Game on!

De ontsnapping

45 minuten

  • Leerdoelen

    Leerlingen:

    • Ontdekken principes en begrippen uit de gamecultuur
    • Ervaren hoe je via een game een erfgoedverhaal kunt overbrengen
    • Leerlingen spelen een voorbeeldspel.
  • Voorbereiding
    • Maak alvast een groepsindeling. Leerlingen gaan dit project in teams van 3 of 4 aan de slag, iedere les met hetzelfde groepje.
    • Om het spel op hun eigen device te kunnen spelen, hebben ze een URL nodig. Je kunt deze naar ze mailen (https://tinyurl.com/r8pb4d4m) of ze kunnen het overtypen van onderstaande afbeelding.
  • Tijdsindeling

    Kennis ophalen en delen (5 min.)
    Korte clip: hoe maak je een spel? (5 min.)
    Speel het spel ‘De ontsnapping’ (25 min.)
    Bespreken spel in de klas  (10 min.)

    Meer weten over St. Maarten (extra informatie voor de leerkracht)

Kennis ophalen en delen (5 min.)

Jullie kennen of spelen zelf vast ook spellen.
Tijdens het spelen van een spel kun je verschillende dingen voelen:

  • het ene moment ben je gefrustreerd omdat je niet verder komt of een missie telkens opnieuw moet doen
  • het andere moment win je EINDELIJK dat moeilijke level of win je de race!
Herkennen jullie dat?

Als je een spel maakt, denk je ook na over hoe de speler zich tijdens het spel voelt.

Quests moeten niet te makkelijk zijn, want dan is het saai. Maar ook niet te moeilijk, want dan is het te frustrerend. Precies ertussen in, dat is wat je wil!

  • Wanneer is het nou precies goed?

    Daarom doe je playtests: je ontwikkelt iets en laat het spelen door testers.

    Dat gaan we in dit project ook doen! In les 4 spelen jouw klasgenoten het spel dat je gemaakt hebt.

Korte clip: Hoe maak je een spel? (5 min.)

  • Hoe begin je?
  • Welke stappen zet je?
  • Hoe lang duurt het om een spel te ontwikkelen?

We vragen het een spelontwikkelaar uit Utrecht: Tijmen van Sokpop.

Speel het spel ‘De ontsnapping’ (25 min.)

Dit spel is een escaperoom, alleen moet je niet zelf ontsnappen, maar help je juist iemand anders om te ontsnappen!

Midden in de winter is een bedelaar stiekem bij de Domtoren naar binnen geglipt, op zoek naar een beetje warmte. De deur viel achter hem dicht, en nu zit hij opgesloten. De torenwachter is hier natuurlijk niet blij mee… Duik in het verhaal van St. Maarten om de bedelaar te helpen.
Lukt het jullie om de code te kraken en de sleutel te bemachtigen?!

Naar het spel!

Bespreek in de klas (10 min.)

  • Hoe was het om ‘De ontsnapping’ te spelen?
  • Wat leert een speler over St. Maarten?
  • Welke puzzels zijn gebruikt in 'De ontsnapping'?

    Kijk op de lijst met puzzels. Welke puzzels zitten in de game ‘De ontsnapping’?