Meer doen met je omgeving!

Culturele omgeving: met wie?

Wie samenwerkt met zijn culturele omgeving is niet alleen. In elke gemeente zijn er talloze partners die graag hun passie voor een plek, hun talent of activiteit doorgeven aan kinderen. Met welke lokale partners wil ik samenwerken?

Het kind heeft honderd wereld om te ontdekken, honderd werelden om uit te vinden, honderd werelden om te dromen.
Loris Malguzzi (pedagoog en idealist)

Breng stapsgewijs je culturele omgeving in kaart

  • Onderzoeksfase

    Bespreek met je team welke partners er in de omgeving zijn waar de school mee kan samenwerken? Welke organisaties ken je die betrokken kunnen worden?
    Denk aan: wijkverenigingen, muziekschool, museum, lokale theatergroep.
    Welke personen zijn er nog meer werkzaam op het gebied van kunst en erfgoed?
    Denk aan: een plaatselijke dichter, kunstenaars, gilde, vrijwilligers van historische vereniging.
    Welke bijzondere bewoners kunnen betrokken worden?
    Denk aan: opa’s en oma’s, de molenaar, de bakker om de hoek of de redacteur van de lokale krant.

  • Uitvoeringsfase

    breng samen in kaart welk erfgoed-, kunst-, amateurgroepen of -verenigingen, organisaties voor cultuureducatie en overige instellingen er in de buurt van de school zijn.

Hier vind je een voorbeeld van een schema om dit in kaart te brengen.
Bekijk

Werk samen

Leer elkaar kennen en neem de tijd om samen te kijken naar de ambities en doelen van beide partijen. Als je weet wat een ander wilt en welke wensen jij hebt dan kun elkaar daarin versterken.

  • Wat vraagt de school?
  • Wat wil je als leerkracht bereiken?
  • Wat wil je partner bereiken?
  • Voorbeeldvragen om als school en partner in gesprek te gaan

    Op inhoud

    • Welk onderwerp willen we centraal stellen?
    • Wat willen we bereiken of stimuleren voor de leerlingen – welke kennis, vaardigheden en/of gedrag?
    • Wanneer zijn we tevreden?
    • Wat willen we dat de leerlingen meemaken?
    • Hoe kan de partner helpen om die doelen te bereiken?
    • Wat is de doelgroep en hun belevingswereld

    Organisatie

    • Hoe kunnen we het zo mooi mogelijk laten aansluiten bij het lesprogramma?
    • Hoeveel tijd hebben we?
    • Hoe gaat de activiteit er concreet uitzien?
    • Wat of welke stappen zijn nodig in voorbereiding, activiteit en verwerking?
    • Wie doet wat? Waarop kunnen we elkaar aanspreken?

    Randvoorwaarden

    • Hoeveel geld en middelen hebben we?
    • Zijn de afspraken over vergoeding en financiën helder?
    • Hoe willen we over de activiteit communiceren: naar ouders, in de school, lokale krant?