Hoe kan je zoveel mogelijk ideeën bedenken?
Stap 4 heeft als doel om zo veel mogelijk ideeën te bedenken, waarin alles kan! Het gaat in deze stap echt om de breedte op te zoeken.
Design Thinking
Stap 4 heeft als doel om zo veel mogelijk ideeën te bedenken, waarin alles kan! Het gaat in deze stap echt om de breedte op te zoeken.
Schrijf als groepje een inzicht uit de vorige stap aan de rechter kant van het werkblad op.
Schrijf het inzicht om naar een Hoe kun je – vraag. Deze vraag mag heel breed en simpel worden geformuleerd. Ga door tot er minimaal 4 Hoe kun je – vragen zijn.
Elke leerling schrijft een andere van de Hoe kun je – vragen op een leeg A3-papier. Elke leerling bedenkt in 3 minuten voor de vraag op zijn A3-vel zo veel mogelijk ideeën. Stimuleer dat er ook zeker getekend mag worden!
Als de timer afgaat, stopt iedereen met ideeën bedenken voor deze vraag. Iedereen schuift het blad met ideeën met de klok mee door naar de volgende leerling. Start weer een timer en laat iedereen voor een nieuwe vraag ideeën bedenken. Ga zo door totdat iedereen binnen een groepje alle bedachte Hoe kun je – vragen heeft gehad.
Geef de leerlingen een A2-vel papier per groepje. Teken daarop zelf voorafgaand aan de les de combinatietabel. Of vraag de leerlingen deze van het werkblad na te tekenen.
Schrijf/teken een selectie van de ideeën van de Hoe kun je – brainstorm op de assen van de tabel.
De leerlingen gaan aan de slag om zoveel mogelijk combinaties van ideeën te bedenken. Alles kan! Het kan lastig zijn om alles in te vullen. Kijk vooral hoe ver de leerlingen komen. Iedere bedachte combinatie is er één, dus lukt het de leerlingen niet om alles in te vullen, is dat niet erg.
Om uit alle ideeën te bepalen welk idee verder uitgewerkt gaat worden, wordt er met stippen gestemd. Iedere leerling mag drie stippen plaatsen bij de bedachte ideeën in de tabel. In de fase hierna gaan leerlingen dit gekozen idee verder uitwerken tot een concreet concept, waarbij de ontwerpvraag weer terugkomt.