On Stage!

Musicals

40 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen de specifieke stijlelementen van theatermusical benoemen.
    • De leerlingen kunnen kort benoemen waar een musicalfragment over gaat (verhaallijn).
    • De leerlingen kennen verschillende theatrale middelen in musicaltheater.
    • De leerlingen kunnen een danshouding bedenken waarin ze zichzelf presenteren.
    • De leerlingen kunnen verschillende ruimtepatronen in musicals benoemen, en deze tekenen.
    • De leerlingen gebruiken de fragmenten als inspiratie voor eigen dansideeën.
  • Voorbereiding
      • Neem de les voor jezelf door.
      • Bekijk het antwoordenblad groep 7 of groep 8.
Deze les vormt de voorbereiding op twee danslessen van een vakdocent rondom het thema ‘theatermusical’.

Supercalifragilisticexpialidasties

  • Wie kent de musical?
  • Een musical heeft altijd een verhaallijn. Wie weet waar deze musical over gaat?
  • Een musical bestaat vaak uit drie kunstdisciplines. Welke zie je in dit fragment?
  • Wat voor theatrale middelen worden er gebruikt en hoe kun je ze beschrijven?

    Bijvoorbeeld: decor, muziek, film, video, licht, kostuum, grime, attributen en rekwisieten.

    Een rekwisiet is een voorwerp dat acteurs in een toneelspel, film of televisieproductie nodig hebben.

  • Wat voor dansstijl zie je? Kun je de dansbewegingen beschrijven?
Supercalifragilisticexpialidasties, dat is de naam van het lied in dit fragment. Kan jij dit uitspreken?

Grease

Musical heeft een groot entertainmentgehalte. Het gaat er voornamelijk om jezelf te presenteren via dans, zang en spel. Aan het begin van het fragment presenteren ze zich met een zelfverzekerde houding in een groep op het podium. Daarna maken ze drie sterke showhoudingen.
  • Bedenk een showhouding om jezelf mee te kunnen presenteren
  • Wie wil zijn of haar showhouding voor doen?
Laat jezelf zien! Wees zelfverzekerd en sta rechtop!

Een extraatje!

  • Welke zou je graag in het theater of de bioscoop willen bekijken? Waarom?