De Pyramide van Austerlitz

4 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Vlakbij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen stenen Egyptische piramide van duizenden jaren oud met geheime gangen, maar toch...een piramide midden in Nederland. Wie heeft deze piramide gebouwd? Waarom? En wat vertelt dit bouwwerk over vroeger, nu en wat we voor de toekomst wel of niet willen bewaren?

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

De Buurt in Beeld

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Atlassen, kaarten en maps gebruikt iedereen. Maar wist je dat er ook zachte atlassen bestaan? Daar zet een kunstenaar op wat je hoort, ruikt, proeft, ziet en voelt op een plek.

Wie woont of werkt waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurzoekers

Leerlingen bekijken een plek of monument uit hun eigen omgeving door de ogen van iemand die er woont of werkt. Ze bezoeken deze plek en helpen mee om een probleem op te lossen.

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurzoekers

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

De klas van ’45

3 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Zij zaten alle vijf in de klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen.

Dit herdenken wij

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 80 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 80 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nog?

Op de toren zit een haan

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke gebouwen, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

De wilg in beeld

3 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

In veel Utrechtse polders staan wilgen. Ontdek waar de wilg vandaan komt en wat er allemaal mee gemaakt kon en kán worden, door kunstenaars, ambachtslieden en door jou!

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 5
Groep 6
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Oorlog zonder vader

2 lessen Kunstmenu

In ‘Oorlog zonder vader’ beschrijft schrijfster Martine Letterie haar herinneringen aan het leven van haar opa. Hij zat in de Tweede Wereldoorlog in Kamp Amersfoort.

Stad in de middeleeuwen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Hoe zag Vianen er in de Middeleeuwen uit? In dit project leren de leerlingen de geschiedenis van hun eigen stad kennen door de ogen van een leeftijdgenoot.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

De wind in de zeilen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Een echte molenaar leidt de kinderen rond in zijn domein. Wanneer werd deze molen gebouwd? Wat was zijn functie? En hoe werkt hij? En hoe leefde een molenaar?

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zit erin? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Verrijk je kijk!

4 lessen Voortgezet Onderwijs Projecten voor leerlingen (VO)

Na een inleidende les bezoeken leerlingen drie locaties waar ze door een historische, architectonische, poëtische, kunstzinnige of theatrale bril naar de omgeving kijken.

Het Carillonproject

5 lessen Groep 5-6

De melodieën die uit de klokkentoren opklinken worden gespeeld door de beiaardier op een carillon. Kom luisteren naar het carillon en doe mee met de Grote Carillonquiz!

Langs de Limes

6 lessen Groep 6

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Sporen in het land

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Zandverstuivingen, heide en bos kenmerken het landschap van de Soesterduinen. In dit landschap zien we sporen van het verleden. De leerlingen voegen hier hun eigen (tijdelijke) sporen aan toe.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Wat zit erin? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Hollandse Waterlinies

4 lessen Groep 6
Groep 7
Groep 8
Cultuurprogramma

Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.

Stein aan de IJssel

75 minuten Groep 7 Cultuurprogramma

Nu staat er alleen nog de 16e eeuwse Loyertoren, maar vroeger stond er een groot kasteel: Kasteel IJsselstein. In dit project duiken de leerlingen in de geschiedenis van IJsselstein.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Buitenplaatsen

5 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Buitenplaatsen

4 lessen Groep 7 Cultuurprogramma

Utrecht kent veel buitenplaatsen, kleine landhuizen waar de adel met hun personeel een deel van het jaar vertoefden. Leerlingen maken kennis met de buitenplaats in hun gemeente.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5
Groep 5-6
Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.

Wereld vol feest

6 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.

Op de toren zit een haan

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Ontdek samen met de van de toren gewaaide haan Hubertus welke gebouwen, verhalen, kleuren en materialen er in de omgeving van jouw school te vinden zijn.

Op stap met Jet en Jan

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.