-
Leerdoelen
Leerlingen:
- Ontdekken principes en begrippen uit de gamecultuur
- Ervaren hoe je via een game een erfgoedverhaal kunt overbrengen
- Leerlingen spelen een voorbeeldspel.
-
Voorbereiding
- Maak alvast een groepsindeling. Leerlingen gaan dit project in teams van 3 of 4 aan de slag, iedere les met hetzelfde groepje.
- Om het spel op hun eigen device te kunnen spelen, hebben ze een URL nodig. Je kunt deze naar ze mailen (https://tinyurl.com/r8pb4d4m) of ze kunnen het overtypen van onderstaande afbeelding.
-
Tijdsindeling
Kennis ophalen en delen (5 min.)
Korte clip: hoe maak je een spel? (5 min.)
Speel het spel ‘De ontsnapping’ (25 min.)
Bespreken spel in de klas (10 min.)Meer weten over St. Maarten (extra informatie voor de leerkracht)
Kennis ophalen en delen (5 min.)
Jullie kennen of spelen zelf vast ook spellen.
Tijdens het spelen van een spel kun je verschillende dingen voelen:
- het ene moment ben je gefrustreerd omdat je niet verder komt of een missie telkens opnieuw moet doen
- het andere moment win je EINDELIJK dat moeilijke level of win je de race!
Herkennen jullie dat?
Als je een spel maakt, denk je ook na over hoe de speler zich tijdens het spel voelt.
Quests moeten niet te makkelijk zijn, want dan is het saai. Maar ook niet te moeilijk, want dan is het te frustrerend. Precies ertussen in, dat is wat je wil!
Korte clip: Hoe maak je een spel? (5 min.)
- Hoe begin je?
- Welke stappen zet je?
- Hoe lang duurt het om een spel te ontwikkelen?
We vragen het een spelontwikkelaar uit Utrecht: Tijmen van Sokpop.
Speel het spel ‘De ontsnapping’ (25 min.)
Dit spel is een escaperoom, alleen moet je niet zelf ontsnappen, maar help je juist iemand anders om te ontsnappen!