-
De veteraan
Vanaf de Tweede Wereldoorlog tot en met vandaag de dag zetten mannen en vrouwen zich als militair in voor onze vrijheid. Nederland telt 110.000 veteranen. Hermy Heymann, één van die veteranen, komt bij jullie in de klas vertellen over zijn missies.
-
De filosofen
Marthe Frederik
Acht jaar heb ik voor de klas gestaan en dit is wat ik het liefste doe met een groep kinderen: spelen met vragen. Vragen die aanzetten tot denken, verwondering, het sociaal gewenste voorbij gaan, vragen die verbinden en uitnodigen tot samen onderzoeken. Nu begeleid ik filosofische gesprekken in het onderwijs. In dit project ga ik samen met kinderen het begrip Vrijheid verder onderzoeken.
Ik heb veel zin in alle verschillende antwoorden en kritische vragen van de kinderen hierover.
Vivienne Janssen
De dilemma’s over vrijheid zijn actueler dan ooit. Dat hebben we wel gemerkt in tijden van Corona en nu met de oorlog in Oekraïne. Het is een thema waar filosofen zich al eeuwen het hoofd over breken. Maar kinderen kunnen dat net zo goed!
Dat doe ik door te filosoferen met kinderen over allerlei onderwerpen op basisscholen. Ik ben heel benieuwd naar de verwonderende, nieuwsgierige en kritische reacties van de kinderen. Hoe denken zij erover?
Meer informatie: hethoofdpodium.nl
-
Thema's: internet, jeugdcultuur, geschiedenis
Veel informatie komt tegenwoordig digitaal tot ons. Een populaire manier van communiceren onder jongeren is via vlogs op YouTube. In het project Vlog de Vrijheid! maken de leerlingen in het kader van meer dan 75 jaar Vrijheid zelf in duo’s of trio’s een vlog over vrijheid: Wat betekent vrijheid voor mij?
Voorafgaand komt een veteraan in de klas die vertelt over zijn missie. Een filosoof houdt in diezelfde week een gesprek met de leerlingen over wat vrijheid voor hen betekent. Daarna gaan ze zelf een vlog maken. Ter voorbereiding en inspiratie leren ze via korte filmpjes vlogger Sanne Heymann kennen, die laat zien hoe zij te werk gaat. De leerlingen onderzoeken verschillende soorten vlogs en bespreken in het kader van mediawijsheid de voors en tegens.
-
Informatie over vloggen
Wat is vloggen?
Vloggen is kort gezegd een weblog in de vorm van een video. De naam is een samenstelling van de woorden ‘video’ en ‘bloggen’. Vaak zijn vlogs een persoonlijk onlinedagboek, waarmee vloggers een kijkje in hun leven geven. De video’s kunnen nietszeggend of grappig zijn, en allerlei onderwerpen bevatten, zoals het ontbijt, kleding of hoe je je haar het best in model krijgt. Ook kunnen vloggers een bepaald probleem bespreken.
Waarom zijn vlogs populair?
Vlogs zijn met name populair onder jongeren. Naast het feit dat vlogs een leuk tijdverdrijf zijn, hebben vloggers ook een voorbeeldfunctie. Door de persoonlijke interactie (like & subscribe) bouwen kijkers een band op met de vlogger, waardoor die wordt gezien als een vriend of vriendin. Dit geldt vooral voor jonge kijkers, een leeftijdsgroep die in een identiteitsontwikkelingsfase zit. Daarnaast kunnen vlogs elk moment van de dag worden bekeken, wat past binnen de lifestyle van jongeren.Door de toenemende populariteit worden vlogs ook steeds professioneler: vloggers bieden op vaste tijden video’s aan, maken eigen merchandise en laten video’s editen door derden. De vloggers krijgen de status van een celebrity. Zo zijn ze te gast bij televisie- en radioprogramma’s en organiseren ze ook offline-events.
Mediawijsheid
Mediawijsheid is ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’. (Raad voor Cultuur, 2005.)
Kinderen zien eindeloos veel beelden voorbijkomen, via het nieuws, maar juist ook via sociale media. Hoe kun je daar goed met je leerlingen over in gesprek gaan? Kennisnet geeft een onlineworkshop over mediawijsheid voor leraren.
Waarom vloggen?
Vloggen sluit aan bij de belevingswereld van 10- tot 12-jarigen en de hedendaagse manier van communiceren via filmpjes (kerndoel 54). De kinderen reflecteren op zichzelf en anderen door de manier waarop ze de verschillende onderwerpen in beeld brengen en van commentaar voorzien, en door elkaars filmpjes te bekijken (kerndoel 55). In het tijdsbeeld dat de kinderen in dit project geven, gaat het wat betreft de culturele omgeving vooral om de persoonlijke ervaring en waardering van hun eigen omgeving (kerndoel 56).