Meer doen met je omgeving!

Culturele omgeving: wat?

Wat maakt de plek waar de school staat betekenisvol? Welke bijzondere gebouwen, monumenten, openbare kunstwerken en erfgoed zijn er? Kijk samen met je team om je heen en maak een inventarisatie. En wat kun je inzetten om je onderwijs te verrijken?

Zie hoe het verleden schittert in het heden
schrijver Jan Wolkers

Inventariseer wat er zoal is

Overal om je heen is erfgoed; het is vaak letterlijk om de hoek. Denk aan een middeleeuwse stadsmuur, een voormalige fabriek, een lint van buitenplaatsen, een fort, museum of archief en een rij knotwilgen langs het water. . Maar denk ook aan historische kaarten, klederdracht, het dagboek van een onderduiker of een interessant familieverhaal. Denk niet alleen aan het verleden, maar ook aan het heden.
Bekijk de animatie en laat je inspireren:

Erfgoed in de klas

Als je weet wat jouw omgeving karakteriseert, dan kiezen welk erfgoed past bij jouw groep. Welke onderwerpen en thema’s vertelt het erfgoed. Erfgoed heeft vaak meerdere verhalen in zich. Het kan vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, cultuureducatie, biologie en taal versterken. Bedenk wat je wilt vertellen, welke vakken of vaardigheden je wilt versterken. Je hoeft nooit het hele verhaal te vertellen en kunt kinderen ook door een mooie onderzoeksvraag aan het werk zetten.

  • Bijvoorbeeld: een buitenplaats

    Een buitenplaats is meer dan een gebouw en zijn architectuur. Het is een plek waar zowel geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, cultuur als persoonlijke verhalen in naar voren komen:

    • waar rijkelui in de 17de en 18de eeuw de stinkende stad ontvluchten om de zomermaanden te wonen in de natuur.
    • waar werd gedanst, muziek gemaakt en gedichten geschreven. Het was dikwijls een inspiratiebron voor kunstenaars.
    • waar vakantie werd gevierd, diners werden gegeven en de laatste modetrends op gebied van (tuin)architectuur werden gevolgd.
    • het was een plek om mee te pronken: eigenaren lieten hun goede smaak zien en wilden gezien worden.
    • waar werd gewerkt en bedienden (arm) en bewoners (rijk) samenkwamen onder 1 dak.
    • waar tuin en omgeving werd aangepast en bewerkt voor plezier en inkomsten.
    • waar met een trekschuit vol inboedel gereisd werd van stadshuis naar  buitenplaats.
  • Zoek je naar voorbeeldlessen om met erfgoed aan de slag te gaan?

    Op de website erfgoeddoen.nl kun je voor elke groep inspirerende voorbeelden lessen vinden.