(Re)actie

In het licht bij Teylers

MISSIE GESLAAGD

Tekst: Tamara Oortwijn
Foto: Stephanie Driessen

In het oudste museum van Nederland, het Teylers Museum in Haarlem, is de tijdelijke tentoonstelling Piramide Parel Portretten te bewonderen. De afsluiting van een bijzondere samenwerking tussen speciaal onderwijsschool De Parel en OBS De Piramide. Het project is opgezet door Vincent Lamers en Vera Duivenvoorden. Vincent is vakleerkracht muziek en ICC’er op De Parel en Vera is docent fotografie.

Het idee

De basisscholen, die misschien hemelsbreed op één kilometer van elkaar af liggen, bewegen zich in twee verschillende werelden. Om elkaars wereld te leren kennen gingen de kinderen bij elkaar op bezoek en maakten foto’s van elkaar op een voor hen belangrijke plek op school. Kunst, en in dit geval fotografie, zorgt voor gelijkwaardigheid en verbinding.

Het doel

Een foto maken met een iPad is voor een leerling met een fysieke beperking niet veel anders dan voor een leerling die die beperking niet heeft. Door de kinderen van elkaar foto’s te laten maken, zetten ze elkaar letterlijk in het licht. Met een open en onbevangen blik kijken de leerlingen naar elkaar en zien zo de gelijkenissen en verschillen.

De cultuurpartner

Het Teylers museum heeft het project financieel mogelijk gemaakt en dacht aan alle kanten mee. Het museum regelde een bus voor de leerlingen en een bus voor de ouders zodat zij ook de tentoonstelling konden bezoeken.

En…

Het proces is enorm waardevol geweest. Er was oprechte interesse, respect en verwondering voor elkaar. Ook zijn er aan weerskanten ‘kwartjes’ gevallen bij de kinderen, wat voor de één zo gewoon is, is dat voor de ander niet.

Prikkels (Re)actie

Want wat jij doet of zegt heeft impact op anderen. Elke actie zorgt voor reacties. Hoe maak je je leerlingen bewust van dit proces? En hoe zet je cultuureducatie daarbij in?

Lees de hele Prikkels online