Prikkels

Elke dag spannend onderwijs

Lees verder

De wereld vernieuwt in rap tempo. Richard van Hooijdonk, trendwatcher en futurist, ziet het om zich heen gebeuren en maakt zich zorgen over het onderwijs. Verandert dat wel mee?

De Speelvloer

De Speelvloer is een artistiek laboratorium voor kinderen, dat ontwikkeld is in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit in de provincie Utrecht. In het laboratorium doen kinderen onderzoek op het gebied van theater, muziek en vormgeving. Ze stappen er in de schoenen van Het Filiaal theatermakers.

Helden of schurken

Erfgoed is wat een samenleving wil bewaren voor de toekomst. Maar wie bepaalt wat erfgoed wordt? En is wat we vroeger belangrijk vonden om te bewaren, dat nu nog steeds?

Flipping the classroom

Laat de leerlingen eerst zelfstandig de stof bestuderen en ga daarna in de les aan de slag met verdiepen en verbreden. Hieronder de vier stappen om het leerproces eens om te draaien.

Stelling: is curriculum.nn een goede vernieuwing?

Hoe moet ons onderwijs er in 2032 uitzien? Het rapport Schnabel gaf een voorzet. Als reactie hierop ontwikkelen leraren en schoolleiders curriculum.nu. Daarin stellen zij vast wat leerlingen in het primair onderwijs moeten kennen en kunnen.

Wat heb jij gemaakt?

Susanne Rutten studeerde af als cultuurbegeleider op een onderzoek over portfolio. Met groep 7 van haar school, OBS Voordorp, deed zij een pilot. “Ik heb vier kinderen in de klas met familie in het buitenland. Zij laten ook aan oma in Macedonië zien wat ze gemaakt hebben.” Drie kinderen laten hun portfolio zien.

Dramales in beweging

Dramales kan natuurlijk gewoon in de klas. Maar het kan ook buiten. Kijk eens met een andere blik naar je school en je omgeving. En zie de mogelijkheden om je heen.

Onderwijs vernieuwen

Psychologe Frum van Egmond ontwikkelde de Noordwijkse methode. Vanuit een thema ontdekken en ontwikkelen kinderen hun talenten in ateliers onder begeleiding van vakmensen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Stilstand is achteruitgang

Wat maakt eigenlijk dat hoe ouder kinderen worden, hoe minder leuk ze school gaan vinden? Wat gaat hier mis? En hoe keren we het tij? Welke rol kan cultuureducatie daarbij spelen?

Beweging

Kinderen houden van vernieuwing, van beweging, van leren door te doen. Het zijn de ‘grote mensen’ die aarzelen. In deze Prikkels lees je waarom aarzelen een slecht idee is en krijg je voorbeelden van scholen die hun aarzeling overwonnen en het anders zijn gaan doen.

Lees magazine online