Geef me de Vrijheid

3 lessen Groep 8 Cultuurprogramma

Leerlingen maken kennis met het leven op Slot Zuylen en ontdekken hoe anders het leven van Belle van Zuylen was. Ze denken na over vrijheid toen en nu, en onderzoeken vrijheid en ruimte innemen in dans, muziek en spoken word tijdens hun bezoek aan Slot Zuylen.

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Wie woont of werkt waar? In Soest

3 lessen Groep 3-4

Leerlingen bekijken een plek of monument uit hun eigen omgeving door de ogen van iemand die er woont of werkt. De koster van de kerk, de molenaar, de smid of de jonkvrouw van het kasteel bijvoorbeeld. De leerlingen komen spelenderwijs meer te weten over deze locatie en ze worden deelgenoot gemaakt van een probleem dat ze helpen oplossen. Zo komt het gebouw of de plek tot leven.

Begraven verleden

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

De Utrechtse Heuvelrug kent een bijzondere en een lange bewoningsgeschiedenis. De cultuurhistorische rijkdom van dit gebied is daarom ook groot. De meest in het oog springende archeologische resten zijn de prehistorische grafheuvels. De leerlingen gaan deze grafheuvels bezoeken

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Langs de Limes

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Wie woont of werkt waar? In Houten

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

De leerlingen helpen archeoloog Arie en gaan op bezoek bij de archeologische werkgroep Leen de Keijzer.

Het Vuur van de Smid

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

De leerlingen maken kennis met ambacht van de smid en leren hoe dit ambacht door de tijd heen is veranderd.

Op stap met Jet en Jan in Vijfheerenlanden

4 lessen Groep 5 Cultuurzoekers

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Stad in de middeleeuwen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Hoe zag Wijk bij Duurstede er in de Middeleeuwen uit? In dit project leren de leerlingen de geschiedenis van hun eigen stad kennen door de ogen van een leeftijdgenoot.

Landschappen met stijl

4 lessen Groep 7-8

Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.

Klaterklanken

3 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

De leerlingen gaan naar het Klaterklanken festival en maken kennis met de diversiteit van klassieke muziek.

Liedjes van opa en oma

3 lessen Groep 1-2 Cultuurzoekers

Wie zingt er wel eens liedjes met (o)pa of (o)ma? Welke liedjes zijn dat? Liedjes van vroeger maken het mogelijk dat je iets deelt met je (o)pa of (o)ma. En dat je wat leert over de tijd, het land en/of de cultuur waar ze vandaan komen.

Beestenmarkt

3 lessen Groep 3-4 Cultuurzoekers

Al eeuwenlang bestaan er jaar- en dierenmarkten. Vroeger was dit de plek waar boeren hun dieren verkochten, zoals koeien, schapen, kippen en paarden. In dit project maken de leerlingen kennis met de tradities van de beestenmarkt en natuurlijk de dieren die op die markten te zien zijn.

Dit herdenken wij HOUTEN

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 80 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Verrijk je kijk!

4 lessen Voortgezet Onderwijs Projecten voor leerlingen (VO)

Na een inleidende les bezoeken leerlingen drie locaties waar ze door een historische, architectonische, poëtische, kunstzinnige of theatrale bril naar de omgeving kijken.

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 6
Groep 7
Groep 8
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Van wie is die koffer? In Rhenen

5 lessen Groep 1-2

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Buitenplaatsen

4 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5
Groep 5-6
Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Stein aan de IJssel

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er en groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.

Historische Verhalen

3 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma, Kunstmenu

In het boek 'Ze kwamen ons halen' beschrijft Martine Letterie het verhaal van de familie Rijper tijdens het einde van de Tweede wereldoorlog.

Leven in de IJzertijd

4 lessen Groep 6 Cultuurprogramma

Waar wij nu wonen stonden heel lang geleden IJzertijdboerderijen. Wie woonden daar en hoe zag hun leven eruit? En hoe weten we dat allemaal?

Schoffels en schoorstenen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.

Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Wat is klederdracht en waaraan herken je die van Bunschoten-Spakenburg? Dit project gaat over de functie van klederdracht en kenmerkende patronen.

Thuis zijn in vreemde streken

2 lessen Inspiratielessen

In dit mediakunstproject maken de leerlingen hun eigen VR beeldentuin. Zo nemen zij hun eigen leefomgeving mee naar de digitale wereld!

De Grebbelinie

4 lessen Groep 8 Cultuurprogramma

De Grebbelinie was tijdens de Tweede Wereldoorlog de hoofdverdedigingslinie van Nederland. In dit project zien de leerlingen de sporen hiervan terug in hun eigen omgeving.

Creatief Digitaal

15-45 minuten Groep 1-8 Inspiratielessen

Geniet van de korte, kant-en-klare videolessen met opdrachten van kunstenaars. Of kies voor een actieve dans- of muziekles van een half uurtje tussendoor! Er is voor elk wat wils!

Wat is hier gebeurd?!

30 minuten Groep 7-8 Inspiratielessen

Bob Thissen is Urban Explorer. Hij ontdekt de verhalen achter verlaten gebouwen. Stap in zijn schoenen. Hoe zou jouw school of huis er uit zien als het 200 jaar leeg zou staan?

Schoffels en schoorstenen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken de sporen hiervan in hun eigen omgeving. Een dansdocent laat zien hoe het doorwerkt in de dans.