Veerkracht, verbeelding en verdwalen
Lees verder“Je bent veerkrachtig als je weet wie je bent, waar je vandaan komt en waar je talenten liggen.” Anne Graswinckel is kunstenaar en onderwijsdesigner. Haar passie is leerkrachten laten zien hoe zij thema’s als klimaatcrisis, armoede en oorlog behapbaar en betekenisvol kunnen maken voor hun leerlingen.
Denkers en doeners
Cultuureducatie leert leerlingen om samen te werken. Ze krijgen gaandeweg het creatieve proces inzichten en leren te reflecteren. Leerlingen worden creatieve denkers én doeners die later een actieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Klassefoto
Tijdens het instrumentencircuit laten muzikanten van DE KOM en van het Catching Cultures Orchestra verschillende instrumenten zien en horen. Wat vindt groep 5b van de Trompetvogel uit Nieuwgein van deze muziek?
Cultuuronderwijs begint bij de kinderen thuis
Begint cultuuronderwijs bij kinderen thuis? Cultuurcoördinator Lida en -begeleider Esmee geven hun mening hierover.
Een boodschap aan de wereld
Groep 7 van KBS Vroonestein in Nieuwegein schrijft een manifest voor de toekomst. Wat is jouw superkracht? Waar strijd je voor en wat bereik je daarmee? Kinderen verwoorden tien leefregels voor een betere wereld. Na creatief schrijven volgt een les stop motion video’s maken.
De Goldbergmachine
Rube Goldberg was een cartoonist die heel ingewikkelde machines tekende die iets heel simpels uitvoerden. Zijn machines maakten gebruik van een ketting van acties en reacties. 'Een levende reactieketting' voor de onderbouw en een 'Plak je reactie' voor de bovenbouw.
Fungus
Een fungus is een kunstwerk en een spel in één. Het is bedacht door Moniker. Iedereen kan een fungus maken overal en met van alles. Je hoeft er geen kunstenaar voor te zijn, maar je moet wel samenwerken!
Kansen vergroten met cultuuronderwijs
In de pilot kansengelijkheid van Plein C onderzoeken scholen en culturele instellingen hoe cultuuronderwijs kansengelijkheid kan stimuleren.
Actie & reactie
Door goed te kijken en luisteren naar elkaar en voort te bouwen op wat een ander doet, kunnen we samen iets creëren.
Maak en kijk kunst en geef je mening!
Nathalie Roos en Ingrid Faas ontwierpen samen de minor ‘Activistische kunst en burgerschap’. Een gesprek over hoe je kunst in kunt zetten om actief met kinderen in gesprek te gaan.
In het licht bij Teylers
In het oudste museum van Nederland, het Teylers Museum in Haarlem, is de tijdelijke tentoonstelling Piramide Parel Portretten te bewonderen. Het project is opgezet door Vincent Lamers en Vera Duivenvoorden. Vincent is vakleerkracht muziek en ICC’er op De Parel en Vera is docent fotografie.
Stoppen met shoppen
We leven in een wereld van massaproductie, consumentisme en kapitalisme. Nederlandse kunstenaars reageren in hun werken met een kritische boodschap, of een slimme oplossing.
Het meisje met de ballon
In 2018 werd dit schilderij van Banksy verkocht voor 1 miljoen pond. Meteen na de verkoop zette Banksy van een afstandje een mechaniek in werking dat zijn kunstwerk bijna helemaal in stroken scheurde.
Prikkels (Re)actie
Want wat jij doet of zegt heeft impact op anderen. Elke actie zorgt voor reacties. Hoe maak je je leerlingen bewust van dit proces? En hoe zet je cultuureducatie daarbij in?
Lees de hele Prikkels online