Meer doen met je omgeving!

Culturele omgeving: wat?

Wat is er karakteristiek aan onze omgeving en wat maakt onze gemeente bijzonder? Welke bijzondere gebouwen, monumenten, openbare kunstwerken en erfgoed zijn er en welke verhalen zijn er eigenlijk te vertellen?
Kijk samen met je team om je heen naar ‘plekken van betekenis’ en maak een inventarisatie. En wat kun je inzetten om je onderwijs te verrijken?

Zie hoe het verleden schittert in het heden
Jan Wolkers (schrijver)

Inventariseer wat er zoal is

Overal om je heen is erfgoed, vaak letterlijk om de hoek. Erfgoed zijn sporen uit het verleden, die we als samenleving in het nu waarderen en waaraan we betekenis geven, willen behouden voor de toekomst.
Het kan een Rijksmonument zijn, maar ook een middeleeuwse stadsmuur, een voormalige fabriek, een lint van buitenplaatsen, een fort, een voorwerp in het museum, een archiefstuk of een rij knotwilgen langs het water. Maar denk ook aan historische kaarten, klederdracht, een traditie als vuurwerk afsteken, het dagboek van een onderduiker of een interessant familieverhaal.

Bekijk de animatie en laat je inspireren:

Erfgoed in de klas

Als je weet wat jouw omgeving karakteriseert, dan kiezen welk erfgoed past bij jouw groep. Welke onderwerpen en thema’s vertelt het erfgoed. Voor elke groep is dit interessant? Past het bij iets uit het curriculum of hun belevingswereld. Er zijn vele manieren om met erfgoed aan de slag te gaan.

Erfgoed is een rijke leeromgeving. Het is altijd onderzoekend leren. Erfgoed is niet in beton gegoten en eenduidig.  Er zijn altijd meerdere verhalen rondom erfgoed te vertellen, er zijn meerdere perspectieven in te brengen en onze blik op erfgoed verandert met de tijd en van groep tot groep of zelfs van persoon tot persoon.

Het is vakverbindend werken want je kunt het koppelen aan geschiedenis, aardrijkskunde, cultuureducatie, biologie en taal, maar ook allerlei vaardigheden versterken. Denk aan kritisch en creatief denken, empathie en gesprektechnieken.

  • Rijke leeromgeving? Invalshoeken rond een buitenplaats

    Een buitenplaats is meer dan een gebouw en zijn architectuur. Het is een plek waar zowel geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, cultuur als persoonlijke verhalen in naar voren komen:

    • Het zijn grote huizen met riante tuinen waar rijkelui in de 17de en 18de eeuw de stinkende stad ontvluchten om de zomermaanden te wonen in de natuur. Dikwijls was de familie rijk geworden door de handel rondom de VOC (en de bijbehorende slavernij).
    • Nieuwe specerijen, koffie en thee werden geintroduceerd. De theekoepel was dan ook een statussymbool, want thee was duur, een luxeproduct.
    • Er werd vakantie gevierd met veel spel, plezier en grote diners. De laatste modetrends op gebied van mode, interieur en (tuin)architectuur werden toegepast. Er werd gedanst, er waren muziekvoorstellingen en gedichten geschreven. Het was dikwijls een inspiratiebron voor kunstenaars.
    • Het was een plek om mee te pronken, een statussymbool: eigenaren lieten hun goede smaak zien en wilden gezien worden. Hoe moet het zijn geweest voor de plaatselijke bewoners?
    • Er werd ook hard gewerkt door bedienden (arm) en tuinlieden die vaak woonden en werkten op de zolders en in de kelders. Rijk en arm leefden  samen onder 1 dak.
    • De tuinen en riante parken stonden vaak vol exotische planten en bomen, kunstwerken en waterpartijen. Daarbij was er vaak deel ingericht voor landbouw en bos voor houtkap om geld aan te verdienen. De omgeving van de buitenplaats werd dus ingrijpend aangepast.
    • Er werd gereisd met koets of de trekschuit. De inboedel en personeel ging mee. De ligging moest dus goed te bereiken zijn vanuit hun stadshuis. Vandaar dat er vaak concentraties van meerdere van dit soort huizen, zoals langs de Vecht of de Utrechtse Heuvelrug.
  • Zoek je naar voorbeeldlessen om met erfgoed aan de slag te gaan?

    Er zijn twee websites met allerlei inspiratielessen voor groep 1 tot en met 8:

    erfgoeddoen.nl
    Hier vindt je voorbeeldlessen waarbij altijd een creatieve verwerking is en het creatief proces een rol speelt.

    erfgoedwijzermetdeklas.nl/
    Hier vindt je voorbeeldlessen die goed passen bij doelen voor Burgerschap en taal. De erfgoedwijze blik laat kinderen nadenken over hoe iets erfgoed wordt, wie dat eigenlijk bepaalt en welke emoties en belangen er kunnen spelen. En dat zijn zelf de erfgoedmakers van de toekomst kunnen zijn.