Game on!

Spelen maar!

60 minuten

  • Leerdoelen

    Leerlingen:

    • Ervaren de kant van spel-speler en spel-ontwerper.
    • Reflecteren en bespreken wat ze ervaren hebben bij het ontwerpen van hun eigen spel en het spelen van de spellen van andere groepjes.
    • Benoemen wat ze geleerd hebben over erfgoed en gamecultuur.
  • Voorbereiding
    • Zorg dat je de inlogcodes die je van de gastdocent hebt gekregen bij de hand hebt.
    • Afspraken gebruik digitale tools: zie erop toe dat de leerlingen alleen in de map van hun klas en hun eigen groepje werken.
    • Zet tijdens het spelen van de spellen de reflectievragen alvast klaar op het digibord.
  • Tijdsindeling

    Spellen afmaken   30 min.
    Spellen spelen       20 min.
    Nabespreken         10 min.

Spellen afmaken (30 min.)

In de vorige les ben je bezig geweest om een spel te maken. Is het nog niet klaar? Maak het dan eerst af.

Spellen spelen (20 min.)

Zodra er 2 groepjes klaar zijn, kun je elkaars spel gaan spelen.

Kijk alvast naar de vragen op het bord en probeer ze tijdens het spelen te beantwoorden. Schrijf per spel je antwoorden op.

Nabespreken (10 min.)

Alle groepjes hebben een spel van een ander groepje gespeeld en de vragen beantwoord. Bespreek nu de spellen één voor één met de klas aan de hand van de vragen hieronder. Zijn de leerlingen het met elkaar eens over hoe het was om een spel te spelen? Hebben ze tips voor elkaar?

  • 1. Wat was de verhaallijn en welke quests waren er? Zat je in het verhaal?
  • 2. Volgden de quests en beloningen elkaar logisch op?
  • 3. Is het spel niet te makkelijk en niet te moeilijk?
  • 4. Wat leert een speler over erfgoed in de eigen omgeving?

Welke nieuwe dingen heb je zelf in dit project geleerd over:

  • het ontwikkelen van een game
  • (erfgoed in) IJsselstein
TIP: Organiseer een Gamemiddag op school en wissel de spellen met groep 7 of 8 uit!