hierover te vertellen. Ook wil zij de belangstelling voor deze geschiedenis stimuleren.

    De Historische kring Maarssen bestaat dit jaar 50 jaar en viert daarom een feestje. Ter ere van haar jubileum een boek geschreven over de geschiedenis van Maarssen en omgeving.

    Voor meer informatie, zie: www.historischekringmaarssen.nl.

  • Over Maaike Uitenbroek

    Maaike Uitenbroek is in 1999 afgestudeerd aan het Instituut voor Fashion Management en Design, specialisatie Textiel Ontwerpen. In haar werk maakt zij onder andere gebruik van haar ervaring als knitwear-/dessinontwerpster. Door gebruik te maken van een mix aan technieken en materialen prikkelt zij de fantasie van de kinderen. Ze leert hen stil te staan bij onverwachte, bijzondere en gewone situaties, open naar hun omgeving te kijken en zich te verwonderen. Zo leren de kinderen zich creatief en beeldend te uiten.

    Voor meer informatie, zie: www.creatieveeducatie.nl.