(Re)actie

Een boodschap aan de wereld

DOOR HUN OGEN

Tekst: Mirjam Borghgraef
Beeld: Marieke Duijsters

Groep 7 van KBS Vroonestein in Nieuwegein schrijft een manifest voor de toekomst. Wat is jouw superkracht? Waar strijd je voor en wat bereik je daarmee? Kinderen verwoorden tien leefregels voor een betere wereld. Na creatief schrijven volgt een les stop motion video’s maken.

Jasmijn (10)

“Een manifest schrijven gaat over regels die ik belangrijk vind en over hoe je er bij zit als je 60 of 70 bent. We schrijven met een groepje. Mijn eigen superkracht is nu fietsen, handbal en keepen. Ik strijd ervoor dat we handbalwedstrijden gaan winnen. Ik ben vóór HV Nieuwegein! Het heeft effect als je een yell doet tegen een sterke club, want dan worden ze bang. Sommige clubs zijn sterk, dat zorgt soms dat wedstrijden vervelend zijn.

Ik vind mijn familie en vrienden belangrijk. Op school zijn sommige kinderen gemeen tegen elkaar, dan zeggen ze dat iemand een lelijk rokje heeft en dan kun je je daar niet meer in vertonen. Ik wil dat er vrede is op de wereld. Ik zou ook willen dat er minder overstromingen zijn want het klimaat hoort bij de leefregels van de toekomst. Er zijn veel superkrachten die ik zou willen hebben, bijvoorbeeld kunnen vliegen en telekinese en teleportatie. Ook zou ik soms onzichtbaar willen zijn. Het is ook leuk om gedachten te kunnen lezen of om laserogen te hebben. We gaan met ons groepje een boodschap voor de wereld verbeelden in een gifje. Met een gifje kun je veel uitbeelden en je kunt alles bereiken wat je wilt. Je moet er wel wat voor doen om je doel te behalen, je moet trainen en oefenen.”

Ryan (10)

“Een manifest voor een betere wereld maken vind ik best moeilijk. De juf legde het eerst uit. We moesten een papier vouwen in vier vakken en schrijven. We kregen maar een minuut per onderdeel! Ik wil geen oorlog. Mijn superkracht is rekenen en gamen. Dat doe ik graag. Ik wil wel strijden voor spelling en automatiseren bij rekenen. Wij gaan een stop motion video maken met ons groepje. Het gaat over een superheld.

Ik weet nog niet hoeveel foto’s per seconde je daarvoor moet maken. Honderd ofzo? Vandaag hebben we al even geoefend op de iPad. Volgende les gaan we verder. Ik wil graag iets met een dier doen. Als we het filmpje niet in de natuur kunnen opnemen, gebruiken we een green screen. De juf gaat nog uitleggen hoe dat werkt. Ik heb daar wel zin in. Als ik echt superkracht had, zou ik veranderen in een dier. Je kan dan heel klein worden als mier of spin. Dan kun je spioneren. Voor de video kies ik misschien een leeuw. Ik wil een leeuw uitbeelden, want die is sterk en stoer en je ziet gelijk uit welk land hij komt.”

Maud (11)

“We kregen eerst een video te zien. In die film was iedereen bezig met zichzelf op een mobieltje. Niet iedereen in onze klas zit de hele dag op een mobiel. Daarna moesten we opschrijven wat we belangrijk vinden. Het moest snel. In mijn manifest heb ik op de eerste plaats geschreven: minder CO2 in de wereld en meer groen.

Dan heb je direct effect, want er gaan minder dieren dood, planten groeien beter en het gras wordt weer groen. Dat gaat over het klimaat. Verder wil ik vrede op aarde. Op de Chromebook mochten we in ons groepje de leefregels uitwerken, een boodschap voor de wereld schrijven. Daarna gaan we zelf een video maken. Als ik mijn eigen superkracht mocht kiezen, zou ik voor onzichtbaarheid gaan. Dan kun je bij de slechten kijken wat ze van plan zijn om te doen. Bijvoorbeeld bij Poetin spioneren of bij Ridouan Taghi. Maar kunnen vliegen op supersnelheid is ook wel leuk. Mijn eigen superkracht is gamen en fietsen. Ik strijd ervoor de beste keeper van mijn handbalclub HV Nieuwegein te zijn. Als ik nog een tip mag geven: wees gewoon jezelf!”

Prikkels (Re)actie

Want wat jij doet of zegt heeft impact op anderen. Elke actie zorgt voor reacties. Hoe maak je je leerlingen bewust van dit proces? En hoe zet je cultuureducatie daarbij in?

Lees de hele Prikkels online