Projecten
Waarderingsformulier
Geef me de Vrijheid
Een bezoek aan Slot Zuylen en een krachtige workshop vol muziek, woord en beweging, geïnspireerd op het leven van Belle van Zuylen. Samen met Wordbites en Marrit Bausch ontdekken de leerlingen thema’s als vrijheid, talent en groei.
Willie Wurm zoekt een tuin in De Ronde Venen
Willie Wurm en zijn vriendjes moeten verhuizen. Hun woonplekken moeten plaats maken voor grote, grijze tegels. De leerlingen helpen de vluchtelingen aan een nieuw huis.
Hollandse Waterlinies
Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Verhalenpret met Kamalia
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijver Kamalia Talhaoui en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.
Verhalenpret met Mylo – Prinses Arabella is verliefd
Wat is leuker dan verhalen vertellen aan kleuters? Samen met hen hun eigen verhalen maken! Met schrijver Mylo Freeman en een aantal handige tools kun je zo aan de slag.
Het Centraal Museum
Leerlingen krijgen een museumles en een interactieve rondleiding bij een actuele tentoonstelling of de vaste collectie van het Centraal Museum in Utrecht, het oudste stedelijk museum van Nederland.
Musical Meesters groep 8 lesmateriaal
In deze lessenserie wordt groep 8 klaargestoomd voor hun moment op het podium. Ze gaan aan de slag met de verschillende deeldisciplines van musical (dans, theater en zang) en maken mee hoe deze samenkomen en elkaar kunnen versterken.
Musical Meesters lesmateriaal
In dit project maakt groep 7/8 kennis met wat musical nou eigenlijk precies is, gaan ze er al een beetje mee aan de slag en worden ze alvast warmgemaakt voor wanneer ze zelf op het podium komen te staan.
Jeugdatelierroute CultuurHoek lesmateriaal
De leerlingen gaan op bezoek bij de CultuurHoek en krijgen daar een interactieve rondleiding langs de verschillende ateliers
Wie woont of werkt waar? In Soest
Leerlingen bekijken een plek of monument uit hun eigen omgeving door de ogen van iemand die er woont of werkt. De koster van de kerk, de molenaar, de smid of de jonkvrouw van het kasteel bijvoorbeeld. De leerlingen komen spelenderwijs meer te weten over deze locatie en ze worden deelgenoot gemaakt van een probleem dat ze helpen oplossen. Zo komt het gebouw of de plek tot leven.
Begraven verleden
De Utrechtse Heuvelrug kent een bijzondere en een lange bewoningsgeschiedenis. De cultuurhistorische rijkdom van dit gebied is daarom ook groot. De meest in het oog springende archeologische resten zijn de prehistorische grafheuvels. De leerlingen gaan deze grafheuvels bezoeken
Spelen maar!
In combinatie met de voorstelling Een Kleine Anatomie in het Kunstmenu krijgen kinderen les in theaterspelen, zodat ze zelf kunnen ervaren hoe leuk het is om in een personage te kruipen.
Dit herdenken wij!
Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?
Langs de Limes
Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...
Schaduwdoos
Met de schaduwdoos van Held & Bloem richt je in je kleuterklas een kunsthoek in. Met een verhaal vol avontuur voor de kinderboekenweek gaan leerlingen aan de slag met schaduw.
Het vreselijk vervelende vlindertje
Het vreselijk vervelende vlindertje is een hilarische voorstelling, vol dieren met herkenbare emoties. Een voorstelling over pesten, helpen en moedig zijn.
Bremer Straatmuzikanten
Vier dieren vormen een bont gezelschap en storten zich op een muzikaal avontuur.
Singer Laren 3-4
Een museumdocent geeft de leerlingen een interactieve rondleiding in het museum Singer Laren. Daarna gaan leerlingen met een kunstenaar tekenen op zaal.
Wie woont of werkt waar? In Houten
De leerlingen helpen archeoloog Arie en gaan op bezoek bij de archeologische werkgroep Leen de Keijzer.
Het Vuur van de Smid
De leerlingen maken kennis met ambacht van de smid en leren hoe dit ambacht door de tijd heen is veranderd.
Op stap met Jet en Jan in Vijfheerenlanden
Wat deden kinderen die 100 jaar geleden in Nederland leefden? Hoe kleedden zij zich en hoe woonden zij? In dit project brengen oude voorwerpen de tijd van Jet en Jan voor de leerlingen tot leven.
Wereld vol feest
Eva, Rajvi, Krish, Amir, Junayd, Nina en Jens vertellen je over de feesten die zij vieren. Zo ontdek je dat er veel verschillende feesten zijn en dat je die op verschillende manieren kunt vieren.
Streetart in je straat
Laat je inspireren door Streetart Frankey en maak je eigen streetart. Met zijn manier van kijken en werken maak je van de straat het grootste museum van Nederland!
Hoor dit!
Elise 't Hart onderzoekt geluiden en neemt die op. Ze heeft al een uitgebreide geluidenbibliotheek. Dat wordt een hele uitdaging om die aan te vullen!
Het Centraal Museum
Leerlingen krijgen een museumles en een interactieve rondleiding bij een actuele tentoonstelling of de vaste collectie van het Centraal Museum in Utrecht, het oudste stedelijk museum van Nederland.
Hollandse Waterlinies
Ontdek de Hollandse Waterlinie, een super goede uitvinding én het grootste bouwproject dat Nederland ooit heeft gekend om ons in oorlogstijd te beschermen.
Stad in de middeleeuwen
Hoe zag Wijk bij Duurstede er in de Middeleeuwen uit? In dit project leren de leerlingen de geschiedenis van hun eigen stad kennen door de ogen van een leeftijdgenoot.
Groeien in Vijfherenlanden
Van piepklein zaadje naar een prachtige grote zonnebloem, of van een kleine lieve schattige puppy naar een sterke stoere hond. Alles en iedereen verandert voortdurend.
Ik dans in een prentenboek
Naar een prentenboek kun je niet alleen luisteren en kijken, maar je kunt het ook gebruiken als uitgangspunt voor een dansles.
NAT! Beeldend
Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus! Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.
Een wagen vol
Kunstenares Dagmar de Kok maakt heel speciale auto’s van klei. Auto’s die niet op straat rijden, maar die alleen bedoeld zijn om naar te kijken. Kun jij er zelf een maken?
Fopvis
De leerlingen ontdekken samen met kunstenaars Rixt Hilverda of Mark van Praagh de (onder)waterwereld en schilderen prachtige waterwezens.
Landschappen met stijl
Zowel de oude Hollandse meesters als de huidige landschapsschilders hebben ons nog veel te leren. Als je met hun blik naar het landschap kijkt zie je andere dingen.
Woeste Willem
Theater Totaal, een muziek- en theaterwerkplaats voor mensen met een licht verstandelijke beperking, heeft zich laten inspireren door het wereldberoemde boek Woeste Willem.
Klaterklanken
De leerlingen gaan naar het Klaterklanken festival en maken kennis met de diversiteit van klassieke muziek.