Meer doen met je omgeving!

Scholen laten het zien!

Weten hoe andere scholen hun culturele omgeving bij hun onderwijs betrekken?
Laat je inspireren!

Verbinden aan je curriculum

Je kunt je eigen omgeving verbinden aan thema’s uit Wereldoriëntatie. Denk bijvoorbeeld aan de Middeleeuwen of de Tweede Wereldoorlog. Bekijk het filmpje van een school in Vianen. Zij maken een stadswandeling langs het verleden met een gids en bezoeken belangrijke plekken en monumenten na de lessen uit de methode hierover in de klas.

Atelier- of cultuurmiddag

  • Maak gebruik van een externe vakdocent
  • Breng een bezoek aan een atelier van een kunstenaar
  • Bezoek een fort of museum
  • Op laat leerlingen door de wijk lopen aan de hand van een fotografieopdracht
  • Betrek een ouder met een creatief beroep
  • Zet een leerkracht met een passie schoolbreed in

Schoolbrede aanpak

Een basisschool in Wijk bij Duurstede heeft het jaarlijkse Sinterklaasfeest verbonden met verschillende plekken met een historische waarde. Iedere leerkracht koos een plek in Wijk bij Duurstede die gekoppeld kon worden aan onderwerpen vanuit de methodes voor taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en technologie en zelfs rekenen Door een prikkelende startvraag werd gebruik gemaakt van het creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren of presenteren). Er werd een kunstzinnige opdracht bedacht om het onderzoek naar het erfgoed in de omgeving te versterken. Zo konden leerlingen met materialen, vormen en betekenis experimenteren.

  • Groep 3-4: Gevels in Wijk

    Geïnspireerd door het verhaal van Annie M.G. Schmidt waarin Sinterklaas zijn kleren kwijt is, onderzoekt de klas wat Sinterklaas nu eigenlijk Sinterklaas maakt. Wat typeert zijn kleding en hoe kun je met gewone voorwerpen uit het dagelijks leven toch Sint en Piet aankleden. Daarna bekijken de leerlingen gevels en daken van hun eigen huis en in het historische centrum. Wat is nu fijn voor Sint, zijn paard en Pieten? Tot slot bouwen zij een gevel in de speelzaal.

    Koppeling methodes: wonen, kleding (wo), symboliek (beeldend, drama), non-verbale communicatie (drama), rekenen.

  • Groep 5-6 : Kasteel Wijk bij Duurstede

    Stel dat het Sinterklaashuis in onze eigen omgeving zou staan? Wat is dan een geschikte plek? Het onderzoek begint met het bedenken waar het huis van Sinterklaas eigenlijk aan moet voldoen. Welk gebouw uit onze eigen omgeving is dan een mogelijkheid? De klas gaat op ontdekking uit bij het oude kasteel en bekijkt of hun lijst van voorwaarden van toepassing is op dit gebouw. Daarna bekijken ze de bereikbaarheid van het kasteel met een schip en daarmee onderzoeken zij hoe het komt dat Wijk bij Duurstede zo’n belangrijke plek is geweest in het verleden. Uiteindelijk hebben de leerlingen in groepjes een voorstel/schets/maquette van ruimtes in het kasteel die geschikt zijn voor Sint en pieten.

    Koppeling methodes: wonen, vervoer en verkeer, Dorestad (wo), afmetingen (rekenen)

Projectweek : De week van …..

Zet één keer per jaar de eigen omgeving centraal in ‘De week van ...’  Elke groep ontdekt iets over zijn eigen woonplaats: straatnamen, kunstenaars, bijzondere gebouwen of landschap.