Landschap Erfgoed Utrect

Plaatselijke figuren

5 lessen

Groep 5-6

Op zoek naar portretten en hun betekenis

  • Projectdoelen

    Leerlingen:

    • leren wat een portret is
    • leren hoe de eerste fotografische portretten werden gemaakt
    • maken kennis met portretten van plaatselijke figuren
    • leven zich in, in een andere persoon en een andere tijd
    • oefenen in het maken van een portretfoto
  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en je omgeving, Kunstzinnige oriëntatie

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Communiceren

De leerlingen leren de geschiedenis van een persoon uit de eigen omgeving kennen via een oude portretfoto. Daarna maken zij onder leiding van een gastdocent zelf portretten. Deze portretfoto’s worden via een tentoonstelling in de school of klas geëxposeerd.

  • Voorbereiding

    Voor aanvang project:

    • Voor de fotografieles is toestemming van ouders nodig. Deze kun je vragen aan de hand van ouderbrieven.
    • Voor de fotografieles is het speellokaal nodig
  • Marieke Gaymans
    Marieke Gaymans

    Marieke is in 2011 afgestudeerd aan de fotovakschool Statief. Voor die tijd was zij werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs. Ze woont en werkt in IJsselstein. Marieke fotografeert mensen op een pure manier, waarin het contact met de binnenwereld even belangrijk is als met de buitenwereld. Om de binnenwereld visueler te maken werkt ze vaak met projecties schmink en mixed media.

    Meer over Marieke en haar werk vind je op deze website: www.mariekegaymans.nl

  • Historische Kring IJsselstein

    De HKIJ is sinds 1975 van mening dat de cultuur-historische waarden van IJsselstein en zijn omgeving actief moeten worden beschermd, behouden en versterkt. Dat doet zij door onderzoek te bevorderen naar de geschiedenis en cultuur van IJsselstein en omliggend land en door materiële en immateriële voortbrengselen daarvan te verzamelen, te behouden, te beheren en in de openbaarheid te brengen.